Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.
Derfor får du her en række tips til, hvor du kan søge inspiration til nye blogindlæg.
Der findes stadig nogle få større website forums derude, men mange er blevet afløst af Facebook grupper. Disse steder er en guldgruppe for hjemmesideejere.
Prøv at holde øje med relevante forums indenfor din branche. Lad os fx sige at du har et faldskærmscenter der sælger oplevelser i form af faldskærmsudspring.
Hvis der findes en Facebook-gruppe for faldskærmsspringere, der dyrker sporten regelmæssigt, så vil du med garanti også finde nye adrenalinjægere, som brænder inde med en masse spørgsmål til de erfarne springere.
Er der spørgsmål som går igen, kan du bruge dem til at skabe nyt indhold der besvarer disse spørgsmål. Hvis de spørger i offentlige grupper, så er der sikkert også andre der søger efter det på Google.
Herefter kan du så tjekke op på antallet af søgninger for disse spørgsmål i dit værktøj til søgeordsanalyse. Det samme er gældende for produkter. Bliver der talt rosende om nyt udstyr, som du ikke sælger endnu?
Det kan også være værd at tage et kig på quora.com, der oprindeligt er en amerikansk hjemmeside dedikeret til spørgsmål og svar. Disse bliver redigeret af andre brugere ligesom Wikipedia. Selvom det er mest benyttet af engelsktalende personer, så findes der danske spørgsmål og svar derinde.
Få inspiration fra deres spørgsmål og lav evt. en dybdegående FAQ. Så kan du også henvise til denne i stedet for at skulle besvare det samme spørgsmål gang på gang.
Her er der mange metoder. Men et godt tip er at kigge efter søgeord som får mange visninger (impressions), men ikke mange klik. Undersøg det nærmere ved at filtrere efter position, det kan skyldes at du rangerer dårligt på søgeordet.
Hvis du fx ligger på side 3 med søgeordet ”faldskærmsudspring pris” med en underside der ikke er målrettet imod dette, men stadig får en del visninger i søgeresultaterne, så er det muligvis værd at skrive nyt indhold der er direkte målrettet imod det.
Et godt tip er altid at se hvad ens konkurrenter gør. Se hvad de skriver om, og hvilke søgeord de går efter. Her kan et SEO-tool såsom Ahrefs være nyttigt. Her har du bl.a. mulighed for at lave content gap analyser og finde de sider som får mest trafik.
Hvis du tilbyder de samme ydelser, så er det bare med at få lavet en prioriteret liste og komme i gang. Men du skal selvfølgelig ikke bare kopiere dem, men derimod skabe endnu bedre indhold.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.