Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan bør en naturlig linkprofil se ud

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud.

Det skyldes at linkbuilding som praksis overtræder Googles retningslinjer, hvilket kan resultere i sanktioner. Derfor er det en svær balancegang at få manipulationen med links til at se naturlig og troværdig ud i Googles øjne. Kender du ikke så meget til arbejdet med at få links, så kan du kan læse mere om linkbuilding her.

Når vi taler om en linkprofil, så er det betegnelsen for det samlede antal af eksterne links, som du får fra henvisende domæner. Nøgleordet for en sund og naturlig linkprofil er variaton! Og den bør derfor også indeholde en bred vifte af forskellige typer af links.

Den følgende liste med punkter er ment som en rettesnor, du kan sigte efter i din linkbuilding strategi, men er ikke endegyldige fakta. Mange linkprofiler afviger markant fra denne tjekliste og har på trods af dette gode resultater og masser af organisk trafik. Det er dog værd at holde disse punkter for øje hvis du vil ”fremtidssikre” dit linkbuilding arbejde, for ingen ved hvordan google ser på unaturlige linkprofiler om 3 år.

En naturlig linkprofil ser således ud:

• En gradvis og kontinuerlig forøgelse af links med få "udsving".
Det er unaturligt at få mange links over meget kort tid, med mindre du har været i medierne e.l.

• Har links fra forskellige TLDs og CTLDs. Men primært fra eget land.
Betyder at du skal have links fra domæner i forskellige lande. Gå som udgangspunkt efter en ratio på 80 % fra eget land. Men links fra Norge/Sverige kunne være nærliggende have i blandt de resterende 20 %, idet de er vores nabolande og vores sprog ligner til en hvis grad hinandens.

• Indeholder no-follow links.
Links med en attribut som signalerer overfor Google, at det IKKE er en almindelig anbefaling som skal overføre PageRank værdi.

• Har varierende ankertekster.
Det er unaturligt hvis en meget stor andel af de indgående links har identiske ankertekster såsom ”reparation af cykler”.

• Har links fra billeder.

• Har ”underlige” links med redirects.
Det er helt naturligt at have 301 og 302 redirects fra underlige spammy linkkataloger – nogle af disse scraper indhold fra websites på nettet automatisk. Man behøver altså ikke selv have lavet dem.

• Har forskellige typer af links.
Fx fra blogs, medier, artikelkataloger, kunder, certifikater, forums og linklister.

• Har links fra troværdige afsendere.
Fx troværdige medier såsom DR, TV2, Finans og offentlige institutioner.

• Har en naturlig spredning imellem de undersider som modtager links.
En naturlig profil har flest indgående links til forsiden (ca. 75-80%), og en spredning imellem de landingssider som modtager links. Undgå derfor at skaffe for mange links til dine vigtige "penge-sider". Altså de kommercielle sider hvor du reklamerer for dine services eller produkter. Folk linker oftest naturligt til sider med reel værdifuld information – ikke sider som er plastret til med en salgsagenda.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.


Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.


Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her