Bloggen

Sådan bør en naturlig linkprofil se ud

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud.

Det skyldes at linkbuilding som praksis overtræder Googles retningslinjer, hvilket kan resultere i sanktioner. Derfor er det en svær balancegang at få manipulationen med links til at se naturlig og troværdig ud i Googles øjne. Kender du ikke så meget til arbejdet med at få links, så kan du kan læse mere om linkbuilding her.

Når vi taler om en linkprofil, så er det betegnelsen for det samlede antal af eksterne links, som du får fra henvisende domæner. Nøgleordet for en sund og naturlig linkprofil er variaton! Og den bør derfor også indeholde en bred vifte af forskellige typer af links.

Den følgende liste med punkter er ment som en rettesnor, du kan sigte efter i din linkbuilding strategi, men er ikke endegyldige fakta. Mange linkprofiler afviger markant fra denne tjekliste og har på trods af dette gode resultater og masser af organisk trafik. Det er dog værd at holde disse punkter for øje hvis du vil ”fremtidssikre” dit linkbuilding arbejde, for ingen ved hvordan google ser på unaturlige linkprofiler om 3 år.

En naturlig linkprofil ser således ud:

• En gradvis og kontinuerlig forøgelse af links med få "udsving".
Det er unaturligt at få mange links over meget kort tid, med mindre du har været i medierne e.l.

• Har links fra forskellige TLDs og CTLDs. Men primært fra eget land.
Betyder at du skal have links fra domæner i forskellige lande. Gå som udgangspunkt efter en ratio på 80 % fra eget land. Men links fra Norge/Sverige kunne være nærliggende have i blandt de resterende 20 %, idet de er vores nabolande og vores sprog ligner til en hvis grad hinandens.

• Indeholder no-follow links.
Links med en attribut som signalerer overfor Google, at det IKKE er en almindelig anbefaling som skal overføre PageRank værdi.

• Har varierende ankertekster.
Det er unaturligt hvis en meget stor andel af de indgående links har identiske ankertekster såsom ”reparation af cykler”.

• Har links fra billeder.

• Har ”underlige” links med redirects.
Det er helt naturligt at have 301 og 302 redirects fra underlige spammy linkkataloger – nogle af disse scraper indhold fra websites på nettet automatisk. Man behøver altså ikke selv have lavet dem.

• Har forskellige typer af links.
Fx fra blogs, medier, artikelkataloger, kunder, certifikater, forums og linklister.

• Har links fra troværdige afsendere.
Fx troværdige medier såsom DR, TV2, Finans og offentlige institutioner.

• Har en naturlig spredning imellem de undersider som modtager links.
En naturlig profil har flest indgående links til forsiden (ca. 75-80%), og en spredning imellem de landingssider som modtager links. Undgå derfor at skaffe for mange links til dine vigtige "penge-sider". Altså de kommercielle sider hvor du reklamerer for dine services eller produkter. Folk linker oftest naturligt til sider med reel værdifuld information – ikke sider som er plastret til med en salgsagenda.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.