At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.
Før vi går i gang er det måske vigtigt med en mere præcis definition af, hvad der menes med portal. En portal giver et klart overblik over alle muligheder indenfor et bestemt segment eller markede. Et eksempel her kunne være Festguru. Festguru er netop en portal for alt, hvad der har med fest at gøre og her kan en arrangør gå ind og få sig et overblik over de muligheder der er indenfor fx festmusik, DJs, festunderholdning og festlokaler etc.
Ideen er altså at gøre det så nemt og overskueligt for slutbrugeren som muligt.
Portaler har en attraktiv forretningsmodel, da de ofte kører med en abonnementsløsning, hvor de, der yder en relevant service kan melde sig til portalen for et beløb om måneden.
Netop af denne grund, er der også mange, der forsøger at slå igennem indenfor forskellige nicher. Står du i sådan en situation, så kan du finde et par råd til at komme godt i gang her.
Det svære ved at starte en platform er, at man skal have besøgende før det bliver attraktivt for serviceyderne at betale for at få en profil på portalen. Samtidig skal der være mange serviceydere før nogle gider at benytte portalen.
Dette leder os hen til det gamle paradoks med, hvad der kom først: hønen eller ægget. Hvordan løser man det så? Tilbyd evt. forskellige pakker for serviceyderne - en gratis og en eller to, der koster penge. På den måde kan man hurtigt få nogle meldt til, så platformen bliver fyldt ud, og på den måde bliver den mere attraktiv at bruge for besøgende.
Man bør samtidig tænke på, hvilke salgskanaler der skal benyttes. Her kan du især overveje om din virksomhed bør benytte en push eller pull strategi (eller en blanding af de to). Hvis du løser et problem, som folk allerede kender til så kan du overveje at benytte en pull strategi. Helt konkret vil det være at benytte sig af søgeoptimering på Google og evt. afsætte et budget til Google Ads.
Hvis I derimod vil “pushe” jeres forretning ud til folk med et nyt forretningskoncept, så kan det være en ide at benytte sig af fx Facebook for på den måde at gøre opmærksom på det jeres portal tilbyder og kan løse for slutbrugeren.
Hvis man skal tage et guldkorn med fra denne artikel, så vil det muligvis være dette. Et MVP står for Minimum Viable Product. Det betyder groft sagt at jeres produkt IKKE behøver at være perfekt før det lanceres. Der må gerne være en masse mangler som kan blive fixet senere hen.
Hellere lancere et halvfærdigt produkt end at bruge et år mere på udviklingstiden. Dette er der mange grunde til, men en af de primære årsager er at man vil få en masse brugbar feedback fra kunderne, når de først får lov at prøvekøre og teste jeres portal.
Samtidig kan man også lettere få gang i sin omsætning og derved sikrer overlevelsen på længere sigt.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.