Bloggen

Sådan vækster I jeres portal

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Før vi går i gang er det måske vigtigt med en mere præcis definition af, hvad der menes med portal. En portal giver et klart overblik over alle muligheder indenfor et bestemt segment eller markede. Et eksempel her kunne være Festguru. Festguru er netop en portal for alt, hvad der har med fest at gøre og her kan en arrangør gå ind og få sig et overblik over de muligheder der er indenfor fx festmusik, DJs, festunderholdning og festlokaler etc.

Ideen er altså at gøre det så nemt og overskueligt for slutbrugeren som muligt.

Portaler har en attraktiv forretningsmodel, da de ofte kører med en abonnementsløsning, hvor de, der yder en relevant service kan melde sig til portalen for et beløb om måneden.

Netop af denne grund, er der også mange, der forsøger at slå igennem indenfor forskellige nicher. Står du i sådan en situation, så kan du finde et par råd til at komme godt i gang her.

Hønen eller ægget?

Det svære ved at starte en platform er, at man skal have besøgende før det bliver attraktivt for serviceyderne at betale for at få en profil på portalen. Samtidig skal der være mange serviceydere før nogle gider at benytte portalen.

Dette leder os hen til det gamle paradoks med, hvad der kom først: hønen eller ægget. Hvordan løser man det så? Tilbyd evt. forskellige pakker for serviceyderne - en gratis og en eller to, der koster penge. På den måde kan man hurtigt få nogle meldt til, så platformen bliver fyldt ud, og på den måde bliver den mere attraktiv at bruge for besøgende.

Udnyt de rette salgskanaler

Man bør samtidig tænke på, hvilke salgskanaler der skal benyttes. Her kan du især overveje om din virksomhed bør benytte en push eller pull strategi (eller en blanding af de to). Hvis du løser et problem, som folk allerede kender til så kan du overveje at benytte en pull strategi. Helt konkret vil det være at benytte sig af søgeoptimering på Google og evt. afsætte et budget til Google Ads.

Hvis I derimod vil “pushe” jeres forretning ud til folk med et nyt forretningskoncept, så kan det være en ide at benytte sig af fx Facebook for på den måde at gøre opmærksom på det jeres portal tilbyder og kan løse for slutbrugeren.

Lav et MVP

Hvis man skal tage et guldkorn med fra denne artikel, så vil det muligvis være dette. Et MVP står for Minimum Viable Product. Det betyder groft sagt at jeres produkt IKKE behøver at være perfekt før det lanceres. Der må gerne være en masse mangler som kan blive fixet senere hen.

Hellere lancere et halvfærdigt produkt end at bruge et år mere på udviklingstiden. Dette er der mange grunde til, men en af de primære årsager er at man vil få en masse brugbar feedback fra kunderne, når de først får lov at prøvekøre og teste jeres portal.

Samtidig kan man også lettere få gang i sin omsætning og derved sikrer overlevelsen på længere sigt.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.