Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

3 faldgruber for SEO-succes

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Men det er en fejlslutning. Faktisk er det oftere tilfældet at hjemmesider slet ingen trafik får, også selvom der er indhold på hjemmesiden.

Det kræver en indsats at få sit indhold vist i toppen af Google, og derfor får du her 3 faldgruber der kan stå i vejen for din SEO-succes.

 

1. Skriver efter egen interesse – ikke efter søgeord og emner

Det er ofte en faldgrube når man starter ud med SEO, at man skriver indhold efter sin egen interesse, og glemmer at tænke over om andre også er interesseret i emnet, og så fald hvilke søgeord der bruges i relation til emnet.

 

2. Optimerer ikke imod de rigtige søgeord – glemmer søgehensigten

I begyndelsen kan det være svært at gennemskue, hvilke søgeord man bør optimere imod.

Mange falder i fælden med at optimere imod søgeord, som ser attraktive ud på overfladen, men glemmer at tage højde for hensigten bag søgningen. Og så kan man hurtigt ende med at stå i sin forretning og få en masse besøgende som ikke køber noget.

Desuden ser jeg rigtig mange som går efter de brede generiske søgeord med en stor søgevolume, der til gengæld også har stor konkurrence - måske endda med dygtige SEO-folk som arbejder hårdt på at forsvare placeringen.

Det er bedst at være så specifik som muligt, når man starter ud. At fokusere på brede søgeord vil måske skaffe dig en masse trafik, hvis du opnår succes, men hvor længe vil det tage dig at opnå og hvor realistisk er det?

Ofte vil du være bedre stillet, hvis du går efter mere specifikke søgefraser fordi at konkurrencen er lavere, og du dermed vil få rangeringer hurtigere samtidig med at trafikken er mere relevant og bliver til betalende kunder.

For eksempel vil en nystartet elektriker ikke gå efter søgeordet elektriker i starten. Det ville være lettere at rangere på nogle af sine specifikke ydelser såsom ”installation af lader til elbil”, som ville kunne vise resultater ret hurtigt.

Efterhånden som hjemmesiden og dens autoritet vokser, kunne man begynde at gå efter de lidt større brede søgeord med høj trafik og konkurrence.

 

3. Vælger domænenavn ud fra søgeord – ikke et ”brandable” navn

Det er ofte en faldgrube for mange, at tænke søgeord ind i sit valg af domænenavn. Det skyldes sandsynligvis at Google før i tiden favoriserede såkaldte Exact Match Domains med boosts i rangeringer, hvilket dog ikke er tilfældet længere.

Et eksempel herpå kunne være låsesmed-københavn.dk, hvilket med lidt optimeringsarbejde, ville kunne ligge højt på søgeordet ”låsesmed københavn”.

I dag anbefaler man nærmere at vælge et ”brandable” domænenavn såsom norhsikring.dk. Fordelen ved disse navne er, at de skiller sig mere ud end de andre generiske søgeord, er nemmere at huske, lyder knap så spammy, og så er navnet ikke låst fast på én niche, hvis man senere har lyst til at udvide sin forretning. Kort sagt er de altså bedre egnet til at skabe et brand omkring navnet med markedsføring.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.

Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.

Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.

Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.

Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her