Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.
Men det er en fejlslutning. Faktisk er det oftere tilfældet at hjemmesider slet ingen trafik får, også selvom der er indhold på hjemmesiden.
Det kræver en indsats at få sit indhold vist i toppen af Google, og derfor får du her 3 faldgruber der kan stå i vejen for din SEO-succes.
Det er ofte en faldgrube når man starter ud med SEO, at man skriver indhold efter sin egen interesse, og glemmer at tænke over om andre også er interesseret i emnet, og så fald hvilke søgeord der bruges i relation til emnet.
I begyndelsen kan det være svært at gennemskue, hvilke søgeord man bør optimere imod.
Mange falder i fælden med at optimere imod søgeord, som ser attraktive ud på overfladen, men glemmer at tage højde for hensigten bag søgningen. Og så kan man hurtigt ende med at stå i sin forretning og få en masse besøgende som ikke køber noget.
Desuden ser jeg rigtig mange som går efter de brede generiske søgeord med en stor søgevolume, der til gengæld også har stor konkurrence - måske endda med dygtige SEO-folk som arbejder hårdt på at forsvare placeringen.
Det er bedst at være så specifik som muligt, når man starter ud. At fokusere på brede søgeord vil måske skaffe dig en masse trafik, hvis du opnår succes, men hvor længe vil det tage dig at opnå og hvor realistisk er det?
Ofte vil du være bedre stillet, hvis du går efter mere specifikke søgefraser fordi at konkurrencen er lavere, og du dermed vil få rangeringer hurtigere samtidig med at trafikken er mere relevant og bliver til betalende kunder.
For eksempel vil en nystartet elektriker ikke gå efter søgeordet elektriker i starten. Det ville være lettere at rangere på nogle af sine specifikke ydelser såsom ”installation af lader til elbil”, som ville kunne vise resultater ret hurtigt.
Efterhånden som hjemmesiden og dens autoritet vokser, kunne man begynde at gå efter de lidt større brede søgeord med høj trafik og konkurrence.
Det er ofte en faldgrube for mange, at tænke søgeord ind i sit valg af domænenavn. Det skyldes sandsynligvis at Google før i tiden favoriserede såkaldte Exact Match Domains med boosts i rangeringer, hvilket dog ikke er tilfældet længere.
Et eksempel herpå kunne være låsesmed-københavn.dk, hvilket med lidt optimeringsarbejde, ville kunne ligge højt på søgeordet ”låsesmed københavn”.
I dag anbefaler man nærmere at vælge et ”brandable” domænenavn såsom norhsikring.dk. Fordelen ved disse navne er, at de skiller sig mere ud end de andre generiske søgeord, er nemmere at huske, lyder knap så spammy, og så er navnet ikke låst fast på én niche, hvis man senere har lyst til at udvide sin forretning. Kort sagt er de altså bedre egnet til at skabe et brand omkring navnet med markedsføring.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.