Bloggen

Sådan kommer du i gang med content marketing

Content marketing er meget populært på grund af fordele såsom, at det kan bruges på mange forskellige kanaler, hjælper og uddanner dine kunder, er omkostningseffektivt, er ”evergreen” og selvfølgelig i sidste ende skaber omsætning.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips herunder.
 

1. Hvem vil du nå ud til?

Første step er altid at finde ud af, hvem som er din målgruppe. Hvis du ikke kender din målgruppe, så ved du heller ikke, hvordan du skal lave det rette indhold for at tiltrække dem.

Tænk over hvem som køber dine produkter/ydelser og prøv at skabe en såkaldt ”persona”.
 

2. Hvor befinder din målgruppe sig?  

Dernæst bør du overveje, hvor din målgruppe befinder sig online og hvilke kanaler de bruger. Der er mange forskellige muligheder. Fx de sociale medier såsom Pinterest, Snapchat, Facebook, LinkedIn, Instagram osv. Eller store søgemaskiner såsom Google, YouTube, Amazon osv.

Det siger sig selv, at en B2B virksomhed som sælger dyre maskiner til industrien, nok ikke får den store succes med content på snapchat.

Er man derimod indenfor Fashion, ville snapchat være ideelt til at målrette de yngre personer.
 

3. Hvad søger din målgruppe efter?

For at opnå langsigtede resultater fra content marketing, bør dit indhold rangere i søgemaskiner såsom Google og YouTube.

Det kan først ske ved, at du finder de emner som din målgruppe søger efter. Her kan du starte ud med en brainstorm over nogle af de emner som er relevant for den branche du er i.
 
Er du for eksempel en murer, så kunne et søgeord være ”murerarbejde”. Herefter kan du taste det ind i et søgeordsanalyseværktøj, som vil give dig andre relaterede søgeordsideer og antallet af månedlige søgninger på ordet.   

Men husk at du sagtens kan bruge dit indhold på andre kanaler også. Fx kan en længere video anvendt til YouTube, klippes og redigeres så det kan anvendes til Facebook også.
 

4. Vær konsekvent omkring udgivelse af indhold

Det er ret simpelt. Hvis du ikke udgiver indhold, så kan du ikke rangere.

Specielt når du starter ud, bør du være konsekvent og holde dig til en plan. Det er et langt sejt træk, hvis du ikke har særligt meget indhold når du starter ud.

Derfor kan det være en hjælp at lave en kalender, hvor indhold bliver skemalagt og planlagt ud på specifikke datoer med deadlines.
 

5. Promover dit indhold på tværs af marketingkanaler

Hvis du skriver artikler eller guides som er optimeret efter søgeord, og du arbejder aktivt med SEO, så vil du med tiden tiltrække læsere automatisk.

Men det kan tage tid, og det er altid en god idé selv aktivt at promovere det samme indhold på forskellige kanaler, så folk opdager det fede indhold du har fået lavet.

Her kan du fx gøre noget af følgende:

  • Udsende en mail til din eksisterende liste
  • Lav opslag på dine sociale medier
  • Lav det om til en præsentation eller webinar
  • Promover det som gæst i relevante podcasts
  • Uddyb dit indhold i gæsteindlæg på andre relevante hjemmesider eller medier
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.