Content marketing er meget populært på grund af fordele såsom, at det kan bruges på mange forskellige kanaler, hjælper og uddanner dine kunder, er omkostningseffektivt, er ”evergreen” og selvfølgelig i sidste ende skaber omsætning.
Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.
Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips herunder.
Første step er altid at finde ud af, hvem som er din målgruppe. Hvis du ikke kender din målgruppe, så ved du heller ikke, hvordan du skal lave det rette indhold for at tiltrække dem.
Tænk over hvem som køber dine produkter/ydelser og prøv at skabe en såkaldt ”persona”.
Dernæst bør du overveje, hvor din målgruppe befinder sig online og hvilke kanaler de bruger. Der er mange forskellige muligheder. Fx de sociale medier såsom Pinterest, Snapchat, Facebook, LinkedIn, Instagram osv. Eller store søgemaskiner såsom Google, YouTube, Amazon osv.
Det siger sig selv, at en B2B virksomhed som sælger dyre maskiner til industrien, nok ikke får den store succes med content på snapchat.
Er man derimod indenfor Fashion, ville snapchat være ideelt til at målrette de yngre personer.
For at opnå langsigtede resultater fra content marketing, bør dit indhold rangere i søgemaskiner såsom Google og YouTube.
Det kan først ske ved, at du finder de emner som din målgruppe søger efter. Her kan du starte ud med en brainstorm over nogle af de emner som er relevant for den branche du er i.
Er du for eksempel en murer, så kunne et søgeord være ”murerarbejde”. Herefter kan du taste det ind i et søgeordsanalyseværktøj, som vil give dig andre relaterede søgeordsideer og antallet af månedlige søgninger på ordet.
Men husk at du sagtens kan bruge dit indhold på andre kanaler også. Fx kan en længere video anvendt til YouTube, klippes og redigeres så det kan anvendes til Facebook også.
Det er ret simpelt. Hvis du ikke udgiver indhold, så kan du ikke rangere.
Specielt når du starter ud, bør du være konsekvent og holde dig til en plan. Det er et langt sejt træk, hvis du ikke har særligt meget indhold når du starter ud.
Derfor kan det være en hjælp at lave en kalender, hvor indhold bliver skemalagt og planlagt ud på specifikke datoer med deadlines.
Hvis du skriver artikler eller guides som er optimeret efter søgeord, og du arbejder aktivt med SEO, så vil du med tiden tiltrække læsere automatisk.
Men det kan tage tid, og det er altid en god idé selv aktivt at promovere det samme indhold på forskellige kanaler, så folk opdager det fede indhold du har fået lavet.
Her kan du fx gøre noget af følgende:
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.