Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.
Nu venter du blot på, at de besøgende skal se dit geniale indlæg. Men efterfølgende, da du vil dele indlægget, opdager du til din fortrydelse at URL’en er alt for lang og svær at afkode idet titlen automatisk blev til URL’en.
Det scenarie er vi mange som kan nikke genkendende til, og derfor vil jeg her give nogle gode grundregler for, hvordan man laver en SEO-venlig URL som både Google og mennesker let kan afkode.
Generelt bør man undgå specialtegn såsom komma, semikolon, mellemrum osv.
Jeg ser ofte eksempler på at titler i guides med 3 trin, de 10 bedste osv – også bliver nævnt i selve URL’en. Det kan ikke anbefales, for ofte sker der det, at man kommer i tanke om et trin mere man gerne vil tilføje.
Det samme er tilfældet med artikler hvor årstal eller datoer er med i titel og url.
For eksempel hvis man har skrevet indlægget ”de 10 bedste projektstyringsværktøjer i 2020”, så bør hverken de 10 bedste eller 2020 indgå i URL’en, for næste år bør artiklen naturligvis opdateres til de bedste i 2021.
Der er de færreste som har lyst til at læse om, hvad der var godt at bruge for år tilbage, de ønsker de værktøjer der de bedste nu.
Det kan let ændres i selve guidens titel efterfølgende, men det er knap så smart at ændre sin URL, hver gang man har ændret sit oprindelige indlæg.
Selvom Google er i stand til at vise danske bogstaver og tegn korrekt i søgeresultaterne, er det ikke den mest optimale løsning.
Du bør derfor omskrive de unikke danske bogstaver æ, ø og å fonetisk til ae, oe og aa.
Hvis du ikke omskriver disse, så opstår der nemlig en udfordring, når du vil kopiere og dele din URL med andre.
Eksempelvis vises https://www.aarhuskøreskole.dk/ således https://www.xn--aarhuskreskole-wqb.dk/.
Best practice havde derfor været, hvis Århus Køreskole havde kaldt sit domæne for https://www.aarhuskoereskole.dk. Så undgår de også problemer, hvis potentielle kunder deler deres indhold med andre på sociale medier eller i forums.
Det er best practice at holde sine URL’er så simple og korte som muligt. Det er en god idé fordi at nogle læsere kan blive skræmt væk af en ekstrem lang URL og dernæst fordi at Google ofte korter for lange URL’er af med … så de er svære at aflæse i søgeresultaterne.
Jeg anbefaler normalt at man anvender sit fokussøgeord som sin URL ”slug”. To gode eksempler på seo venlige url er fx https://apolloweb.dk/wordpress-hjemmeside/ og https://apollomedia.dk/vand-med-logo/.
Nogle gange kan det dog være nødvendigt at tilføje et par ord, hvis søgeordet ikke er helt nok til at beskrive indlæggets essens i URL’en.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.