Bloggen

Sådan skriver du gode SEO-venlige URL’er

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Nu venter du blot på, at de besøgende skal se dit geniale indlæg. Men efterfølgende, da du vil dele indlægget, opdager du til din fortrydelse at URL’en er alt for lang og svær at afkode idet titlen automatisk blev til URL’en. 

Det scenarie er vi mange som kan nikke genkendende til, og derfor vil jeg her give nogle gode grundregler for, hvordan man laver en SEO-venlig URL som både Google og mennesker let kan afkode.

                                                                                            

Undgå specialtegn

Generelt bør man undgå specialtegn såsom komma, semikolon, mellemrum osv.

 

Undgå tal

Jeg ser ofte eksempler på at titler i guides med 3 trin, de 10 bedste osv – også bliver nævnt i selve URL’en. Det kan ikke anbefales, for ofte sker der det, at man kommer i tanke om et trin mere man gerne vil tilføje.


Det samme er tilfældet med artikler hvor årstal eller datoer er med i titel og url.

For eksempel hvis man har skrevet indlægget ”de 10 bedste projektstyringsværktøjer i 2020”, så bør hverken de 10 bedste eller 2020 indgå i URL’en, for næste år bør artiklen naturligvis opdateres til de bedste i 2021.

Der er de færreste som har lyst til at læse om, hvad der var godt at bruge for år tilbage, de ønsker de værktøjer der de bedste nu.

Det kan let ændres i selve guidens titel efterfølgende, men det er knap så smart at ændre sin URL, hver gang man har ændret sit oprindelige indlæg.

 

Omskriv danske bogstaver

Selvom Google er i stand til at vise danske bogstaver og tegn korrekt i søgeresultaterne, er det ikke den mest optimale løsning.

Du bør derfor omskrive de unikke danske bogstaver æ, ø og å fonetisk til ae, oe og aa.

Hvis du ikke omskriver disse, så opstår der nemlig en udfordring, når du vil kopiere og dele din URL med andre.

Eksempelvis vises https://www.aarhuskøreskole.dk/ således https://www.xn--aarhuskreskole-wqb.dk/.

Best practice havde derfor været, hvis Århus Køreskole havde kaldt sit domæne for https://www.aarhuskoereskole.dk. Så undgår de også problemer, hvis potentielle kunder deler deres indhold med andre på sociale medier eller i forums.

 

Hold dem korte og præcise

Det er best practice at holde sine URL’er så simple og korte som muligt. Det er en god idé fordi at nogle læsere kan blive skræmt væk af en ekstrem lang URL og dernæst fordi at Google ofte korter for lange URL’er af med … så de er svære at aflæse i søgeresultaterne.

Jeg anbefaler normalt at man anvender sit fokussøgeord som sin URL ”slug”. To gode eksempler på seo venlige url er fx https://apolloweb.dk/wordpress-hjemmeside/ og  https://apollomedia.dk/vand-med-logo/.

Nogle gange kan det dog være nødvendigt at tilføje et par ord, hvis søgeordet ikke er helt nok til at beskrive indlæggets essens i URL’en.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.