Bloggen

Maksimér din SEO-effekt med emneklynger

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord. Man skriver sit indhold rundt om ét centralt hovedemne – kaldet søjlesiden (på engelsk ”pillar page”).

Lad os sige at du har en hjemmeside som sælger kostumer og udklædning.

Først skal vælge dit overordnede emne

Her skal du beslutte dig for det emne, som dit indhold skal skrives rundt om. Her tager man udgangspunkt i hvad ens kunder leder efter og hvordan man kan opfylde det behov.

I dette tilfælde med en kostumebutik, kunne et hovedemne være halloween kostumer.

Herefter skriver man så sin side, i dette tilfælde en kategoriside med en masse produkter og en god lang værdifuld tekst herunder omkring halloween kostumer.

Dernæst skal du udvælge dine klynger ud fra en søgeordsanalyse

Her kommer søgeordsanalysen ind i billedet. Start med at indtaste dit overordnede emne ind i dit søgeordsværktøj. Som alternativ kan du også prøve at indtaste dit emne i Google, og se på hvilke relaterede søgninger der bliver foreslået.

I vores eksempel kunne idéer til klyngerne være:

• halloween kostumer til børn
• halloween kostumer til drenge
• halloween kostumer til piger
• halloween kostumer til voksne
• halloween kostumer til mænd
• halloween kostumer til kvinder
• sjove halloween kostumer
• ideer til halloween kostumer ideer
• halloween kostumer plus size
• frække halloween kostumer

Skriv dine klyngesider

Nu gælder det så om at få skrevet det gode indhold til hver af sine udvalgte klynger, og hvis man er en webshop, også få fremvist sine lækre relevante produkter naturligvis.

Når man skriver disse sider, så er det vigtigt at tænke over, at man ikke i detaljer skal beskrive noget der allerede er dækket i andre klynger. Det er desuden vigtigt at man ikke har for generel en tilgang til skabelsen af sit indhold her, men i stedet forsøger at dykke dybere ned i sin klyngesides emne/søgeord.

Dit indhold på hver klyngesider skal altså ikke gentage et andet emne. Det er jo netop derfor du har opdelt det i forskellige sider.

På denne måde hjælper du både den søgende og google med bedre at forstå dit content, og ikke mindst hvordan det er forbundet til hinanden. Det er her utroligt vigtigt, at man husker at lave interne links fra sin søjleside ud til klyngesiderne og at de ligeledes linker retur.

Men hvorfor dele det op således?

Hvis jeg søgte på google efter inspiration til ”halloween kostumer til kvinder”, så ville jeg ikke være specielt tilfreds, hvis jeg landede på en generel hovedside om halloween kostumer. Der ville være hundredvis af kostumer, og mange af dem ville slet ikke være relevante for mig som kvinde.

Ved at dele det op i mere specifikke underemner (klyngesider), tilfredsstiller vi bedre den søgehensigt der ligger bag.

Hvis jeg, i stedet for en generel hovedside med alle halloween kostumer, landede på en side specifikt målrettet kostumer til kvinder, så ville landingssiden leve op til det der var min hensigt at finde. Og det er i endnu større grad tilfældet, desto mere specifik jeg bliver i mine søgninger. Fx ved longtail søgninger såsom ”frække halloween kostumer til kvinder”.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.