Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord. Man skriver sit indhold rundt om ét centralt hovedemne – kaldet søjlesiden (på engelsk ”pillar page”).
Lad os sige at du har en hjemmeside som sælger kostumer og udklædning.
Først skal vælge dit overordnede emne
Her skal du beslutte dig for det emne, som dit indhold skal skrives rundt om. Her tager man udgangspunkt i hvad ens kunder leder efter og hvordan man kan opfylde det behov.
I dette tilfælde med en kostumebutik, kunne et hovedemne være halloween kostumer.
Herefter skriver man så sin side, i dette tilfælde en kategoriside med en masse produkter og en god lang værdifuld tekst herunder omkring halloween kostumer.
Dernæst skal du udvælge dine klynger ud fra en søgeordsanalyse
Her kommer søgeordsanalysen ind i billedet. Start med at indtaste dit overordnede emne ind i dit søgeordsværktøj. Som alternativ kan du også prøve at indtaste dit emne i Google, og se på hvilke relaterede søgninger der bliver foreslået.
I vores eksempel kunne idéer til klyngerne være:
• halloween kostumer til børn
• halloween kostumer til drenge
• halloween kostumer til piger
• halloween kostumer til voksne
• halloween kostumer til mænd
• halloween kostumer til kvinder
• sjove halloween kostumer
• ideer til halloween kostumer ideer
• halloween kostumer plus size
• frække halloween kostumer
Skriv dine klyngesider
Nu gælder det så om at få skrevet det gode indhold til hver af sine udvalgte klynger, og hvis man er en webshop, også få fremvist sine lækre relevante produkter naturligvis.
Når man skriver disse sider, så er det vigtigt at tænke over, at man ikke i detaljer skal beskrive noget der allerede er dækket i andre klynger. Det er desuden vigtigt at man ikke har for generel en tilgang til skabelsen af sit indhold her, men i stedet forsøger at dykke dybere ned i sin klyngesides emne/søgeord.
Dit indhold på hver klyngesider skal altså ikke gentage et andet emne. Det er jo netop derfor du har opdelt det i forskellige sider.
På denne måde hjælper du både den søgende og google med bedre at forstå dit content, og ikke mindst hvordan det er forbundet til hinanden. Det er her utroligt vigtigt, at man husker at lave interne links fra sin søjleside ud til klyngesiderne og at de ligeledes linker retur.
Men hvorfor dele det op således?
Hvis jeg søgte på google efter inspiration til ”halloween kostumer til kvinder”, så ville jeg ikke være specielt tilfreds, hvis jeg landede på en generel hovedside om halloween kostumer. Der ville være hundredvis af kostumer, og mange af dem ville slet ikke være relevante for mig som kvinde.
Ved at dele det op i mere specifikke underemner (klyngesider), tilfredsstiller vi bedre den søgehensigt der ligger bag.
Hvis jeg, i stedet for en generel hovedside med alle halloween kostumer, landede på en side specifikt målrettet kostumer til kvinder, så ville landingssiden leve op til det der var min hensigt at finde. Og det er i endnu større grad tilfældet, desto mere specifik jeg bliver i mine søgninger. Fx ved longtail søgninger såsom ”frække halloween kostumer til kvinder”.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.