Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Maksimér din SEO-effekt med emneklynger

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord. Man skriver sit indhold rundt om ét centralt hovedemne – kaldet søjlesiden (på engelsk ”pillar page”).

Lad os sige at du har en hjemmeside som sælger kostumer og udklædning.

Først skal vælge dit overordnede emne

Her skal du beslutte dig for det emne, som dit indhold skal skrives rundt om. Her tager man udgangspunkt i hvad ens kunder leder efter og hvordan man kan opfylde det behov.

I dette tilfælde med en kostumebutik, kunne et hovedemne være halloween kostumer.

Herefter skriver man så sin side, i dette tilfælde en kategoriside med en masse produkter og en god lang værdifuld tekst herunder omkring halloween kostumer.

Dernæst skal du udvælge dine klynger ud fra en søgeordsanalyse

Her kommer søgeordsanalysen ind i billedet. Start med at indtaste dit overordnede emne ind i dit søgeordsværktøj. Som alternativ kan du også prøve at indtaste dit emne i Google, og se på hvilke relaterede søgninger der bliver foreslået.

I vores eksempel kunne idéer til klyngerne være:

• halloween kostumer til børn
• halloween kostumer til drenge
• halloween kostumer til piger
• halloween kostumer til voksne
• halloween kostumer til mænd
• halloween kostumer til kvinder
• sjove halloween kostumer
• ideer til halloween kostumer ideer
• halloween kostumer plus size
• frække halloween kostumer

Skriv dine klyngesider

Nu gælder det så om at få skrevet det gode indhold til hver af sine udvalgte klynger, og hvis man er en webshop, også få fremvist sine lækre relevante produkter naturligvis.

Når man skriver disse sider, så er det vigtigt at tænke over, at man ikke i detaljer skal beskrive noget der allerede er dækket i andre klynger. Det er desuden vigtigt at man ikke har for generel en tilgang til skabelsen af sit indhold her, men i stedet forsøger at dykke dybere ned i sin klyngesides emne/søgeord.

Dit indhold på hver klyngesider skal altså ikke gentage et andet emne. Det er jo netop derfor du har opdelt det i forskellige sider.

På denne måde hjælper du både den søgende og google med bedre at forstå dit content, og ikke mindst hvordan det er forbundet til hinanden. Det er her utroligt vigtigt, at man husker at lave interne links fra sin søjleside ud til klyngesiderne og at de ligeledes linker retur.

Men hvorfor dele det op således?

Hvis jeg søgte på google efter inspiration til ”halloween kostumer til kvinder”, så ville jeg ikke være specielt tilfreds, hvis jeg landede på en generel hovedside om halloween kostumer. Der ville være hundredvis af kostumer, og mange af dem ville slet ikke være relevante for mig som kvinde.

Ved at dele det op i mere specifikke underemner (klyngesider), tilfredsstiller vi bedre den søgehensigt der ligger bag.

Hvis jeg, i stedet for en generel hovedside med alle halloween kostumer, landede på en side specifikt målrettet kostumer til kvinder, så ville landingssiden leve op til det der var min hensigt at finde. Og det er i endnu større grad tilfældet, desto mere specifik jeg bliver i mine søgninger. Fx ved longtail søgninger såsom ”frække halloween kostumer til kvinder”.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.


Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.


Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her