Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.
Men vil du gerne vækste yderligere, få større projekter eller mangler kunder så bør du læse videre. For konkurrencen i byggebranchen er hård, og mange håndværkere ligner hinanden.
Her får du nogle korte og simple tips til de fokuspunkter, du måske bør overveje at implementere i fremtiden.
Hjemmesiden er det fundament som al online markedsføring bygger på. Er hjemmesiden ikke af høj kvalitet, sælgende, hjælpsom og let at navigere rundt i, så spilder du mange marketingkroner på at lede folk hen til din hjemmeside.
Et godt eksempel på en god hjemmeside er denne fra altombyg. Den er behagelig, hjælpsom, med en simpel og visuel forside. Det er et godt eksempel på, at hjemmesider i dag ikke behøver koste en formue - med mindre du skal have specialudviklet en masse funktionalitet på siden.
Mange søger efter håndværkere i deres lokalområde, og derfor er det super vigtigt at være synlig på disse.
Først og fremmest bør du have en veludfyldt Google My Business profil oprettet, med telefonnummer, adresse og åbningstider.
Skab desuden godt indhold som fokuser på søgninger der er relevante for de tjenester du udfører og hvor du har din geografiske lokation. Fx ”håndværker Roskilde”, ”tømrer Slagelse” osv.
Med brugen af Google annoncering på lokale søgeord har du mulighed for at sende et budskab helt specifikt til dem som søger i det område man annoncerer til.
Det er et godt supplement til lokal SEO, som jeg nævnte tidligere, og her vil du altså på lokale søgninger såsom ”nyt tag Svendborg” både være synlig med betalte annoncer i toppen og længere nede på de organiske søgeresultater også.
I byggebranchen er det især vigtigt at skabe tillid til sin virksomhed og det arbejde man udfører. Det kan gøres på mange måder, men nogle gode tips er at få indsamlet anmeldelser på sin Google My Business profil, trustpilot.
Vær proaktiv her, og opfordrer dine glade kunder til at skrive anmeldelser og giv evt. noget værdi til gengæld.
Fremvis desuden dine gode cases og kundeudtalelser fra succesfulde byggeprojekter med professionelle billeder/video på din hjemmeside, så andre kan blive inspireret og se resultaterne af dit veludførte arbejde.
Håndværker-branchen er en af de industrier, hvor et tlf. nr. er afgørende. Uanset om det er en del lokale husejer som leder efter hjælp til at få bygget en ny garage, ny indkørsel eller større entrepriseopgaver, så vil dine leads ikke komme i kontakt med dig, hvis der er for mange barrierer.
Derfor bør du sikre så mange opkald som muligt ved at tilknytte dit nummer til dit firma. Både i Google-annoncer, på din hjemmeside og alle andre relevante steder. Udover at have dit tlf. nr. tydeligt i toppen på din hjemmesides forside, er det også vigtigt at have en kontaktformular som er nem at finde.
Det siger sig selv, at det ligeledes er utroligt vigtigt at give en god og hurtig service på telefonen og vende hurtigt tilbage på henvendelser fra konktaktformularen, så dine leads kan blive til kunder.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.