Måske har du også hørt om SEO-tekster, men ikke er helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder. SEO står for søgemaskineoptimering. Teksten er til din hjemmeside, hvor den gerne skal skrives på en struktureret måde med nogle bestemte søgeord, så den tilfredsstiller Googles algorime, og dermed rangerer højere oppe i søgeresultaterne. Man kan hurtigt forsvinde i en Google søgning, fordi der efterhånden er så mange, der er dygtige til disciplinen SEO-tekstforfatning.
Det er vigtigt at holde sig opdateret på, hvordan man skriver de bedste SEO-optimerede tekster. Dem der får dit indhold højt oppe på en Google søgning og samtidig skaber værdi for den besøgende. Læs mere her for at blive klogere på emnet og få 3 tricks.
Når du søger på Google og resultaterne vælter frem, vil der komme det, der hedder en sidetitel og en metabeskrivelse. Overskriften på din tekst vil fremgå med en tilhørende sidetitel. Det kan være: ”Søgemaskineoptimering – Lær at skrive gode SEO-tekster”. Nedenunder vil der være links til din hjemmeside og derefter en metabeskrivelse. Her har du mulighed for at fange læserens nysgerrighed. Dette gøres oftest ved et spørgsmål eller ”call to action”. ”Vil du også lære at skrive gode SEO-tekster? Så læs med her” kunne være et eksempel.
Det er ikke alle, der vil give beskrivelserne på Google opmærksomhed, men nogle vil – og det vil også gøre Google søgningen mere relevant og aktuel, hvorfor din hjemmeside vil klare sig bedre i Google resultaterne. Desuden vil nogle læse beskrivelserne for at afklare, om de er på vej ind på den rigtige side.
Det er altid godt at bruge gode overskrifter og indledninger, der vil fange læserens opmærksomhed. I dag skal vores opmærksomhed hurtigt fanges, ellers finder vi noget andet og bedre. Det er et utaknemmeligt publikum – men værd at bruge tid på at indfange.
Ofte vil et spørgsmål eller ”call to action” være en måde at fange læserens opmærksomhed på. Overskriften skal naturligvis også give mening for læseren, da vi jo netop søger på Google for at få svar og finde indhold, som giver os svar.
Når du skriver en tekst om et søgeord, vil det være nødvendigt at nævne søgeordet i din tekst, for at den vil blive vist i en søgning. Engang troede man, at man bare kunne skrive søgeordet så meget som muligt i teksten, men dette er ikke tilfældet. Faktisk er Google blevet så klog, at det også kan indberegne synonymer og relaterede ord.
Teksten skal stadigvæk give mening og have værdi for læseren, derfor kan du ikke skrive søgeordet i 5 % af teksten, som man måske gjorde engang. Du bør i stedet tænke i emner, og skrive naturligt til læseren frem for Google.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.