Bloggen

3 tip til at skrive gode SEO-tekster

3 tips til at skrive gode SEO-optimerede tekster

Måske har du også hørt om SEO-tekster, men ikke er helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder. SEO står for søgemaskineoptimering. Teksten er til din hjemmeside, hvor den gerne skal skrives på en struktureret måde med nogle bestemte søgeord, så den tilfredsstiller Googles algorime, og dermed rangerer højere oppe i søgeresultaterne. Man kan hurtigt forsvinde i en Google søgning, fordi der efterhånden er så mange, der er dygtige til disciplinen SEO-tekstforfatning.

Det er vigtigt at holde sig opdateret på, hvordan man skriver de bedste SEO-optimerede tekster. Dem der får dit indhold højt oppe på en Google søgning og samtidig skaber værdi for den besøgende. Læs mere her for at blive klogere på emnet og få 3 tricks. 
 

Sidetitel og metabeskrivelse

Når du søger på Google og resultaterne vælter frem, vil der komme det, der hedder en sidetitel og en metabeskrivelse. Overskriften på din tekst vil fremgå med en tilhørende sidetitel. Det kan være: ”Søgemaskineoptimering – Lær at skrive gode SEO-tekster”. Nedenunder vil der være links til din hjemmeside og derefter en metabeskrivelse. Her har du mulighed for at fange læserens nysgerrighed. Dette gøres oftest ved et spørgsmål eller ”call to action”. ”Vil du også lære at skrive gode SEO-tekster? Så læs med her” kunne være et eksempel.

Det er ikke alle, der vil give beskrivelserne på Google opmærksomhed, men nogle vil – og det vil også gøre Google søgningen mere relevant og aktuel, hvorfor din hjemmeside vil klare sig bedre i Google resultaterne. Desuden vil nogle læse beskrivelserne for at afklare, om de er på vej ind på den rigtige side.
 

Gode overskrifter og medrivende indledninger

Det er altid godt at bruge gode overskrifter og indledninger, der vil fange læserens opmærksomhed. I dag skal vores opmærksomhed hurtigt fanges, ellers finder vi noget andet og bedre. Det er et utaknemmeligt publikum – men værd at bruge tid på at indfange.

Ofte vil et spørgsmål eller ”call to action” være en måde at fange læserens opmærksomhed på. Overskriften skal naturligvis også give mening for læseren, da vi jo netop søger på Google for at få svar og finde indhold, som giver os svar.
 

Søgeordstæthed

Når du skriver en tekst om et søgeord, vil det være nødvendigt at nævne søgeordet i din tekst, for at den vil blive vist i en søgning. Engang troede man, at man bare kunne skrive søgeordet så meget som muligt i teksten, men dette er ikke tilfældet. Faktisk er Google blevet så klog, at det også kan indberegne synonymer og relaterede ord.

Teksten skal stadigvæk give mening og have værdi for læseren, derfor kan du ikke skrive søgeordet i 5 % af teksten, som man måske gjorde engang. Du bør i stedet tænke i emner, og skrive naturligt til læseren frem for Google.  

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn