Når man arbejder med SEO, så er søgeordsanalysen naturligvis en vigtig del af arbejdet. Men her handler det ikke blot om at kigge på, hvilke søgeord der har det største antal af søgninger, men i lige så høj at se på, hvilke søgeord der egentlig er rentable og værd at bruge sin tid og budget på.
I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.
Hvad er hensigten bag dette søgeord? Er et af de første spørgsmål du bør stille dig selv. Ofte vil man i starten blive lidt for betaget af store tal i søgevolumen, og i sin begejstring efter potentielt at få en masse besøgende ind på sit indhold – helt glemme om der egentlig ligger en kommerciel hensigt bag også. Naturligvis kan der også være en branding værdi i at få mange besøgende, men kun hvis disse besøgende kommer ind på noget indhold som på en eller anden måde er relevant for din forretning.
Vurder derfor om dine søgeord har mulighed for at konvertere til omsætning i form af køb eller varme leads. Prøv at sortere de søgninger fra, som er ren informationssøgning uden kommerciel værdi og fokuser mere på de søgeord som er længere nede i købstragten. Fx ord tilknyttet priser, tilbud, bedste osv.
Desuden er det en god ide at sortere i de mere informationsbaserede søgeord. Nogle kan være rentable, selvom den søgende ikke er nået så langt i sin research endnu at de sidder klar til at bestille. Fx kan et tagfirma godt udvælge søgningen hvordan finder jeg det rigtige tag – men det vil ikke være lige så profitabelt som hvis de gik efter søgningen på nyt tag pris.
Det er også en god idé at skrive søgningen ind og se hvilke søgeresultater der dukker frem. Er der reklamer med målrettede annoncetekst på søgningen? Så er det en indikator for at det er et rentabelt søgeord.
Hvis der tværtimod er ingen eller få, og disse har meget generiske annoncetekster, så er det nok ikke et særligt profitabelt søgeord. Derfor kan antallet af annoncer og formen på disse være en god indikator for, hvor rentabelt det er.
Bruger du Ahrefs i din søgeordsanalyse, så kan du også se tallet CPC ud for ethvert søgeord. Det er data hentet fra Google Ads, som viser det gennemsnitlige beløb der betales for et klik på et givent søgeord. Betaler annoncørerne højere priser for et søgeord, så er det som regel også et mere profitabelt søgeord end andre. Men tallene fra Ahrefs skal dog tages med gran salt, for de er meget volatile og ikke altid helt opdaterede.
Hvor svært er søgeordet at rangere højt på? Det er selvfølgelig også et vigtigt parameter. For det nytter jo ikke noget at gå efter det mest profitable søgeord i verden, hvis dit website slet ikke har autoriteten til at være i nærheden af at ranke på det. Her skal du prøve at vurdere, hvad der skal til i dit budget for linkbuilding og andet for at rangere højt på det.
Det er en balancegang. Hvor det i nogle tilfælde kan være en bedre forretning at gå efter søgeord med en lidt svagere kommerciel hensigt (længere oppe i købstragten), som ofte kan være oversete, men hvor konkurrencen derfor er lavere.
Her vil dine penge måske blive bedre forrentet, hvis du går efter en masse lettere søgeord, der kan drive meget trafik med en tilsvarende lavere konverteringsrate end de mest lukrative med skyhøj konkurrence.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.