Hvad er pop ups? Du kender det nok. Når du besøger en hjemmeside, og der pludselig kommer en boks frem, som du ikke selv har trykket frem, og den blokerer hele siden. Det kan være svært at komme væk fra den, og det kan virke meget generende. I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget.
I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.
Pop ups er gode på den måde, at de kan give dig data om dine besøgende på hjemmesiden. Du kan for eksempel lave en mere diskret pop up, som opfordrer brugeren til at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Nogle vil irriteret klikke sig væk, mens andre faktisk vil skrive sig op. Det havde de nok ikke ellers gjort, fordi det er et meget aktivt valg. Nu bliver valget næsten taget for dem. Undersøgelser viser, at virksomheder har oplevet, at flere melder sig til deres nyhedsmails på denne måde.
Det behøver ikke være nyhedsmail, der skal være i pop uppen. Du kan også hjælpe kunden til at blive guidet til de gode tilbud. Hvis du har udsalg, kan det være, du gerne vil gøre kunden opmærksom på det. Det kan du se et godt eksempel på her.
Pop ups er effektive af samme grund, som vi finder dem irriterende. De kræver vores opmærksomhed. Uanset om vi vil det eller ej, kan vi ikke undgå at bemærke, hvad der står i pop uppen. Hvis informationen er relevant, kan det faktisk hjælpe kunden og være meget belejligt for kunden, fordi det kan agere som en slags genvej. De opmærksomhedskrævende pop ups kan faktisk give dig, hvad du gerne vil have.
Her følger nogle gode råd til at lave en pop up, som folk ikke med det samme vil klikke væk fra, men som kan være imødekommende og behjælpelig for brugeren – og samtidig give dig, hvad du har brug for.
1) Det er en god idé at matche designet på pop uppen med det design, som i forvejen er på din hjemmeside. På den måde virker pop uppen ikke som spam eller noget udefrakommende, men den besøgende kan se, at det hænger sammen med din hjemmeside
2) Segmenter dine pop ups. Du kan sørge for, at forskellige besøgende får forskellige pop ups. På den måde kan du rette dem mod den rigtige målgruppe. Du kan segmentere ud fra lokation, device eller andet.
3) Giv din besøgende en nem måde at lukke pop uppen på. Det skal være nemt at lukke vinduet ned, hvis det ønskes. På den måde vil din besøgende ikke blive meget irriteret, hvis indholdet ikke appellerer til ham eller hende.
4) Hvis den besøgende har lukket pop uppen, skal der ikke fortsat komme pop ups. Det vil gøre oplevelsen negativ for den besøgende, som vil føle, at han eller hun bliver spammet. Det kan du afhjælpe ved at vælge, hvor lang tid, efter en person har lukket pop uppen, at de skal se den igen.
5) Test din overskrift, tekstindhold og billede indhold. På den måde kan du finde frem til den bedste pop up, som dine købere eller besøgende synes om.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.