Bloggen

Hvad er ankertekst – og hvorfor bør du kende til det i SEO?

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.
 

Her er et eksempel:

Bideskinne-priser sammenligner produkter og priser


Html-koden ser således ud:

<a href=”https://bideskinne-priser.dk/”>Bideskinne-priser</a>
 

I sætningen er ”bideskinne-priser” altså ankerteksten.

Den tekst man vælger som linkets anker er vigtig af flere årsager. Det fortæller læseren, hvad man kan forvente sig før man klikker på linket. Ankerteksten er altså en form for løfte til læseren om, hvad der venter på den anden side af linket.

Desuden fortæller de Googles algoritmer, hvad indholdet handler om, og netop derfor er det vigtigt at du kender til det i forhold til dit arbejde med SEO.

Hvordan påvirker ankerteksten SEO?

Google har altid anvendt ordene i en ankertekst til at forstå, hvad hjemmesider handler om, så de kan rangere for de rette søgeord.

I den originale videnskabelige artikel, “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine”, skrevet af de to stiftere af Google, er en hel sektion faktisk dedikeret til ankertekst alene.  

Her står blandt andet at linkteksten (ankerteksten) associeres med den landingsside som linket henviser til – i modsætning til tidligere søgemaskiner som primært kun forbandt linkteksten med indholdet på siden hvor linket var oprettet (og altså så helt bort fra hvor linket blev peget hen).

Ifølge Google kan ankertekster desuden give mere objektive beskrivelser af en hjemmeside end siderne selv er i stand til gennem metadata. Det giver god mening. Ankertekster burde jo komme fra neutrale tredjeparts kilder.

Ankertekst plejede at være en vigtig bedømmelsesfaktor i Googles algoritmer, faktisk havde det en for stor indflydelse. SEO-folket begyndte nemlig at optimere ankerteksterne i gæsteindlæg osv. ved at indsætte vigtige søgeord heri.

Derfor følte Google sig nødsaget til at gøre noget ved dette, og svaret blev den første af Penguin opdateringerne tilbage i 2012, som målrettet slog ned på manipulation med ankertekster.

Men hvad betyder det i dag for dig så?

Det betyder at du bør være opmærksom på hvilke ankertekster der bliver anvendt i din eksterne og interne linkbuilding. Det er vigtigt at skabe en naturlig og organisk ankertekstning af links, så derfor bør overoptimering og en mekanisk fremgangsmåde undgås.

For at du kan gøre din linkprofil så naturlig som muligt, kræver det, at du kender til de forskellige naturlige ankertekster. En naturlig ankertekst kan være forskellige variationer af dit domæne, firmanavn eller specifikke søgeord og synonymer, som du ønsker at rangere bedre på eller generiske ord såsom ”se mere”, ”her” osv.

Du kan holde øje med, hvilke ankertekster der bliver anvendt på eksterne hjemmesider som linker til dit website ved at gå til ”Tekst, der linker mest” inde i din Google Search Console. Den finder du ved at klikke på ”links” i menuen i venstre side og så scrolle ned til bunden på denne side. Bruger du Ahrefs kan du også få genereret en rapport med procentvise brug af ”Anchors”.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.