Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvad er ankertekst – og hvorfor bør du kende til det i SEO?

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.
 

Her er et eksempel:

Bideskinne-priser sammenligner produkter og priser


Html-koden ser således ud:

<a href=”https://bideskinne-priser.dk/”>Bideskinne-priser</a>
 

I sætningen er ”bideskinne-priser” altså ankerteksten.

Den tekst man vælger som linkets anker er vigtig af flere årsager. Det fortæller læseren, hvad man kan forvente sig før man klikker på linket. Ankerteksten er altså en form for løfte til læseren om, hvad der venter på den anden side af linket.

Desuden fortæller de Googles algoritmer, hvad indholdet handler om, og netop derfor er det vigtigt at du kender til det i forhold til dit arbejde med SEO.

Hvordan påvirker ankerteksten SEO?

Google har altid anvendt ordene i en ankertekst til at forstå, hvad hjemmesider handler om, så de kan rangere for de rette søgeord.

I den originale videnskabelige artikel, “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine”, skrevet af de to stiftere af Google, er en hel sektion faktisk dedikeret til ankertekst alene.  

Her står blandt andet at linkteksten (ankerteksten) associeres med den landingsside som linket henviser til – i modsætning til tidligere søgemaskiner som primært kun forbandt linkteksten med indholdet på siden hvor linket var oprettet (og altså så helt bort fra hvor linket blev peget hen).

Ifølge Google kan ankertekster desuden give mere objektive beskrivelser af en hjemmeside end siderne selv er i stand til gennem metadata. Det giver god mening. Ankertekster burde jo komme fra neutrale tredjeparts kilder.

Ankertekst plejede at være en vigtig bedømmelsesfaktor i Googles algoritmer, faktisk havde det en for stor indflydelse. SEO-folket begyndte nemlig at optimere ankerteksterne i gæsteindlæg osv. ved at indsætte vigtige søgeord heri.

Derfor følte Google sig nødsaget til at gøre noget ved dette, og svaret blev den første af Penguin opdateringerne tilbage i 2012, som målrettet slog ned på manipulation med ankertekster.

Men hvad betyder det i dag for dig så?

Det betyder at du bør være opmærksom på hvilke ankertekster der bliver anvendt i din eksterne og interne linkbuilding. Det er vigtigt at skabe en naturlig og organisk ankertekstning af links, så derfor bør overoptimering og en mekanisk fremgangsmåde undgås.

For at du kan gøre din linkprofil så naturlig som muligt, kræver det, at du kender til de forskellige naturlige ankertekster. En naturlig ankertekst kan være forskellige variationer af dit domæne, firmanavn eller specifikke søgeord og synonymer, som du ønsker at rangere bedre på eller generiske ord såsom ”se mere”, ”her” osv.

Du kan holde øje med, hvilke ankertekster der bliver anvendt på eksterne hjemmesider som linker til dit website ved at gå til ”Tekst, der linker mest” inde i din Google Search Console. Den finder du ved at klikke på ”links” i menuen i venstre side og så scrolle ned til bunden på denne side. Bruger du Ahrefs kan du også få genereret en rapport med procentvise brug af ”Anchors”.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.


Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.


Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her