En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.
Her er et eksempel:
Bideskinne-priser sammenligner produkter og priser
Html-koden ser således ud:
<a href=”https://bideskinne-priser.dk/”>Bideskinne-priser</a>
I sætningen er ”bideskinne-priser” altså ankerteksten.
Den tekst man vælger som linkets anker er vigtig af flere årsager. Det fortæller læseren, hvad man kan forvente sig før man klikker på linket. Ankerteksten er altså en form for løfte til læseren om, hvad der venter på den anden side af linket.
Desuden fortæller de Googles algoritmer, hvad indholdet handler om, og netop derfor er det vigtigt at du kender til det i forhold til dit arbejde med SEO.
Google har altid anvendt ordene i en ankertekst til at forstå, hvad hjemmesider handler om, så de kan rangere for de rette søgeord.
I den originale videnskabelige artikel, “The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine”, skrevet af de to stiftere af Google, er en hel sektion faktisk dedikeret til ankertekst alene.
Her står blandt andet at linkteksten (ankerteksten) associeres med den landingsside som linket henviser til – i modsætning til tidligere søgemaskiner som primært kun forbandt linkteksten med indholdet på siden hvor linket var oprettet (og altså så helt bort fra hvor linket blev peget hen).
Ifølge Google kan ankertekster desuden give mere objektive beskrivelser af en hjemmeside end siderne selv er i stand til gennem metadata. Det giver god mening. Ankertekster burde jo komme fra neutrale tredjeparts kilder.
Ankertekst plejede at være en vigtig bedømmelsesfaktor i Googles algoritmer, faktisk havde det en for stor indflydelse. SEO-folket begyndte nemlig at optimere ankerteksterne i gæsteindlæg osv. ved at indsætte vigtige søgeord heri.
Derfor følte Google sig nødsaget til at gøre noget ved dette, og svaret blev den første af Penguin opdateringerne tilbage i 2012, som målrettet slog ned på manipulation med ankertekster.
Det betyder at du bør være opmærksom på hvilke ankertekster der bliver anvendt i din eksterne og interne linkbuilding. Det er vigtigt at skabe en naturlig og organisk ankertekstning af links, så derfor bør overoptimering og en mekanisk fremgangsmåde undgås.
For at du kan gøre din linkprofil så naturlig som muligt, kræver det, at du kender til de forskellige naturlige ankertekster. En naturlig ankertekst kan være forskellige variationer af dit domæne, firmanavn eller specifikke søgeord og synonymer, som du ønsker at rangere bedre på eller generiske ord såsom ”se mere”, ”her” osv.
Du kan holde øje med, hvilke ankertekster der bliver anvendt på eksterne hjemmesider som linker til dit website ved at gå til ”Tekst, der linker mest” inde i din Google Search Console. Den finder du ved at klikke på ”links” i menuen i venstre side og så scrolle ned til bunden på denne side. Bruger du Ahrefs kan du også få genereret en rapport med procentvise brug af ”Anchors”.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.