De fleste online virksomheder har på et eller andet tidspunkt overvejet, om de skulle kaste sig over Sverige og Norge, som deres næste marked. Hvilket også giver god mening, da Danmark minder meget om Sverige og Norge. Og driver man en online forretning i Sverige og Norge, så behøver man ikke at hyre en ny supporter, da vi forstår hinanden ret godt her i norden.
Men mange vælger at vente et stykke tid, før de indtager det finske marked, og nogle vælger slet ikke at gå ind i det finske marked. Og det er synd. For der ligger et kæmpe potentiale, især når det kommer til at udnytte det online råderum der i Finland. Der har aldrig været et bedre tidspunkt at gå ind i Finland end nu.
Men før du kaster dig over Finland, vil jeg give dig 3 gode råd, hvis du vil indtage markedet med succes.
1. Sproget.
Et sted hvor du ikke kan bruge din danske supporter er i Finland. Deres sprog både på skrift og tale er meget anderledes. Her bliver du nødt til at hyre en der kan sproget, hvis du vil yde en god service. Det oplevede især teamet fra inspo, der valgte at køre med en dansk supporter, der svarede på kundehenvendelser på deres nyopstartet finske website. Her gik der ikke lang tid, før de måtte erkende, at sprogforskellen for var stor. Så husk at have styr på sproget, før du indtager Finland.
2. Der er generelt mindre konkurrence i Google
En af fordelene ved at arbejde med en online forretning i Finland er, at SEO arbejdet er mere effektiv end i Danmark. I Danmark er der en meget "liberal" holdning til SEO og linkbuilding og mange markeder er stærkt konkurrencepræget. Det er lidt en anden sag i Finland. Her er det nemmere at komme ind på Google og få trafik, da SEO folkene i Finland er lidt mindre aggresive. Så giv den fuld skalde med SEO i Finland og du vil opnå en stor fordel.
3. Aldrig lov mere end du kan holde
Finnere er kendt for at være ærlige og holde deres ord. De vægter oprigtighed og seriøsitet. Derfor vil du ikke komme langt med en PANG hjemmeside, der lover guld og grønne skove. Hold din hjemmeside seriøs, pæn og proffesionel. Du vil komme langt i Finland ved at yde en god service. Hellere overgå forventningerne, end at skabe et dårligt rygte.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.