De fleste virksomheder har på et eller andet tidspunkt overvejet, om USA kunne være et marked at kaste sig over, da landet har verdens største økonomi og er et af de største markeder (gælder også e-Commerce) i verden med et indbyggertal, der har sneget sig op på knap 332 millioner. Potentialet for en virksomhed uanset størrelse med store vækstambitioner og drømme er derfor tårnhøje.
Men det er naturligvis altid godt at gøre sit hjemmearbejde og lære markedet at kende, før man kickstarter rejsen i guds eget land. Min egen tech-startup Inzpos er først efter fem år klar til at rykke ind i USA nu. Her er tre gode råd til at indtage markedet med succes.
1. Staterne har forskellig lovgivning
USA er et kæmpestort land med 50 stater, som faktisk opererer selvstændigt. Derfor kan en stat være mere konservativt eller liberalt styret end en anden, hvorfor der indføres forskellig lovgivning. I visse stater er det f.eks. ulovligt for en kvinde at få en abort. Der gælder også forskellige regler og love for virksomheder i staterne, som det er en god ide at sætte sig ind i, så man undgår at havne i uheldige og omkostningstunge situationer. Tag eventuelt fat i Dansk Industri, som har eksperter ansat med kendskab til dette område.
2. Vær opmærksom på kulturforskelle
Ligesom vi i Danmark opfatter og lever livet på en bestemt måde, er det ingenlunde tilfældet for indbyggerne i USA. Dette gælder også forretning. Der er nemlig nogle væsentlige kulturforskelle at kende til. Her følger et par eksempler: I Danmark er der f.eks. stor tillid mellem chef og medarbejder, hvilket ikke er tilfældet i USA, hvor chefen skal sikre sig, at medarbejderen udfører sit arbejde ordentligt. I de fleste danske virksomheder er der et såkaldt fladt hierarki, hvor chefen er i øjenhøjde med medarbejderne, og janteloven hersker i høj grad. Det er ikke tilfældet i USA. Der "må" man gerne snakke åbent om ambitioner og distancere sig fra sine medarbejdere, fordi man har en højere stilling. Til sidst kan man også nævne, at kundens behov i USA er vigtigere end medarbejderens, hvilket man også skal have for øje.
3. Få dig en e-Commerce-strategi
Man skal som virksomhed fra Danmark være opmærksom på, at størstedelen af den amerikanske handel er rykket over til at være e-Commerce. Ifølge Dansk Industri handler 58 procent af amerikanerne online hver uge. Derfor er flere og flere vant til at handle online, hvilket både gælder B2B og B2C-kunder, som generelt er svær at skelne mellem i dag, fordi professionelle indkøbere tager deres indkøbspræferencer med på arbejde hver dag. Så få lavet en detaljeret og omfattende e-Commerce strategi.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.