Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.
I denne artikel vil komme ind på de vigtigste områder, som man skal være opmærksom på, hvis man åbner sin webshop eller internetforretning i Sverige og Norge.
Før du læser videre kan du se 2 eksempler på en dansk virksomhed, der har åbnet deres forretning i Norge og Sverige: inspio.se (Svenske) & inspio.no (Norge)
Når det kommer til betaling, så gælder det om at holde tungen lige i munden. For der er faktisk kæmpe forskel på, hvordan svenskere og nordmænd betaler på nettet.
F.eks. er det hele 25% af alle svenske online køb der bliver foretaget via faktura, hvor 20% af alle norske betalinger sker via Paypal. Som dansker kan disse tal virke vanvittige, pointen er, at der er kæmpe forskel på betalingsvanerne og hvad vores naboer bruger, når de skal betale for fysiske og digitale varer.
I Sverige og Norge bruger de også forskellige mobilbetalingstjenester. I Danmark bruger størstedelen af danskerne Mobile Pay.
I Norge bruger 2 millioner mennesker mobiltjenesten Vipps og i Sverige bruger 5 millioner mobiltjenesten Swish.
Hvis du driver en webshop, så kommer du ikke udenom fragt. Her er der nogle forskellige nye spillere du skal være opmærksom på i Sverige og Norge.
De mest bruge fragttjenester i Sverige er BestNord, PostNord og DHL.
I Norge er de foretrukne fragttjenester primært Posten, Bring og Postnord. I og med at Norge ikke er en del af EU, så skal du huske toldpapir, når du sender til Norge, medmindre du har et varehus i Norge. Her kan det være en god ide at bruge fragtservices som Shipmondo, der kan hjælpe med den del.
Udover fragt og betaling så skal du også være opmærksom på, at svenskere og nordmænd har forskellige forventninger og er vant til at handle på en bestemt måde. Her er det vigtigt, at din webshop ikke skiller negativt ud.
F.eks. er nordmænd meget mere vant til at handle på udenlandske webshops, og derfor vant til det engelske sprog, når de handler, hvor svenskeren har det mest trygt ved at handle på svenske webshops der har et svensk sprog.
Det kan være en god ide at tage kontakt til andre brancher der har succes i Sverige og Norge med deres online forretning og høre dem, hvad deres erfaringer er og hvilke kulturforskelle de har stødt på.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.