Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Det skal du være opmærksom på, når du udvider til Sverige og Norge

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

I denne artikel vil komme ind på de vigtigste områder, som man skal være opmærksom på, hvis man åbner sin webshop eller internetforretning i Sverige og Norge.

Før du læser videre kan du se 2 eksempler på en dansk virksomhed, der har åbnet deres forretning i Norge og Sverige: inspio.se (Svenske) & inspio.no (Norge)

 

1. Betaling

Når det kommer til betaling, så gælder det om at holde tungen lige i munden. For der er faktisk kæmpe forskel på, hvordan svenskere og nordmænd betaler på nettet.

F.eks. er det hele 25% af alle svenske online køb der bliver foretaget via faktura, hvor 20% af alle norske betalinger sker via Paypal. Som dansker kan disse tal virke vanvittige, pointen er, at der er kæmpe forskel på betalingsvanerne og hvad vores naboer bruger, når de skal betale for fysiske og digitale varer.

I Sverige og Norge bruger de også forskellige mobilbetalingstjenester. I Danmark bruger størstedelen af danskerne Mobile Pay.

I Norge bruger 2 millioner mennesker mobiltjenesten Vipps og i Sverige bruger 5 millioner mobiltjenesten Swish.

 

2. Fragt

Hvis du driver en webshop, så kommer du ikke udenom fragt. Her er der nogle forskellige nye spillere du skal være opmærksom på i Sverige og Norge.

De mest bruge fragttjenester i Sverige er BestNord, PostNord og DHL.

I Norge er de foretrukne fragttjenester primært Posten, Bring og Postnord. I og med at Norge ikke er en del af EU, så skal du huske toldpapir, når du sender til Norge, medmindre du har et varehus i Norge. Her kan det være en god ide at bruge fragtservices som Shipmondo, der kan hjælpe med den del.

 

3. Kulturforskelle og forventninger

Udover fragt og betaling så skal du også være opmærksom på, at svenskere og nordmænd har forskellige forventninger og er vant til at handle på en bestemt måde. Her er det vigtigt, at din webshop ikke skiller negativt ud.

F.eks. er nordmænd meget mere vant til at handle på udenlandske webshops, og derfor vant til det engelske sprog, når de handler, hvor svenskeren har det mest trygt ved at handle på svenske webshops der har et svensk sprog.

Det kan være en god ide at tage kontakt til andre brancher der har succes i Sverige og Norge med deres online forretning og høre dem, hvad deres erfaringer er og hvilke kulturforskelle de har stødt på.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.

Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.

Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Hjalte Lund Skaarup
E-Commerce manager 
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

E-Commerce manager 

Hjalte har arbejdet med online markedsføring og e-handel siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre CRO, AOV og trafik på Amazon og diverse websites/webshops.

Til dagligt sidder han med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen består af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lægges der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.

Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor Amazon, konverteringsoptimering, SEO og udvikling.

LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her