Bloggen

Det skal du være opmærksom på, når du udvider til Sverige og Norge

Skal du vækste til Sverige og Norge? Så er der nogle ting du skal væres særligt opmærksom på. Selvom vi i norden minder meget om hinanden, så er der stadig forskel på, hvordan vi handler online og hvilke online vaner vi har her i norden.

I denne artikel vil komme ind på de vigtigste områder, som man skal være opmærksom på, hvis man åbner sin webshop eller internetforretning i Sverige og Norge.

Før du læser videre kan du se 2 eksempler på en dansk virksomhed, der har åbnet deres forretning i Norge og Sverige: inspio.se (Svenske) & inspio.no (Norge)

 

1. Betaling

Når det kommer til betaling, så gælder det om at holde tungen lige i munden. For der er faktisk kæmpe forskel på, hvordan svenskere og nordmænd betaler på nettet.

F.eks. er det hele 25% af alle svenske online køb der bliver foretaget via faktura, hvor 20% af alle norske betalinger sker via Paypal. Som dansker kan disse tal virke vanvittige, pointen er, at der er kæmpe forskel på betalingsvanerne og hvad vores naboer bruger, når de skal betale for fysiske og digitale varer.

I Sverige og Norge bruger de også forskellige mobilbetalingstjenester. I Danmark bruger størstedelen af danskerne Mobile Pay.

I Norge bruger 2 millioner mennesker mobiltjenesten Vipps og i Sverige bruger 5 millioner mobiltjenesten Swish.

 

2. Fragt

Hvis du driver en webshop, så kommer du ikke udenom fragt. Her er der nogle forskellige nye spillere du skal være opmærksom på i Sverige og Norge.

De mest bruge fragttjenester i Sverige er BestNord, PostNord og DHL.

I Norge er de foretrukne fragttjenester primært Posten, Bring og Postnord. I og med at Norge ikke er en del af EU, så skal du huske toldpapir, når du sender til Norge, medmindre du har et varehus i Norge. Her kan det være en god ide at bruge fragtservices som Shipmondo, der kan hjælpe med den del.

 

3. Kulturforskelle og forventninger

Udover fragt og betaling så skal du også være opmærksom på, at svenskere og nordmænd har forskellige forventninger og er vant til at handle på en bestemt måde. Her er det vigtigt, at din webshop ikke skiller negativt ud.

F.eks. er nordmænd meget mere vant til at handle på udenlandske webshops, og derfor vant til det engelske sprog, når de handler, hvor svenskeren har det mest trygt ved at handle på svenske webshops der har et svensk sprog.

Det kan være en god ide at tage kontakt til andre brancher der har succes i Sverige og Norge med deres online forretning og høre dem, hvad deres erfaringer er og hvilke kulturforskelle de har stødt på.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

I dag er pop ups dog ikke, som de var førhen. Førhen blev de brugt som spam eller til at overbevise dig om at købe noget. I dag kan de faktisk hjælpe den besøgende, og de kan i hvert fald være meget mere høflige, end de var førhen. Overvejer du at bruge pop ups? Læs med her for at finde ud af, hvordan du bruger det mest effektivt.

I denne guide får du 3 konkrete tips til, hvordan du vurderer om et søgeord er rentabelt eller ej.

Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.

Måske har du også hørt tale om SEO-tekster, men du er ikke helt klar over, hvordan du skal gribe det an, eller hvad det egentlig betyder? Så læs mere her for at blive klogere på emnet.

Content marketing er tidkrævende og er en langsigtet strategi. Derfor kan det være svært, at finde ud af hvad der er op eller ned.

Vil du gerne høste alle fordelen med content marketing, men ved ikke hvordan du kommer i gang? Så se de 5 tips her.

Har du en håndværker-virksomhed med en fyldt ordrebog, så er markedsføring sikkert langt nede på din to-do-liste.

Mange, som ingen kendskab har til SEO, tror helt fejlagtigt at så længe man bare skriver noget indhold på sin hjemmeside, så bliver det automatisk vist på Google og får besøgende derfra.

Du har skrevet det sidste ord i dit nye blogindlæg, og som det allersidste trykker du på udgiv.

Hvad er en ankertekst?

En ankertekst er den visuelle tekst, som du ser på et link. Navnet er opstået fordi, at teksten er en form for præsentation af det link som ligger bag ved teksten, og dermed typisk fungerer som ankeret imellem to forskellige steder på internettet.

At få succes med en portal kan være rigtig svært. Det kan mange skrive under på i tidens løb, som har forsøgt, men som har måtte se sig slået i det lange løb, fordi der enten ikke har været nok brugere eller nok betalende kunder til platformen.

Når man har en større blog på sin hjemmeside, og man efterhånden har skrevet en masse værdifuldt indhold, som tiltrækker og hjælper ens potentielle kunder, så sker det at man løber tør for idéer til nyt indhold.

Med denne strategi, først beskrevet af HubSpot, fokuserer man på emner fremfor søgeord.

Når man arbejder med en langsigtet linkbuilding strategi, så bør det vigtigste fokuspoint for ens indsat være, at få linkprofilen til at se naturlig ud. 

Du har fundet dit overordnede emne eller søgeord, og er nu klar til at skrive en artikel med det formål at få flere besøgende fra Google. Men hvordan sikrer du dig den røde tråd i artiklen, så den både er optimereret til Google og læseren?

Mange virksomheder har i dag en blog på sin hjemmeside. Der bliver knoklet og investeret i at få besøgende til disse guides – enten med SEO eller annoncering. Her har man mulighed for at demonstrere og uddele af sin ekspertviden med læseren, men mange glemmer at have fokus på konverteringen.

Selvstændig

Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.


Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.


Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.

LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.