Går du og drømmer om at starte et nyt online medie? Så kan det være en god ide at læse med her.
Før du kaster dig over opstart af et nyt medie, bør du tage et kritisk kig på, hvad du ønsker med mediet, din vision og din strategi. Her kommer 3 råd til dig, der ønsker at skabe et nyt online medie.
Hvis man bare kigger på det internationale marked, så findes der flere hundrede tusinder online medier og nyhedsmedier. Kigger vi på det danske marked har vi måske et par hundrede seriøse online medier. Det betyder, at hvis du skal have succes med dit online medie, så skal du finde din unikke position i markedet, så du ikke ligner en dårlig og plat version af dr.dk.
Det kan f.eks. være at du ønsker at lave et medie der 100% er fokuseret på klima, der skriver om alt fra nye klimavenlige tiltag til nye økologiske mælkesnitter. Dog er det vigtigt at du sætter dig i et marked, der ikke er alt for lille, særligt hvis du starter et dansk online medie.
Hvis du f.eks. vil starte et medie der udelukkende skriver om strømper, så skal du ikke regne med at få mere end et par besøgende om dagen.
Et eksempel på et medie der udelukkende har fokuseret på et format/emne er det nystartet medie indsigten.dk, der udelukkende producerer explainere.
Indsigten.dk sætter en tyk streg under, at de udelukkende er fokuseret på explainere. Alt fra deres tagline til info i footeren.
Du kan lave de mest labre nyheder og de mest interessante artikler, men har du ingen besøgende, så kan det hele være lige meget.
Så det er super vigtigt at du enten har nogle skarpe marketing folk med dig eller du selv er skarp på det område. Der går lang tid før du begynder at få trafik fra Google, derfor skal du være skarp på SOME, hvis du vil have en god start.
Hvis du f.eks. skriver hardcores business news, så kan du være en rigtig god ide, at du virkelig giver den maks gas på LinkedIN og andre steder, hvor din målgruppe er.
Det kan lyde sejt at være chefredaktør eller være founder af et nyt medie, men hvad med om et halvt år efter, når du kun har fået 50 besøgende, er det så stadig spændende og motiverende?
Det er vigtigt at du tænker worst case scenario ind fra start. Det er ikke en dans på røde roser at være med i et medie. Folk vil have informationerne nu og her, og der skal ikke meget til, før dine læsere hoppe videre.
Det er også vigtigt at gøre det klart for dig selv og dit team, hvad formålet er med mediet. Er det et hyggeprojekt eller skal det nye online medie være en ny levevej.
Selvstændig
Hjalte har arbejdet med programmering/udvikling og online markedsføring siden 2013, og arbejder hver dag for at optimere og forbedre UI/UX, CRO, AOV og trafik på diverse websites/webshops.
Tidligere har han som E-Commerce manager siddet med ansvaret for webudvikling og driften af hjemmesider hos Australian Bodycare. Hvor en stor del af udviklingen bestod af splittests og konverteringsoptimering. Udover webudvikling lå der også et stort fokus på optimering af salg og CRO på Amazon.
Hjalte vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SEO, Amazon og udvikling.