Tags: Salg
Alle jeg kender, er vilde med tanken om at sælge gennem netværk. Det kan jeg godt forstå, for det er da hyggeligt at være sammen med dem, man godt kan lide og tjene penge samtidig.
Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk.
Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.
Faste priser er lette at sælge i netværket
Lisbeth Scharling, der også er ekspertblogger her på Ivækst, er et klasseeksempel på en, der er let for mig at sælge i netværket. Hun sælger hjemmesideopsætninger i Wordpress til fast pris af 5995 kroner eks. moms for en fast pakkeløsning.
Måske har du en vare, der skal tilrettelægges individuelt, og derfor kan du ikke sætte en fast pris på. Men så kan du have nogle faste fra-priser. Jeg talte for nylig med en kunde, der skulle have en helt ny hjemmeside. Det vil sige både tekst og opsætning. Og jeg skriver kun teksten. Men Tore fra mit kontor kan lave resten. Han har blandt andet lavet min egen hjemmeside, og derfor ved jeg, at hans priser starter ved 14.500 kroner eks. moms for en individuel løsning. Det kunne jeg sige til kunden allerede i telefonen. Ville hun gerne have Tore med til mødet? Ja, tak. Det ville hun gerne. Dermed har hun sagt god for, at 14.500 kroner eks. moms ikke er for meget. Og det var lettere for mig at sælge Tore med ind med det samme, end hvis kunden først skulle til at ringe til Tore selv. Så var der måske også andre, hun kunne ringe til.
Spørgsmål er købssignaler
Andre gange snakker jeg med selvstændige, som jeg ikke kan sælge med på den måde. Det nærmeste, de kommer en sætning, jeg kan sige videre til potentielle kunder, er, at de gerne lige vil snakke med kunden, før kan tage stilling. Og her starter vi automatisk tre skridt længere fra en kontakt og dermed et salg, end hvis vedkommende havde sagt noget mere sælgende og konkret.
For når vi spørger ud i netværket, om nogen kender nogen… som vi jo gør, er det ret let for eventuelle konkurrenter at slå salgsargumentet ”Ring lige til X”. Der er mange, kunden kan ringe til i morgen. Og selv hvis vi skal i gang med at ringe, er der større chance for, at vi ringer til nogen af dem, der allerede har sendt et signal om, at de sikkert kan hjælpe. Eventuelt fordi de arbejder med folk i vores branche i forvejen, fordi deres priser ligger inden for vores budget, fordi de arbejder i WordPress eller andet, der gør, at de ikke længere bare er en leverandør med et telefonnummer.
Nogle gange hører jeg også folk svare, at priserne (og alt muligt andet) står på deres hjemmeside. OK. Lige som der er mange andre, jeg (eller mit netværk) kan ringe til i morgen, er der også rigtig mange andre hjemmesider, vi kan trave igennem. Og et spørgsmål om en pris eller en ydelse, er et købssignal eller et signal om, at nogen i netværket måske vil sælge os videre i deres netværk, hvis vi gør det lidt let for dem.
Jeg har selv diverse rådgivningspakker. De koster 4.500 kroner eks. moms stykket. De er også lette at sælge videre for mit netværk. For det er nemt at huske.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.