Tags: Salg
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
24.04.2013
Hvis du har været på bare ét af mine kurser igennem IVÆKST, har du sikkert hørt sætningen: ”Jeg vil fortælle, at …”. Denne sætning hjælper dig nemlig med at fokusere på, hvad du præcist vil fortælle, inden du begynder at skrive. I modsætning til hvis du begynder med ”Jeg vil fortælle om…”, for her definerer du kun dit emne, og der kan ligge uendeligt mange vinkler i et emne.
Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.
Men det er lige så vigtigt, at du spørger dig selv: ”Hvad skal mine læsere have ud af det, jeg skriver?”
Hvis du bare skriver lidt tanker på lykke og fromme, så gem dem i en lukket mappe. Måske kommer der en dag, hvor du kan se, hvilket formål de tjener. Måske kan de inspirere dig til noget andet. Og måske skal de bare slet ingenting.
Meget få mennesker er interesseret i vores generelle tanker – bare fordi de er vores. Og slet ikke hvis du kommunikerer på din virksomheds vegne.
Hvad vil du have læserne til at gør?
Før du begynder at skrive, så spørg derfor dig selv, hvad du vil have dine læsere til at gøre, når de har læst din tekst. Det gælder, hvad enten de læser en side på din hjemmeside, dit nyhedsbrev eller et blogindlæg.
Hvis de skal
Det er også fint, hvis du bare vil have din læser til at trække på smilebåndet over det, du skriver. Men det kræver stadig, at du har haft dette mål i baghovedet, da du skrev, for det fordrer, at du skriver markant anderledes, end hvis du skriver speciale på universitetet.
(alle de typer tekster, jeg skriver om, kræver i øvrigt altid, at du skriver anderledes end på uni, men lad nu det ligge).