Bloggen

Aktiver dine læsere, når du skriver

Tags: Salg


Hvis du har været på bare ét af mine kurser igennem IVÆKST, har du sikkert hørt sætningen: ”Jeg vil fortælle, at …”. Denne sætning hjælper dig nemlig med at fokusere på, hvad du præcist vil fortælle, inden du begynder at skrive. I modsætning til hvis du begynder med ”Jeg vil fortælle om…”, for her definerer du kun dit emne, og der kan ligge uendeligt mange vinkler i et emne.

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

Men det er lige så vigtigt, at du spørger dig selv: ”Hvad skal mine læsere have ud af det, jeg skriver?”

Hvis du bare skriver lidt tanker på lykke og fromme, så gem dem i en lukket mappe. Måske kommer der en dag, hvor du kan se, hvilket formål de tjener. Måske kan de inspirere dig til noget andet. Og måske skal de bare slet ingenting.

Meget få mennesker er interesseret i vores generelle tanker – bare fordi de er vores. Og slet ikke hvis du kommunikerer på din virksomheds vegne.

 

Hvad vil du have læserne til at gør?

Før du begynder at skrive, så spørg derfor dig selv, hvad du vil have dine læsere til at gøre, når de har læst din tekst. Det gælder, hvad enten de læser en side på din hjemmeside, dit nyhedsbrev eller et blogindlæg.

 

Hvis de skal

  • ændre adfærd, så fortæl dem hvad de skal gøre i stedet for at pege fingre af det, de gør nu
     
  • kommentere på det, du skriver, så læg op til at de meget gerne må komme med deres mening eller forslag i kommentarfeltet
     
  • tænke over en livsanskuelse, du præsenterer, så giv nogle konkrete eksempler. Det er meget lettere at fundere over noget konkret end nogle abstrakte tanker
     
  • ringe, så skriv dit telefonnummer
     
  • sende en mail, så lav et direkte link
     
  • huske dig, så sørg for at de har noget konkret at huske dig på. Eventuelt ved at de bliver klogere på et bestemt emne, når de læser det, du har skrevet

 

Det er også fint, hvis du bare vil have din læser til at trække på smilebåndet over det, du skriver. Men det kræver stadig, at du har haft dette mål i baghovedet, da du skrev, for det fordrer, at du skriver markant anderledes, end hvis du skriver speciale på universitetet.

(alle de typer tekster, jeg skriver om, kræver i øvrigt altid, at du skriver anderledes end på uni, men lad nu det ligge).

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.

Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.

Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.

Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.

Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.

Mød Majbritt på Google+

Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.

Se kurser

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Få opskriften og kom i gang med at skrive nyhedsbreve. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Prioritér nyhedsbrevet og lad det ikke være nederst på din to-do. Vil du have fuld udnyttelse, kræver det opmærksomhed. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Kan du fastholde dine læsere på dit nyhedsbrev? 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Lær din læser at kende. Majbritt Lund hjælper dig med at optimere dit nyhedsbrev på Bloggen. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få din virksomhed i pressen. Journalisten Majbritt Lund giver dig en masse gode råd til, hvordan du skaber den gode historie om din virksomhed.

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.

Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.

Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.

Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.

Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.

Mød Majbritt på Google+

Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.

Se kurser