Tags: Administration, Tryghed
Har du også svært ved at komme i gang med at skrive (og tjene penge på) nyhedsbreve, fordi du ikke tror, du har nok at skrive om?
Det er meget lettere, end du tror. Når du først er kommet i gang, får du sikkert (ligesom mig) hurtigt så mange gode ideer, at du må oprette en liste til dem.
Besvar de spørgsmål, du får
Mange af ideerne kommer helt af sig selv, når du først er opmærksom på det.
"Hvad laver du så?"
Ja, det lyder som en slidt kliche, men det er samtidig et spørgsmål, der kan komme mange gode nyhedsbreve ud af.
For når andre mennesker spørger ind til dit arbejde (hvad enten det er af høflighed eller interesse), så kan du tit høre på spørgsmålene:
• Hvordan de opfatter det, du laver.
• Om de har misforstået, hvad du laver.
• Hvad de eventuelt er skeptiske over for.
Og det kan du få mange interessante nyhedsbreve ud af.
Eksempler på, hvad du kan skrive i nyhedsbreve
Håndværkeren:
• Nu skal du høre, hvorfor så mange faggrupper skal involveres for at lave dit badeværelse.
• Det, du for guds skyld ikke må gøre, når du selv prøver at...
• Små lette forbedringer, du selv kan lave.
(Denne variant kan sagtens bruges af en række andre brancher, som eksempelvis kosmetologen, webudvikleren eller behandleren).
Alle, som sælger fysiske produkter:
• Alt det her kan den nye model, som den gamle ikke kunne.
• Derfor er det en fordel for dig.
• Det her kan du også bruge produktet til (måske rammer du nogle funktioner, som læseren ikke selv havde tænkt på, og på den måde bliver produktet meget mere værd for læseren. Og så betyder prisen ikke så meget mere).
Hvad undrer læserne sig over?
Hver gang du er i kontakt med en læser eller taler med en potentiel kunde, så lyt til deres verden. For hver gang de forholder sig til det, du laver, giver de dig faktisk ideer til kommende nyhedsbreve. Hvis du mangler input, kan du eventuelt stille dem et enkelt spørgsmål i et af dine nyhedsbreve.
Som eksempelvis hvordan de tror, et eller andet fungerer, hvad de har svært ved eller lignende. Du kan også overveje at lave en spørgeskemaundersøgelse (og uddele en præmie) for at lære dine læsere bedre at kende. Og Vupti, så får du flere ideer leveret.
Uddan læseren
Uanset hvilken branche vi er i, er der ofte basis for en række forskellige nyhedsbreve, hvor vi beskriver, hvordan læseren selv kan løse vores opgaver.
Nogle opgaver kan læserne godt selv løse. Ikke nødvendigvis så godt som os, men måske godt nok for dem lige nu. Det åbner tre muligheder for salg (selv uden at du behøver at holde salgstaler):
• Læseren finder ud af allerede i nyhedsbrevet, hvad opgaven kræver, og erkender, at det kommer han ikke igennem, og at han skal have hjælp (eventuelt hos dig)
• Læseren går i gang, men giver op og ringer til personen top-of-mind (som eventuelt er dig)
• Læseren når i mål og bliver en god ambassadør for dig
Husk hele tiden at fokusere på, hvilke dele af din viden der reelt har værdi for dine læsere. De vil ikke høre dine paradeforsvarstaler for din pris. Men de vil gerne oplyses om en proces, der er relevant for dem (mens du afleverer nogle af dine skjulte budskaber).
Spørg dig selv hele tiden: Giver mine oplysninger værdi for læseren? Hvis ikke, så drop dem. Ingen gider høre på dine salgstaler - isoleret set.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.