Tags: Administration
Jeg taler jævnligt med selvstændige, der ikke kan overskue at komme i gang med at skrive nyhedsbreve. Fordi der er så mange delopgaver, de skal løse. Og ja, succes med nyhedsbreve er ikke noget, du opnår over night. Omvendt kan du bruge de mange delprocesser til at dele opgaven op, så den bliver mere overskuelig.
Min plan (til nye nyhedsbrevsskribenter) ser sådan ud:
Opskriften på at komme i mål med nyhedsbreve
1. Find ud af, hvem din målgruppe for nyhedsbrevet er, og hvad de skal have ud af at læse dit nyhedsbrev.
2. Begynd at opbygge din læserliste. Tiltræk læserne med en freebie eller en anden form for gratis velkomstgave. Denne delopgave kan du eventuelt også bruge som motivation, hvis du ringer kanvassalg
3. Sæt dig et mål for, hvornår du vil sende dit første nyhedsbrev ud. Enten hvilken måned eller når du har nået x læsere på din liste.
4. Begynd at samle ideer ind til dine første nyhedsbreve, mens du bygger din liste op. Begynd eventuelt at skrive nogle af nyhedsbrevene, når du har tid i overskud.
5. Hav is i maven, når du begynder at skrive nyhedsbreve. I starten går der en del tid med det. Det skal jeg ikke lyve om. Jeg bruger stadig mellem ½ og en hel dag, hver gang jeg skriver et nyhedsbrev. Den tid bruger jeg gerne og har ingen planer om at "optimere processen" = skrive dårligere nyhedsbreve. Se den tid som en investering, indtil du kommer frem til punkt 6.
6. Efter et vist antal nyhedsbreve begynder du at tjene penge på dine nyhedsbreve, og nu kan du skrive nyhedsbreve i den tid, du plejede at bruge på opsøgende salg, kundemøder, netværksarrangementer m.m.
7. Nu er det bare at holde skansen. Nyhedsbreve er nu blevet en fast del af arbejdet, og investeringen har tjent sig selv ind og mere til. Nu skal du bare fortsætte den gode gænge.
Når du først har bygget din liste op, kan du altid skrive nyhedsbreve eller udvikle ideer til de kommende af slagsen, hver gang du har lidt tid i overskud. Derfor er det meget mere fleksibelt at skrive nyhedsbreve end at bruge alle mulige andre salgs- og markedsføringsmetoder.
Her uddyber jeg alle syv punkter, så du er klar til at gå i gang efter kurset.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.