Tags: Salg
Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Det ved jeg gennem mange års arbejde med PR.
Tit er jeg djævlens advokat, der prøver at sandsynliggøre hvor realistisk det er at komme i netop disse medier, hvor meget det kræver og hvor stor konkurrencen er.
Ja, du kan godt komme i de medier
Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk? Det er fordi, at jeg er bevidst om, hvor mange ressourcer, det kræver at komme i bestemte medier og fordi jeg er bevidst om, hvordan mine kunder og kursister bruger deres tid mest effektivt.
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg siger bare, at det kræver et sammenfald af mange omstændigheder, der sjældent falder på samme tid.
Hvor vigtige er disse medier for dig?
Så når jeg foreslår andre medier, er det på ingen måde, fordi jeg ikke under dig at komme i Børsen og Go´ Morgen Danmark. Ej heller fordi jeg ved, at det aldrig vil kunne lade sig gøre. Men fordi jeg ved, hvor lang din arbejdsdag formentligt er i forvejen. Og fordi jeg også ved, at mange bliver overraskede over, hvor svært det er at komme i de mest attraktive medier. Det er marginaler, der gør hvilken kilde og hvilken historie, de bruger.
Og hvis det er så meget værd for dig at komme i netop Go´ Morgen Danmark eller Børsen, at du vil bruge op til flere dage (på tidspunkter, der ikke nødvendig vis passer dig særlig godt) på at have ganske få procenters chance for at få den ønskede omtale, så skal du selvfølgelig prøve lykken.
Jeg ved ikke præcist, hvor mange procents chance du har, for som sagt spiller mange faktorer ind. Og nej, du kan ikke selv styre, hvornår mediets interesse er der. Selv hvis du kontakter mediet på det tidspunkt, der passer dig bedst, kan det sagtens være, at de først vender tilbage tre uger senere, hvor din kalender er fuld.
P.S. Udover at jeg arbejder med PR, når jeg hjælper mine kunder, er jeg selvfølgelige også hele tiden selv opmærksom på selv at komme i medierne. Jeg kan afsløre: Jeg har også selv Go´ Morgen Danmark til gode. (Min nye bog Selvstændiges guide til flere penge blev kort omtalt i Børsen).
IVÆKST nyt: 2 flotte vindere og en enkelt 2'er fra IVÆKSTprisen 2012 landede i Go' Morgen Danmark til en snak om ungt iværksætteri og ledighed i Danmark. Se indslaget ved at klikke her.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.