Tags: Salg
Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.
Nogle gange kan den rette kommentar i det rette forum kaste en del fordele af sig.
I mine bøger har jeg inddraget en række cases, der fungerer som gode eksempler på at pippe op med et stærkt resultat. Nogle af de anvendte cases har jeg selv kendt længe. Andre søgte jeg i mit netværk. Fælles for dem alle var, at de netop havde taget skeen i egen hånd og pippet op - enten så jeg vidste, at de pågældende mennesker var der, eller så nogle i vores fælles netværk vidste, at vi kunne have glæde af hinanden.
Kend de rette
Jeg har to gange været kilde i fagbladet ’Journalisten’, uden jeg selv havde startet kontakten til journalisten.
En af de forudgående historier for eksponeringen er, at redaktøren følger mit nyhedsbrev. Under valgkampen havde jeg skrevet, at vi, som arbejder med PR, skulle gemme vores historier væk til efter valget. På daværende tidspunkt var det en særdeles relevant historie for et medie, der skriver om medier, hvorfor jeg blev citeret.
Derudover er redaktøren og jeg også ”professionelle venner” på Facebook. Dette udmundede i, at redaktøren kontaktede han mig for at få uddybende opdatering på noget jeg havde skrevet. Dette blev senere til en artikel.
Så ja, nogle mennesker kan åbne rigtig mange døre for os. Og derfor kan det sagtens svare sig at gå til de netværksarrangementer, hvor disse vigtige mennesker er tilstede.
Få andre til at sige dit navn
Kør dig selv i stilling, så andre hjælper dig med at poppe op.
I år har jeg 5-års jubilæum som frivillig PR- og salgsrådgiver på Iværk & Vækst messen. I starten linkede Iværk & Vækst til alle os, der bidrog, hvilket hev mig op på adskillige sider på Googles søgeresultater. Samtidig bliver jeg hvert år markedsført gennem messens øvrige markedsføring, hvilket er langt mere effektivt, end at jeg selv ”dumper mit navn”.
Mit samarbejde med IVÆKST er også et glimrende eksempel på, at jeg pippede op (med mine gratis kurser og mine bøger for selvstændige) og blev interessant for IVÆKST
Underkend ikke sociale medier
Ofte opstår kontakter via Facebook, fordi nogen pipper op med noget, der er interessant nok til at dele. Lisbeth Scharling fra WEBWOMAN KOMMUNIKATION, der også er ekspertblogger her på IVÆKST, er et rigtig godt eksempel på dette.
Hvis dit primære fokus stadigt er at komme i de etablerede medier, skal du ikke underkende de sociale medier.
Forbløffende tit ser jeg dette spørgsmål fra journalister ”Kender du en der…?”. Hvis en i dit netværk ser sådan en opdatering, er der meget større chance for at de kommer til at tænke på dig, hvis du har pippet op for nylig.
Du kan også følge min facebookside ’Positiv PR’. Her efterlyser jeg kilder for mine journalistkolleger.
Hvis du vil have flere inputs til at blive set, kan du tilmelde dig mit gratis nyhedsbrev og modtage min gratis e-bog BLIV SET – UDEN HJÆLP AF JOURNALISTER.
Respons på dette indlæg modtages gerne på Google+.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.