Tags: Administration, Tryghed
Er du en af dem, der stik mod hvad alle undersøgelser viser, ikke helt tror på, at nyhedsbreve er en god forretning.
Du overbeviser altså ikke mig. Men højst sandsynligt er du kommet til at lave nogle småfejl, der gør, at du ikke får det ønskede resultat af dit arbejde. Det kan du selvfølgelig lave om på.
Lad os tage en quiz.
Den vil give dig svaret på, hvorfor nyhedsbreve ikke virker for dig = løsningen på, hvad der skal til, for at du også kan få succes med dem.
Kryds af, hvis bare en af de her grunde kunne komme fra dig. Så har du forklaringen på, hvorfor du ikke får det ønskede resultat med dine nyhedsbreve:
• Du skriver ikke nyhedsbreve særlig tit (Mindre end en gang om måneden).
Dels fordi du ikke synes, du har tid (i hvert fald ikke, når der kommer så få resultater, som der gør nu) og dels fordi du er bange for, at dine læsere skal blive trætte af at høre fra dig særlig tit.
... Altså de læsere, som selv har tilmeldt sig dit nyhedsbrev.
• Du har prøvet, men gav op efter omkring ½ år, for det gav jo alligevel ikke noget.
• Du skriver kun nyhedsbreve, når du vil sælge noget.
"Og hvorfor virker det nu ikke, når jeg ovenikøbet også har givet en rigtig stor rabat?"
Svar: Fordi det ikke er prisen, der får kunderne til at købe.
Folk køber, når de er overbeviste om, at de ikke kan leve uden dit produkt. Og det kan du blandt andet overbevise dine læsere om ved at opbygge deres tillid til dig og dit firma, før du vil sælge noget. Eventuelt ved også at sende nyhedsbreve ud, når du ikke vil sælge noget, for at opnå og bevare top-of-mind-effekten.
Jeg vil da gerne afsløre, at jeg har tjent mange flere penge på netop den effekt end ved at dele rabatter ud i nyhedsbreve, selv om rabatterne bestemt også kan have en effekt. De kan bare ikke stå alene.
NB: Hvis du sælger fysiske produkter eller har en særlig tilbudsliste, er det noget andet, for folk, der skriver sig op til et nyhedsbrev om eksempelvis haveredskaber, forventer OGSÅ at få gode tilbud på haveredskaber.
Men også her kan du sagtens varme op under dine læsere med god vidensdeling, før du kommer til KØB NU!!!
• Du skriver kun nyhedsbreve, når du selv har lavet noget spændende.
Grundregel nummer 1:
Dine læsere vil ikke læse om dig. De vil læse om sig selv. Så hvis du har været på en spændende konference, som du gerne vil fortælle om, skal dit fokus være på, hvad dine læsere kan bruge din viden fra konferencen til.
Ikke andet!
• Du blander alt for mange emner sammen.
Derfor kan din læser ikke overskue, hvad han skal, når han læser dine nyhedsbreve.
• Du har (måske) gjort det hele rigtigt. Du skriver bare til en meget lille liste.
Hvis du kun har 30-50 på din liste (hvoraf måske kun halvdelen læser dine nyhedsbreve hver gang), skal du være umanerlig heldig for at ramme de få læsere, du har, netop den dag de lige er modtagelige for det, du kan hjælpe dem med.
(Når jeg hjælper mine kunder i gang med nyhedsbreve, starter vi tit med at bygge listen op først).
• Du sender ikke dit nyhedsbrev ud professionelt.
Altså du bruger ikke et nyhedsbrevssystem (som eksempelvis Ubivox, MailChimp eller Campaign Monitor).
I stedet vedhæfter du dit nyhedsbrev i en PDF eller skriver i en "almindelig mail". Og du gør det måske fra en hotmail/gmail/yahoomail/webmail.
Uanset hvor godt dit indhold måtte være, så sender det ikke et signal om, at du har gjort dig umage, og at du reelt selv vil investere i dit eget nyhedsbrev. For så havde du ikke sendt det ud på den måde.
Og hvorfor skal læseren så bruge sin tid på det?
Vil du lære endnu mere om nyhedsbreve, glæder jeg mig til at se dig på et af mine gratis nyhedsbrevskurser, som jeg holder sammen med IVÆKST.
Her vil jeg uddybe ovenstående fejl, så du kan få dem ryddet af vejen og komme godt i gang med nyhedsbreve.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.