Tags: Salg
Er du også træt af diverse tilbud, om du ikke har lyst til at løse en opgave gratis? Eller pænt formuleret som
Det kan jeg godt forstå, at du er træt af. Det er jeg også. For jeg bliver også spurgt nogle gange. Som regel dog kun én gang.
Elektrikeren ville svare nej
Og den her problemstilling er tit op at vende på min facebookside Selvstændiges guide til flere penge (link).
Og der er altid nogen, der siger: ”Det ville man jo aldrig spørge en elektriker om.”
Nej, det ville man ikke. For han ville nemlig svare nej.
Nu er jeg jo selv i den kreative branche. Og det er altid os, der bliver spurgt.
Og det er, fordi vi er den branche, hvor der altid er nogen, der siger ja.
Såre simpelt.
Men selv om du bliver stillet spøgsmålet, og både du og kunden ved, at han altid kan finde nogen, der vil gøre det gratis, behøver du ikke at lade sig presse af den grund. Overbevis ham om, at der er en grund til, at du koster penge, og de andre ikke gør. Eller tak nej.
For nogle uger siden nævnte en på facebooksiden det eksempel, at mange værtshuse m.m. tog for givet, at de kunne få nogle musikere til at spille gratis (hvilket de jo også kunne) mens de ikke ville tøve et splitsekund for at sende bud efter en elektriker, hvis strømmen gik (= for uden strøm intet salg).
Er det ikke helt vildt dårligt?
Nej det er det ikke.
Det er udbud og efterspørgsel. Og der var aldrig nogen elektriker, der ville overveje at komme og arbejde gratis – og da slet ikke akut lørdag aften.
Så selvfølgelig betaler værtshuset.
Penge i kunst og bøger?
I samme boldgade undrer kunstnere sig også tit over, at de bliver tilbudt at udstille gratis – sådan for markedsføringseffekten.
”Ja men det er jo et arbejde.”
Det er fint, at du kun vil udstille mod betaling. Men det er i sidste ende kunden, der bestemmer, om han vil betale for udstillingen eller købe et billede eller ej.
Jeg bliver også tit selv spurgt om jeg vil gøre noget gratis. Eller kontaktet om noget, hvor kunden ikke har noget begreb om, hvor mange penge ydelsen koster.
Især når jeg bliver spurgt om hjælp til bøger, ender samtalen rigtig tit med ”Jeg vidste slet ikke, at der lå så meget i det.”
Nej, det ved folk ikke. Hvor skulle de vide det fra? Og det er mit ansvar at uddanne dem til at forstå det.
Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.
Det kan du læse meget mere om i min spritnye e-bog ”Gaveregn – Fra gratis til god forretning”, hvis du samtidig tilmelder dig mig gratis nyhedsbrev om salg (som du selvfølgelig let kan afmelde dig igen) - klik her.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.