Tags: Administration, Salg
Sådan rammer du din målgruppe.
Uanset hvilken markedsføringsform du vælger, skal du kende din målgruppe. Ellers taler du for døve øre.
Men særligt når du vil sælge gennem dit nyhedsbrev, er det helt essentielt, at du ved, hvem din læser er.
Det skal du vide både for at:
• tiltrække de rette læsere.
• fastholde dem.
• sælge til dem.
Og forbløffende få har ikke gjort sig klart, hvem der er deres primære læser. Og derfor sælger de alt for lidt i deres nyhedsbreve.
Det er helt essentielt, at du ved, hvilket udbytte der er vigtigst for din kunde: Eksempelvis om det er tid eller penge.
Eller om ingen af delene betyder noget, bare kunden hurtigt kan se nogle resultater. Måske vil han gerne vide, præcis hvor hurtigt investeringen har tjent sig selv hjem.
Ofte er der en tendens til, at private kunder ser mest på prisen, mens virksomheder fokuserer mere på, hvor meget tid de kan spare, da de ved, hvad arbejdstid koster.
Nogle gange kan du sidde med et produkt, som du gerne vil sælge til A., der imidlertid skal have købet godkendt af B (som ofte er enten en chef eller en ægtefælle).
Her skal du først sørge for, at A. får lyst til at købe varen. Men samtidig skal du gøre det let for ham at overbevise B. om, at købet også vil gavne B. Derfor skal du både finde nogle salgsargumenter, som rammer A. og nogle, der rammer B.
Eksempelvis: A. vil gerne på et kursus, der ligger i periferien af, hvad der er fagligt belæg for.
De argumenter, B. kunne bide på, kunne være: personalepleje, at firmaet har gavn af, at A. netværker med kursusstedet/underviseren/de andre kursister eller noget helt andet.
Lær din læser at kende
For at vide, hvordan du bedst muligt rammer dine læsere, skal du være meget bevidst om, helt præcis hvem du gerne vil ramme, og hvilke grunde de har til at være interesseret i dig.
Eksempelvis:
• Hvad drømmer de om?
• Hvad frygter de?
• Hvor er deres plads i hierarkiet på deres arbejdsplads?
• Hvordan er deres private situation?
• Hvordan er deres økonomi?
• Kan vedkommende købe på egen hånd?
Hvis ikke: Hvem bestemmer så?
Den viden er essentiel mange andre steder i din markedsføring. Og jo mere du ved om dine læsere, jo bedre kan du ramme lige præcist dem.
Hvis du ved, at dine læsere ikke er de store læseheste, så kort dine nyhedsbreve ned og brug i stedet en video eller et lydklip. Og allerede her skiller du dig ud fra alle (os) andre, der skriver vores nyhedsbreve. (Kan også være en fordel for dig selv, hvis du hellere vil indtale dit budskab end skrive det ned).
Vil du lære endnu mere om nyhedsbreve, glæder jeg mig til at se dig på et af mine gratis nyhedsbrevskurser, som jeg holder sammen med IVÆKST. Læs mere her.
Her kommer jeg blandt andet med flere input til, hvordan du kan definere, hvem din målgruppe er.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.