Tags: Salg
Når jeg taler med kunder, potentielle kunder og kursister, kan jeg godt selv høre, at jeg ikke altid er videre optimistisk at høre på:
Og når jeg taler med kunder, der reelt står med penge i hånden og gerne vil betale mig for, at de kommer i pressen, siger jeg ret ofte nej til opgaven. Simpelthen fordi jeg ikke tror nok på, at jeg kan give kunden den ønskede omtale.
For det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag.
Nogle gange kan en specifik historie være så attraktiv at få i et bestemt medie, at kunden og jeg alligevel bliver enige om at prøve. Men det er som regel kun, hvis kunden er overbevist om, at netop denne historie i dette specifikke medie vil kunne gøre den helt store forskel for firmaet. Så kan det selvfølgelig være værd at prøve.
Og nogle gange tager jeg også disse ”vilde skud” for mig selv. Eksempelvis har jeg prøvet at få historien om den berømte Majbritt Lund-kuglepen i Go´ morgen Danmark. Det lykkedes ikke og er klart et eksempel på en af de opgaver, jeg ikke vil løse for en kunde, fordi oddsene for succes simpelthen er for dårlige. Jeg kunne så bruge den erfaring i mit firma, så lige for mig var det ikke helt spildt alligevel.
På mine gratis PR-kurser som jeg også holder i IVÆKST-regi, siger jeg tit, at det er fint for mig, hvis kursisterne efterfølgende dropper flere af de historier, de gerne ville have været i pressen med. Hvis det betyder, at de er blevet mere skarpe på, hvilke historier de har størst chance for at komme i pressen med. Og så fokuserer på dem.
Jeg ved, at mange af jer, der følger mig, er mindre virksomhedsejere, og at I tit sidder ud på de sene aftner og skriver pressemeddelelser, og tid er som bekendt ikke gratis. Og det kan oftest bedst svare sig for jer at gå efter de sikre skud i bøssen. Og det er de historier, der bedst muligt opfylder AVIS-kriterierne
Så hvis jeg lyder skeptisk, er det simpelthen fordi jeg gerne vil have, at I får mest muligt ud af jeres tid/penge. Og jeg vil ikke gøde jeres drømme på falske præmisser. Til gengæld lover jeg jer et ærligt og realistisk svar.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.