Tags: Salg
Tit er selvstændige meget interesseret i at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Og det er også attraktivt!
Men! Det hjælper ikke meget for dit salg (som jo oftest er det, alle vores markedsføringsindsatser handler om), hvis du ikke kan sælge til dem, du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.
Det allervigtigste for din virksomhed er, at du kan sælge – og at du kan sælge dig selv til en ordentlig pris.
Kan du det, er det i øvrigt også lettere at komme i de attraktive medier og på side 1 på Google, for så kan du betale nogle specialister for at hjælpe dig med det.
Problemet er ikke salg, men kunden …
Når selvstændige bliver spurgt, hvad de gerne vil lære mere af, kommer de oftest med svar i markedsføringsafdelingen, så som blogs, Facebook m.m. Og når jeg så siger: ”Hvad med salg?” svarer de nogle gange, at det kan de jo godt. Det er bare en skam at kunden ikke vil købe noget, men det er jo nok tiderne …
Talte engang med en selvstændig, der havde læst min bog, men mente, at hun havde hørt det meste før. Det er selvfølgelig helt i orden, at hun som en af de få ikke synes, der var noget banebrydende i min bog. Det bedste ville jo være, hvis den var overflødig. Nu ved jeg bare, at netop denne kvinde gør en masse af det, jeg advarer mod i bogen. Men hvorfor kunne hun ikke se det? Og hvorfor sagde hun ikke, at det var nemmere sagt end gjort, eller spurgte om hun kunne få hjælp til at komme i gang med at lave nogle af ændringerne?
Jeg tror, det er fordi, at alt det med salg kan have en tendens til at gøre så skide ondt i maven. For vi er ude og sælge os selv mange af os. Eller de hjertebørn, vi har udviklet gennem tiden. Og hvis tre kunder i træk har sagt nej eller sat spørgsmål ved prisen, har vi nogle gange en irriterende lille stemme, der spørger, om vores vare ikke er god nok, om vi er for dyre, om det nogensinde vil gå, og allerværst: OM VI IKKE ER GODE NOK.
De fleste af os, der sælger viden, er nødt til at kunne sælge os selv. Det er de færreste af os, der har en vare, der er så outstanding på markedet, at vi kan hyre nogen ind til at sælge den for os. Derfor må vi gøre det selv. Mange af de selvstændige, jeg har set lukke deres virksomhed, har lukket den netop på grund af manglende salg. Andre sparer specialhjælp væk, hvilket jeg advarer kraftigt mod både på mine kurser og i min bog. For det er en dårlig pengecirkel: Hvis du holder op med at investere i din virksomhed, opnår du sjældent de fede resultater.
Når kunderne kommer
Hvis du oplever den store kundestorm, som alle selvstændige drømmer om, efter at have været i medierne eller være blevet fundet på Google, skal du kunne håndtere disse kunder.
Det er ikke sikkert, de ved præcist, hvad de skal bruge, når de ringer. Det skal du kunne hjælpe dem med. Og når de bliver i tvivl om, hvorvidt de skal handle i dag eller vente, skal du kunne guide dem tilbage på sporet igen.
Hvis de begynder at angribe dig på prisen og måske fortælle om de andre, der er meget billigere end dig, skal du kunne fastholde din pris – og den gode stemning – så du får handlen i hus til fuld pris.
Og derfor fører alle andre gode indsatser tilbage til salget. Kan du ikke sælge dig selv, kaster dit markedsføringsarbejde ikke det optimale af sig. Og derfor er regel nummer 1, at du skal kunne sælge!
IVÆKST afholder gratis seminar 'Salg for mindre virksomheder' i København. Læs mere her.
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.