Tags: Salg
Som PR-konsulent har jeg talt med en stribe selvstændige, der gerne vil præsentere deres virksomhed i medierne.
De har en masse spændende produkter og er hammermotiverede for det, de laver.
Men hvorfor skriver pressen ikke om det?
Det er fordi, der ikke er nogen god historie i det. Nødvendigvis.
Og det er de gode historier, medierne vil have.
Find den gode historie
En god historie kunne være:
- At du som den første i Danmark har fundet en løsning på et problem, mange har. Eksempelvis har tidsstyringseksperten Dorthe Rindbo udviklet en række metoder, der hjælper folk til at få mere tid. Hvilket er en løsning på et problem, mange mennesker har.
- At du har gennemgået en interessant udvikling.
- Det kunne være ”Fra kontanthjælp til millionkontrakter” eller ”Kometfirma gik fra 0 til 200 medarbejdere på under et år”. Hvis du vil vise en interessant udvikling, vil journalisten ofte bede om tal som dokumentation. Journalister elsker tal, og historier bliver ofte bygget op omkring tal.
- At du som privatperson har truffet nogle interessante valg. Isoleret set er det jo ikke det, vi helst vil i pressen med, men disse private historier åbner tit op for muligheden for at fortælle om vores arbejde – som jo er det, vi allerhelst vil i pressen med. For nylig var jeg i ugebladet SØNDAG med en historie om, at jeg har valgt ikke at få børn. Du kan læse her, hvad jeg fik ud af det.
Fortæl om din løsning på et relevant problem
Så hvis du eksempelvis gerne vil have pressen til at skrive om dit kommende kursus, er det ikke kurset, du skal fortælle om.
Du skal starte med at fortælle en historie om det problem, dit kursus skal løse:
- Hvor mange mennesker har problemet?
- Hvad betyder det for dem?
- Hvad koster problemet? Enten for dem selv eller for samfundet?
- Hvorfor kan du løse dette problem?
Og giv journalisten alle de faktuelle oplysninger, som journalisten vil få brug for, for at kunne skrive historien. (Hvorfor kan de da ikke lave deres arbejde selv? Det kunne de også, men jo mere du har lavet klart til dem, jo lettere er det for dem at vælge netop din historie frem for andre historier).
IVÆKST Artikel: En effektiv pressemeddelelse
Gør dig lækker for journalisten
Det kan kræve en del hårdt arbejde at komme igennem til journalisten de første par gange.
Herefter bliver det meget nemmere, hvis du har spillet dine kort rigtigt. Derfor:
- Vær let at få fat på for journalisten
- Svar beredvilligt på journalistens spørgsmål
- Overhold aftaler
- Samarbejd, samarbejd, samarbejd
Hav hele tiden i baghovedet, at det er journalisten, der bestemmer, hvordan du kommer til at fremstå i pressen.
Og det er også journalisten, der afgør, om det er dig eller en anden, han ringer til, næste gang han har brug for en kilde, der også kunne være dig.
Blive en attraktiv ekspert
Du skal vide, at mange historier faktisk falder til jorden på grund af samspillet mellem journalist og kilde.
Det kan enten være fordi kilden
- er svær at få fat på. Måske ikke tager telefonen på det aftalte tidspunkt.
- stiller krav til artiklen, som journalisten ikke vil indfri.
- snakker udenom (Det er ok, at du nævner noget i en bisætning, som journalisten ikke har spurgt om. Men det skal være relevant. Og du skal have svaret på det egentlige spørgsmål først).
Udover at det er fedt at få omtale her og nu, skal du vide, at jo flere gange du kommer i pressen med dit emne, jo lettere bliver det næste gang.
Fordi journalisterne vænner sig til, at du er ekspert.
Og heldigvis for dig, er de med til at præge læserne til også at tænke på dig som en ekspert.
Dette er en af mange grunde til, at PR er så effektivt som markedsføring.
IVÆKST Guide: PR - Det grundlæggende
Majbritt Lund afholder gratis seminarer på IVÆKST:
IVÆKST Seminar: Meld dig til Majbritts seminar om PR
IVÆKST Seminar: Meld dig til Majbritts seminar om salg for mindre virksomheder
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.