Tags: Salg
AVIS-kriterierne er altid det første, jeg fortæller om, når jeg møder selvstændige, der gerne vil i pressen.
Men hvad betyder disse AVIS –kriterier helt præcist, når man står med en lille virksomhed. Kan alle opfylde dem?
Ja det kan I godt. Og nu skal I høre hvordan:
Aktualitet
Din historie skal være aktuel.
Er den ikke det, vil journalisten højst sandsynligt lægge den til side til dårligere tider. Det betyder dels, at den måske bliver væk, og dels at du nu får svært ved at ringe tilbage og følge op på historien. For du har ingen anelse om, hvornår ”de dårlige tider” lige præcist er. Og hvis du bliver ved med at ringe forgæves, kan du let komme til at virke lidt desperat.
Eksempler på aktuelle historier kunne være:
Hvis du vil kontakte dagsmedierne med en aktuel historie, er det bedst 3-4 dage før en begivenhed finder sted. Magasinerne derimod bliver lavet flere måneder før, de udkommer, så her skal du helst kontakte journalisten mindst tre måneder før, historien bliver aktuel.
Væsentlighed
Er historien væsentlig for flertallet af mediets læsere? Ændrer den noget for læseren?
For at kunne svare på dette spørgsmål, er det meget vigtigt, at du kender det specifikke medie. Hvis du gerne vil placere din historie i flere forskellige medier, bliver du formentligt også nødt til at skrive
flere forskellige pressemeddelelser. Læs eventuelt her, hvordan jeg fik min bog God kommunikation for selvstændige i en række forskellige medier.
Eksempler på væsentlige historier kunne være
Identifikation
Kan læserne se sig selv i historien?
Det er altid en god ide at bruge en såkaldt case (en kilde, der har oplevet en problemstilling på egen krop).
Her kan læserne se, at noget vitterligt kunne ske for almindelige mennesker, og at det dermed kunne ske for dem.
Du har opfyldt dette kriterium, hvis du kan få læserne til at tænke:
Eksempler kunne være
Sensation
Jeg tror, mange mindre virksomheder har lidt svært ved at skulle beskrive sig selv som en sensation. Men
mindre kan også gøre det. Du har opfyldt dette kriterium, hvis du kan få nogen til at tænke:
Med andre ord: Sker der noget overraskende i din historie?
At folk tjener mange penge på at udvikle IT-systemer, er der ikke noget sensationelt over, men hvis nogen finder en metode til at sætte kommaer, som de spinder guld på, vil det være en sensation. Eller hvis du som behandler fandt en metode, så du på en time eller to kunne hjælpe dine klienter med problemer, som andre behandlere bruger flere år på at behandle.
Hele 4 kriterier på en gang? Nej bare rolig. Hellere opfylde 2-3 på en naturlig måde end at ramme alle 4, og det virker søgt. Og rammer du et kriterium godt nok, kan du også få omtale alene på det ene.
Det er historien om Majbritt Lund-kuglepennen et eksempel på.
Men har du en historie, der opfylder alle fire kriterier, vil medierne gøre mere for at fortælle din historie. Det kunne være:
"Ny opgørelse (aktuelt) viser, at firma reducerer sygefravær (væsentligt) med 25 % (sensationelt) ved at indføre pausegymnastik".
Og alt efter medie kunne man skabe identifikation ved at
Læs mere, hvis du vil have en skabelon til at skrive din pressemeddelelse efter , er usikker på, hvad forskellen er på en artikel og en pressemeddelelse eller vil undgå de mest oplagte ”ikke-historier” .
Selvstændig journalist,
uddannet på Danmarks Journalisthøjskole
Majbritt Lund har haft sin egen kommunikationsvirksomhed siden 2007.
Hun hjælper sine kunder med at plante deres gode historier i pressen og skriver deres markedsføringsteskter – især til hjemmesiden.
Holder kurser og giver individuel rådgivning om kommunikation i markedsføringen og har markedsført sig selv gennem sine gratis PR-kurser.
Udgav februar 2012 'God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder' på Forlaget Frydenlund.
Download et gratis uddrag af Majbritt Lunds nye bog 'Selvstændiges guide til flere penge', og bliv klogere.
Majbritt holder gratis IVÆKST kurser.