Tags: Salg
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
20.11.2015”Jeg hader at sælge.”
Så sent som i sidste uge hørte jeg denne sætning fra en – vel at mærke succesfuld – iværksætter. Det er en bemærkelsesværdig udtalelse, for man kommer bare ikke udenom, at salg er en stor del af iværksætterlivet.
Den gode nyhed er, at man åbenbart godt kan opnå succes som iværksætter, selvom man hader at sælge. Alligevel er det problematisk, når en iværksætter ikke bryder sig om salg. Det er der to grunde til:
1. Hvis du hader at sælge, vil du aldrig blive rigtig god til det. Det betyder tab i indtjening og i værste fald, at din virksomhed på et tidspunkt må lukke.
2. Hvis du hader at sælge, hader du også en del af dit arbejde. Det er ikke godt for hverken livskvalitet eller arbejdsglæde.
Hvad salg i virkeligheden er
Jeg har igennem årene hørt en række årsager til, at folk hader at sælge. Argumenterne lyder ofte noget i retningen af ”Jeg føler, at jeg manipulerer med folk, når jeg sælger”, ”Jeg synes jo selv, at sælgere er irriterende” eller ”Jeg synes altså, at salg er kedeligt.”
Jeg har selv prøvet at tænke sådan. For mig handler det dog om at se ud over den slags argumenter, og i stedet forsøge at anskue salg for hvad det i virkeligheden er:
Salg er at hjælpe andre mennesker
Det er en enorm lettelse, den dag du beslutter, at du aldrig vil sælge et andet menneske noget, vedkommende ikke har brug for. Nu kan du i stedet fokusere på at hjælpe folk med noget, de rent faktisk har brug for. Hvad er det manipulerende ved det?
Salg er en social aktivitet
Hvis du ikke har lyst til at irritere potentielle kunder, når du sælger (og det har de færreste vel), kan du anskue salgsprocessen anderledes. Prøv i stedet at fokusere på at skabe nye menneskelige forbindelser og have en reel dialog om noget der interesser jer begge. Var det ikke netop interessen og passionen for dit fag, som fik dig ind i den branche, du er i?
Salg er en menneskelig læringsproces
Når du beslutter med dig selv, at du vil lære noget værdifuldt af alle salgssituationer, bliver salg meget mere interessant end at se fjernsyn eller spille et computerspil. Mennesker er fascinerende væsener – ikke mindst når vi skal træffe beslutninger. Grib dine salg an med denne form for nysgerrighed og så vil det ikke kede eller irritere dig igen.
I sidste ende handler det om træning
Det gælder for de fleste ting i livet, at træning er vejen frem: Sport. Iværksætteri. Kærlighed. Madlavning… og ja, salg.
Jo mere du bevidst og kvalificeret træner en bestemt kompetence eller evne, desto bedre bliver du til den pågældende ting. Og jo bedre du er til noget, desto mere tilbøjelig er du også til at holde af denne ting. Salg er ingen undtagelse.
3 gode tips til dig, der stadig er skeptisk…
Forelsk dig i dit produkt
Ofte skyldes vores iboende salgsskepsis, at vi ikke 100% tror på vores produkt. Kom over denne ’hurdle’ og salgsprocessen vil opleves anderledes. Bliv helt skarp på den værdi du skaber for kunden og kommuniker den tydeligt og klart i alle sammenhænge. Og hvis du virkelig ikke tror på dit produkt, skal du måske finde på noget andet at lave.
Start med at kontakte dit nærmeste netværk
Hvis du er usikker på at sælge, er det ofte en god idé at starte med at øve dit salgspitch for dit nærmeste netværk. Du vil selv føle dig mere afslappet, og de vil være mere åbne end folk, du aldrig har mødt før.
Lyt højere
Den vigtigste del af salgsprocessen er at lytte til det menneske, du taler med. Din opgave er i første omgang at forstå deres behov, og vurdere hvordan dit produkt eller din service kan være en hjælp til dine kunder.