Tags: Salg
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
20.11.2015”Jeg hader at sælge.”
Så sent som i sidste uge hørte jeg denne sætning fra en – vel at mærke succesfuld – iværksætter. Det er en bemærkelsesværdig udtalelse, for man kommer bare ikke udenom, at salg er en stor del af iværksætterlivet.
Den gode nyhed er, at man åbenbart godt kan opnå succes som iværksætter, selvom man hader at sælge. Alligevel er det problematisk, når en iværksætter ikke bryder sig om salg. Det er der to grunde til:
1. Hvis du hader at sælge, vil du aldrig blive rigtig god til det. Det betyder tab i indtjening og i værste fald, at din virksomhed på et tidspunkt må lukke.
2. Hvis du hader at sælge, hader du også en del af dit arbejde. Det er ikke godt for hverken livskvalitet eller arbejdsglæde.
Hvad salg i virkeligheden er
Jeg har igennem årene hørt en række årsager til, at folk hader at sælge. Argumenterne lyder ofte noget i retningen af ”Jeg føler, at jeg manipulerer med folk, når jeg sælger”, ”Jeg synes jo selv, at sælgere er irriterende” eller ”Jeg synes altså, at salg er kedeligt.”
Jeg har selv prøvet at tænke sådan. For mig handler det dog om at se ud over den slags argumenter, og i stedet forsøge at anskue salg for hvad det i virkeligheden er:
Salg er at hjælpe andre mennesker
Det er en enorm lettelse, den dag du beslutter, at du aldrig vil sælge et andet menneske noget, vedkommende ikke har brug for. Nu kan du i stedet fokusere på at hjælpe folk med noget, de rent faktisk har brug for. Hvad er det manipulerende ved det?
Salg er en social aktivitet
Hvis du ikke har lyst til at irritere potentielle kunder, når du sælger (og det har de færreste vel), kan du anskue salgsprocessen anderledes. Prøv i stedet at fokusere på at skabe nye menneskelige forbindelser og have en reel dialog om noget der interesser jer begge. Var det ikke netop interessen og passionen for dit fag, som fik dig ind i den branche, du er i?
Salg er en menneskelig læringsproces
Når du beslutter med dig selv, at du vil lære noget værdifuldt af alle salgssituationer, bliver salg meget mere interessant end at se fjernsyn eller spille et computerspil. Mennesker er fascinerende væsener – ikke mindst når vi skal træffe beslutninger. Grib dine salg an med denne form for nysgerrighed og så vil det ikke kede eller irritere dig igen.
I sidste ende handler det om træning
Det gælder for de fleste ting i livet, at træning er vejen frem: Sport. Iværksætteri. Kærlighed. Madlavning… og ja, salg.
Jo mere du bevidst og kvalificeret træner en bestemt kompetence eller evne, desto bedre bliver du til den pågældende ting. Og jo bedre du er til noget, desto mere tilbøjelig er du også til at holde af denne ting. Salg er ingen undtagelse.
3 gode tips til dig, der stadig er skeptisk…
Forelsk dig i dit produkt
Ofte skyldes vores iboende salgsskepsis, at vi ikke 100% tror på vores produkt. Kom over denne ’hurdle’ og salgsprocessen vil opleves anderledes. Bliv helt skarp på den værdi du skaber for kunden og kommuniker den tydeligt og klart i alle sammenhænge. Og hvis du virkelig ikke tror på dit produkt, skal du måske finde på noget andet at lave.
Start med at kontakte dit nærmeste netværk
Hvis du er usikker på at sælge, er det ofte en god idé at starte med at øve dit salgspitch for dit nærmeste netværk. Du vil selv føle dig mere afslappet, og de vil være mere åbne end folk, du aldrig har mødt før.
Lyt højere
Den vigtigste del af salgsprocessen er at lytte til det menneske, du taler med. Din opgave er i første omgang at forstå deres behov, og vurdere hvordan dit produkt eller din service kan være en hjælp til dine kunder.
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.