Tags: Administration
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
06.10.2014Kender du oplevelsen af, at du altid får de bedste idéer, når du er ude at løbe eller står under bruseren?
Så må jeg skuffe dig med, at du tager fejl!
Forskning inden for idégenerering og innovation har vist, at disse idéer faktisk sjældent er særligt gode eller bliver til virkelighed. De er udtryk for en generel overvurdering af idéers potentiale. Idéer er i min verden ikke mere værdifulde end drømme. De er spændende at have, inspirerende at tænke og sjove at dele med andre.
Men så længe de ikke udfordres, udvikles og omsættes til virkelighed, så har de ikke større værdi end den drøm, du drømte i nat.
Derfor har jeg lavet tre forskellige råd, som du kan bruge hver for sig eller sammen til rent faktisk at få gjort de gode idéer til virkelighed.
Det er alle råd, der flytter dig fra at være badeværelsesdrømmer og jogginginnovatør til at blive iværksætter. Og de vil gøre dig i stand til at vurdere, hvorvidt din idé har et marked, og om du potentielt set vil kunne leve af den i fremtiden eller ej.
1. Skriv en pressemeddelelse om dit produkt eller service
Det er alt for nemt at have en masse idéer om, hvad der mon ville ske, hvis du gjorde din idé til virkelighed. Omvendt er det heller ikke hensigtsmæssigt bare at begynde at lancere produktet i det øjeblik, du kommer på idéen.
Start derfor med at bruge en time eller to på at skrive pressemeddelelsen til din officielle lancering. Hvis det ikke falder dig naturligt, og historien hverken er god eller flydende, så bør du kigge på din idé igen med kritiske øjne.
2. Sælg dit produkt eller service via en online platform
Det er blevet trendy at putte idéer og koncepter på crowdfunding sider som Kickstarter, men virkeligheden er den, at de færreste produkter og services rent faktisk er ideelle til crowdfunding.
Derfor foreslår jeg dig at bruge nogle af de online platforme, der findes til at sælge faktiske produkter og services frem for idéer (eksempelvis eBay, Amazon, Den Blå Avis, serviceportaler osv.).
På denne måde kan du effektivt teste din pitch overfor en målgruppe, der ikke kigger efter sjove idéer at støtte, men er ude i markedet som egentlige forbrugere.
3. Gør din produktidé til en service
Ovenfor har jeg bevidst brugt både ”produkt” og ”service” som mulige ting, du kan leve af som iværksætter.
Jeg nævnte flere handelsplatforme, hvor der primært sælges produkter (eBay og Amazon), men i nogle tilfælde kan det give mening at starte med at sælge dit produkt som en service!
Det kan lyde paradoksalt, men virkeligheden er den, at nogle produkter kan være væsentligt vanskeligere at få på markedet end services.
Det vil sige, at de måske kræver års udvikling, og så er du ganske enkelt nødt til at indsamle noget reel viden om markedspotentialet, inden du bruger din dyrebare tid på udviklingen af disse produkter.
Pointen er den, at de de fleste af os kan slå os op som konsulenter eller tilbyde en eller flere services, men det at udvikle, bygge, producere og distribuere komplekse produkter tager væsentligt længere tid og ofte flere penge end en service.
Ud fra den logik kan du overveje at udvikle en service relateret til dit produkt for at undersøge, om produktidéen bærer vand.
Dvs. at du skal lægge hovedet i blød og prøve at komme på en service, der svarer til eller relaterer sig til det produkt, du overvejer at producere.
Prøv dernæst at sælge denne service og få indsamlet værdifuld viden, inden du går videre i processen med din produktidé.
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.