Tags: Tryghed
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
09.12.2014Der er mange holdninger til, hvordan man bedst muligt netværker og skaber resultater i forhold til at opbygge stærke og langvarige netværksrelationer.
Nogle foretrækker salgsnetværkene, andre de mere uformelle VL-grupper, og det diskuteres ofte, hvorvidt det i det hele taget er tidsforbruget værd at tage del i forskellige netværk.
Jeg tror, at det som regel er individuelt og afhænger af dit job og livssituation – og temperament. Men jeg ved, hvad der fungerer uanset netværkets størrelse, karakter og format.
Det handler om at huske sig selv på tre kloge sætninger:
”Listen in such a way that others love to speak to you.”
“Speak in such a way that others love to listen to you.”
“Whatever you do, be different.”
At lytte højere når du netværker
Enhver god sælger ved, at det er vigtigere at lytte end at tale. Alligevel har den canadiske forfatter David Weedmark en pointe, når han konstaterer, at ”the world has a shortage of listeners”.
Det gælder også i forhold til at netværke. Alt for ofte oplever jeg energiske sælgertyper, der kommer til netværksmøderne med en velforberedt elevatortale og fyrer den af med begejstring og selvtillid. Problemet er bare, at de sjældent lytter ligeså godt, som de taler.
Den gode netværker er derimod fremragende til at lytte.
Han eller hun evner at:
• Lytte aktivt. Dvs.: Hold øjenkontakt med personen du lytter til. Bemærk deres mundbevægelser. Læn dig lidt frem imod dem for at udvise imødekommenhed og ægte interesse.
• Fokusere på at lytte. De fleste mennesker lytter ikke for at lytte. De lytter med intentionen om at tale og selv få serveret deres guldkorn.
• Stille spørgsmål. Når modparten er færdig med at snakke, så stil et spørgsmål mere i stedet for at svare.
• Stille bedre spørgsmål. Engagér dig i dybden, når et andet menneske deler noget med dig. Stil spørgsmål der starter med ”hvorfor”, ”hvorfor ikke”, ”hvordan gjorde du det”, ”hvordan vidste du det”, ”hvordan føltes det” osv.
At turde skille sig ud
Mit andet mantra, når jeg netværker, handler om at være anderledes. Et kendt udsagn lyder ”Be Yourself. Everyone else is taken”. Det er både en god måde at leve sit liv på, men også et særdeles vigtigt råd, når det kommer til at netværke.
Lad mig illustrere det med et eksempel fra foråret 2014, hvor jeg holdt et foredrag for en større gruppe af ledere i Aarhus. Det var et erhvervsnetværk, og netværket var samlet for én af de første gange, så de færreste deltagere kendte hinanden på forhånd.
Derfor startede netværksgruppen med en præsentationsrunde. Der var 30 ledere til stede, og hver leder havde 1 minut til at præsentere sig selv. Det var i øvrigt den 1. april den dag.
Som det er kutyme for disse seancer, havde hver leder nøje forberedt sit pitch.
De fleste indeholdt vedkommendes navn, stilling og så nogle velvalgte ord om virksomheden og dens resultater og visioner.
På trods af at 1 minut går hurtigt for den enkelte, der skal levere sin præsentation, så er 30 minutters præsentationsrunde faktisk ganske langsommeligt for tilhørerne som gruppe.
Derfor tog jeg da også mig selv i indimellem at være en smule fraværende og ikke mindst glemme ganske mange af disse personers navne og firmaer, da vi var nået til præsentation nummer 25.
På dette tidspunkt skete der imidlertid noget usædvanligt. Frem for endnu en standardpræsentation med de variationer, vi også allerede havde været igennem (hvor personen måske bliver lidt mere personlig og fortæller om familie, interesser osv.), blev vi vidner til noget ægte nytænkning.
En yngre herre rejste sig op og annoncerede, at han ville fortælle os 3 lynhistorier, hvoraf den ene var en løgn – for som han sagde til megen morskab: Det er jo den 1. april i dag.
Efter det ene minut begyndte snakken folk imellem, for hvilke af historierne var mon løgn?
Folk både grinede og snakkede i et omfang, som ingen af de andre præsentationer havde affødt, og der var klapsalver, da den yngre herre lovede at afsløre løgnen efter aftenens middag.
I dag, adskillige måneder senere, er dén præsentation den eneste, jeg kan huske. Det er også den eneste person, hvis navn og virksomhed jeg stadig kan huske. Så kraftfuldt er det at turde skille sig ud!
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.