Tags: Administration
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
06.01.2015Uanset hvilken branche du beskæftiger dig med, om du er et malerfirma eller app-udvikler, er det afgørende at holde øje med de digitale forretningstrends. Der sker så meget i den digitale verden, at det ikke kan undgå at påvirke dig og din forretning – uanset hvad den så består af.
Jeg har forsøgt at skabe et overblik over de digitale forretningstrends, der fylder mest i start-up miljøer over hele verden netop nu, og kogt det ned til 5 afgørende digitale trends:
1. Google er blevet til en kolibri
Eftersom Google er altdominerende for langt de fleste virksomheder, kan du stadig ikke se bort fra din tilstedeværelse der i 2015.
Efter Google’s såkaldte ”Hummingbird” (kolibri) opdatering er det imidlertid ikke længere så vigtigt, hvordan du arbejder med keywords. I stedet skal du tænke i kontekst, hvis du vil rangere højt på søgemaskinen over alle søgemaskiner.
Det betyder i praksis, at Google i fremtiden vil kigge efter kontekstuel relevans i søgeresultaterne.
Eksempel: Hvis en bruger søger efter ”vejret”, er det mere sandsynligt, at vedkommende leder efter en lokal vejrudsigt, end at de er på udkig efter en historisk eller meteorologisk forklaring på vejret.
Det kan Googles algoritmer nu forstå, og det skal din opbygning af hjemmeside etc. derfor også afspejle.
Helt konkret betyder det, at du bør have både korte og lange artikler på din hjemmeside, at du skal producere mere visuelt indhold samt at du skal vælge ord der er relevante for indholdet, du skriver om, frem for at prøve at snyde Google.
Mere nysgerrig? Læs denne udmærkede artikel om emnet.
2. Mere FACE end BOOK
Hvor tekstindhold hidtil har været den mest anvendte kommunikationsform på de sociale medier, vil vi i 2015 se en fortsat eksplosion i billeder og korte videoer. Tekstbeskeder går ikke længere viralt i samme grad, ligesom platforme som Instagram og Snapchat vinder fortsat mere indpas. Derfor bør du tænke i, hvordan du gør dine budskaber mere grafiske og illustrative og tænke mindre i lange tekstbudskaber.
Fremover er det absolut no-go at lave statusopdateringer, der blot består af tekst. Billeder og videoer er vejen frem.
Mere nysgerrig? Prøv at besøge denne hjemmeside.
3. Sensorer styrer
Sensorer bygges efterhånden ind i flere og flere produkter. Det gælder især i brancherne wellness, fitness og beauty.
Sensorerne bruges eksempelvis til at overvåge vores fysiske aktivitet og på den baggrund producere data, som vi efterfølgende kan have glæde af. I 2015 kommer dette til at slå igennem i endnu flere produkter og lur mig, om ikke Apples ur bliver ét af de mere populære af slagsen.
Det interessante er imidlertid, at denne teknologi ikke er begrænset til forbrugerne.
Flere og flere virksomheder inden for medicinalindustrien kigger på sensorerne i forhold til at måle patienternes tilstand efter operationer, ligesom forsikringsselskaberne er begyndt at indbygge tankegangen i deres sundhedsordninger. Så hold øje med sensorerne i 2015 og se, om de i direkte eller overført betydning kan indbygges i dit start-up.
Mere nysgerrig? Prøv at Google ”the Internet of Things”, som ligger tæt op af denne trend.
4. Det handler ikke om data, men om indsigter
Vi har efterhånden i nogle år hørt om ”Big Data” som det store nye område – dvs. de massive mængder af data, som er tilgængelige og potentielt set kan udnyttes forretningsmæssigt.
I 2015 bliver det i stedet ”The Big Insights”, der er den afgørende digitale trend. Big Insights handler om at blive i stand til at omsætte de store mængder af data om ens kunder og om markedet til simple og overskuelige grafer, uanset hvilken branche du beskæftiger dig med, om du er et malerfirma eller app-udvikler, er det afgørende at holde øje med de digitale forretningstrends.
5. 3D printing bliver mainstream
Det kan synes langt væk, når man ser de nuværende 3D printere og ved, at man lige nu er begrænset til særlige 3D-print butikker og komplekse innovationslabs for at gøre sine hede 3d-drømme til virkelighed.
Der går imidlertid ikke lang tid, før 3D print bliver mainstream, og det kommer til at revolutionere den måde, vi tænker i forhold til produktion, produktejerskab og innovation.
Inden længde vil Hr. og Fru Danmark være i stand til at fremstille komplekse genstande ud fra en stor variation af materialer (stål, aluminium, titanium, plastic m.v.), ligesom de via simple designskabelonsider på nettet kan designe og udskrive alt fra kopper til LEGO-klodser, kuglepenne osv.
Denne produktionsrevolution vil betyde et paradigmeskifte for alle start-ups, der arbejder med produktion og design. De vil blive afkrævet helt nye forretningsmodeller af en snarlig fremtid, hvor customization og hyper-speed innovation bliver nøgleordene.
Mere nysgerrig? Besøg Jonathan Løw og hans innovationsvirksomhed her.
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.