Tags: Salg
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
05.01.2016Virksomheder, især dem med fem eller færre år på bagen, er foranderlige forretningsmodeller. Som serie-iværksætter har jeg gang på gang oplevet, at slutproduktet næsten aldrig blev, som jeg oprindeligt havde forestillet mig. Uanset hvor mange analyser investorerne bad os om at foretage, endte de fleste i sidste ende i skrivebordsskuffen, fordi virkeligheden overhalede dem indenom.
Derfor kan det også være svært at vide, hvornår man gør noget rigtigt, når man ikke kender slutresultatet. Tænk på at nye virksomheder ofte etableres i en virkelighed, hvor:
• Kunderne tvivler stærkt på, om de overhovedet vil betale for dit produkt / service
• Banken er skeptisk
• Dine distributionskanaler er usikre
Læg dertil at statistikkerne fortæller os, at 80-90% af alle features i det produkt eller den service, I udvikler, reelt viser sig at være overflødige i kundernes øjne.
Iværksætteri handler om eksperimenter
Den gode nyhed er, at iværksætteri netop IKKE handler om evnen til at forudsige eller analysere sig frem til fremtiden. Som iværksættere skal vi i stedet træne os til at blive verdensmestre i at eksperimentere.
Et eksperiment vil i denne sammenhæng sige evnen til at sætte vores forudindtagethed på prøve. Som mennesker antager vi hele tiden, at virkeligheden er på en bestemt måde. Den samme logik overfører vi på fremtiden, som vi – i hvert fald til en vis grad – forsøger at styre igennem vores planlægning, rutiner og strukturer. Derudover har vi en lang række opfattelser af vores liv og omverden, som betyder, at vi har en masse holdninger til, hvad der er rigtigt og forkert, og hvad der fungerer og ikke fungerer.
Det er også ud fra dette verdensbillede, vi kommer på nye idéer.
Kunsten for os iværksættere er at droppe idéerne og i stedet gribe fat om visionen. Altså visionen for hvad vi vil med vores iværksætterliv. Forskellen på idéer og visioner er enkel:
• En idé kan være et bestemt produkt eller service, som vi forestiller os vil løse et givent behov eller problem.
• En vision er derimod større og mere fleksibel. Den kunne f.eks. være, at ”Jeg vil starte en virksomhed, der gør danske skoler mere bæredygtige.”
Næste skridt for dig som iværksætter er nu at eksperimentere dig frem til, hvordan du ud fra din vision kan skabe en virksomhed. Du skal altså sætte iværk (jep, rigtig set – ”iværk-sætter”).
Et eksempel på at eksperimentere
Lad mig gi’ dig et eksempel på, hvordan man kan udleve sin vision på ovenstående måde. Eksemplet er den amerikanske betalingsgigant Intuit, der i dag er et milliardforetagende, men ligesom LEGO, Grundfos, Apple og alle de andre tunge drenge startede som en lille, eksperimenterende start-up virksomhed.
Intuit lever i dag godt af at udvikle software til at håndtere små og mellemstore virksomheders betalinger, årsrapporter m.v. Det var imidlertid ikke den oprindelige idé.
Stifterne opstillede den vision, at tidsforbruget på at håndtere betalinger, årsregnskaber og lignende skulle være mindre. Hvorfor? Fordi det havde frustreret dem selv som iværksættere, hvor meget tid der egentlig bruges på den slags.
De samme stiftere anede imidlertid ikke, hvordan de skulle gøre det i praksis. De fandt dog ud af, at de havde nogle kompetencer, især teknologisk, som måtte kunne bringes i spil. Og så havde de et netværk, der kunne aktiveres og bruges til at opnå den første viden og indsigt, de var på udkig efter.
På baggrund af de første par møder opstillede iværksætterne en antagelse, som de siden gik ud for at teste af. Den lød: ”Amerikanerne er trætte af at skulle betale deres regninger med papir og blyant.”
Den første test var simpel: Slå op i telefonbogen. Ring til en række tilfældige, mindre virksomheder og spørg ind til, hvorvidt denne antagelse holder stik i virkeligheden. Et lille eksperiment og derfor også et hurtigt og billigt tidsspilde, hvis antagelsen skulle vise sig at slå fejl.
Det gjorde den ikke, men iværksætterne var alligevel ikke overbevist. Derfor udbyggede de deres eksperiment og igangsatte samtidig udviklingen af den første prototype, der skulle præsenteres for de potentielle målgrupper. Denne proces gentog de op til første produktlancering fem gange, og hver gang de fik feedback og indvendinger, gik de tilbage og tilpassede deres idé.
I de følgende år fortsatte de med denne proces og gentog den et utal af gange. For hvert forsøg og eksperiment blev de bedre til at sætte tempo på processen, så gentagelserne tog kortere tid men alligevel affødte stadigt mere læring. Intuit blev på denne måde verdensmestre i at eksperimentere indenfor deres felt!
Det var samtidig en kernelæring i ovenstående eksempel, at iværksætterne reelt ikke byggede et produkt. Deres fokus var ikke den gode idé, men deres evne til at bygge en virksomhed. Dét, de trænede og samtidig lidt efter lidt tjente (mange) penge på, var deres evne til at sætte iværk igennem effektive eksperimenter.