Tags: Administration
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
24.05.2016Indlægget er skrevet i samarbejde med serie-iværksætter Johannes Lockwood
Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen.
Den gode nyhed er, at idéer har denne evne til at begejstre os. De vækker en barnlig glæde, som er fuldstændig essentiel for at motivere os.
Den knapt så gode nyhed er, at de selvsamme idéer er værdiløse, hvis du ikke erkender, at idéen er en meget lille del af det at være iværksætter.
Vi har begge været dommere ved utallige idé- og pitch-konkurrencer, og læringen er blandt andet den, at det ikke nødvendigvis er de bedste idéer, der vinder.
I ”gamle dage” – her taler vi 10 år tilbage – var det tit de idéer, som havde en evne til at begejstre dommerne, der også løb med sejren. De idéer som tegnede enormt lovende på tegnebrættet – alene pga. deres potentiale.
I dag reflekterer konkurrencerne bedre virkeligheden. Derfor er det i dag iværksætterne, der har en klar forståelse for, hvad der kræves for at føre deres idé ud i livet, som vinder. Kombineret med et team der rent faktisk vil være i stand til at løfte opgaven og skabe de nødvendige relationer, samarbejder og salg.
Meget få idéer ser ud i starten, som de gør, når de er testet af på virkeligheden, eksekveret og har fundet deres marked.
Derfor er det helt afgørende, at man som iværksætter er villig til at lytte til input fra både potentielle kunder, netværk, samarbejdspartnere etc. Det er nemt som iværksætter at forveksle kritisk feedback med personlig kritik, og vi møder ofte iværksættere, der frygter kritik af deres pitch og koncept. Af samme grund er det afgørende, at du evner at adskille idéen fra dig selv.
Din idé er ikke dit barn, og din opgave er ikke at beskytte den, men at lade den modnes igennem kritik - modsat børn der vokser af kærlighed.
Det bedste og dermed mest kærlige, du kan gøre for din idé, er at udsætte den for al den kritik, det overhovedet er muligt, og bruge denne feedback konstruktivt og positivt.
Det kan være en sårbar proces at tage imod kritik, så for at hjælpe dig selv kan du eventuelt fokusere på en vision frem for den konkrete idé. Dvs. at hvis du overvejer at starte en tapas restaurant, men det viser sig at være en dårlig idé, så hav en bagvedliggende vision og passion - eksempelvis: Jeg vil bringe min kærlighed til spansk mad til Danmark.
På den måde er du ikke så sårbar i forhold til den enkelte idé, og du kan stadig bevare begejstringen og motivationen, selvom den første udgave af din vision ikke viser sig at holde vand.
Fordi der efterhånden er skrevet rigtig meget litteratur om iværksætteri, så er der også kommet et væld af buzzwords. Du kan bare se et enkelt afsnit af Løvens Hule på DR1, og du har nok ord til et helt spil bullshit bingo.
På samme måde bør du tænke, når du skal pitche din idé til andre: Drop de smarte ord, der reelt ikke skaber mere klarhed eller forståelse, og erstat dem med valide data og pointer.
Præsenterer du din idé overfor erfarne iværksættere, kender de godt de dyre ord, så det imponerer dem ikke. Derimod tændes de fleste investorer af iværksætterens evne til at dykke ned i kernen af idéen og udfolde konceptet, så det er enkelt at forstå. Så enkelt, at selv din bedstemor ville kunne forstå det.
Apropos fine ord kalder man denne tilgang til kommunikation for SIMPLEXITY.
Det har Jonathan også skrevet lidt mere om her.
Og husk så til sidst på disse tre gode råd - uanset hvilken type virksomhed, du ønsker at starte:
TÆNK STORT:
Det er de store drømme, der holder dig motiveret - især når du møder modgang, og det vil du gøre.
HANDL SMÅT:
Det er de små handlinger, der giver dig indsigt i, om du er på rette spor.
FEJL HURTIGT:
Det er uundgåeligt at begå fejl. I starten er de som regel også billigere, fordi du endnu ikke har investeret al din tid og alle dine penge i projektet. Så gå efter de hurtige og billige fejl indtil du har knækket nødden og fundet frem til din forretningsmodel.
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.