Tags: Administration
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
05.08.2015Det populære billede af en rigtig entreprenør er en person med store visioner og stædig beslutsomhed til at få tingene til at ske. Visionsaspektet er fint, men som den erfarne iværksætter vil vide, kræver ethvert produkt eller service mange justeringer undervejs (såkaldte ’pivots’), før man finder den rette formel.
Den største grund til, at iværksættere fejler, er deres manglende lydhørhed over for andres feedback og stædige fastholden af, at de har ret. Forskningen viser os, at 9 ud af 10 idéer fejler. Dertil kommer, at 66% af alle succesfulde start-ups drastisk har ændret deres originale idé, før de fandt ’den hemmelige opskrift’ (the secret sauce).
Denne viden dokumenterer, at hvis du vil være succesfuld som iværksætter, så skal du dræbe noget af dit ’ego’ og udvikle dine produkter meget tættere på de endelige kunder.
Ovenstående indsigter har fostret en ny tilgang til iværksætteri, der dramatisk forbedrer effektiviteten og hurtigheden af disse justeringer, udviklet af Silicon Valley entreprenør og forfatter Eric Ries. Hans efterhånden berømte bog, “The Lean Startup,” fremstiller, hvordan vor tids dygtigste entreprenører bruger kontinuerlig innovation til at skabe succesfulde virksomheder.
Grundtanken er, at man bør designe produkter og services med de absolut mest nødvendige funktioner (og KUN disse) for at tilfredsstille kundegrundlaget, kontinuerligt teste reaktionen hos potentiale kunder, og dernæst tilpasse løsningen baseret på den nye læring.
Denne nye læring kan medføre, at man er nødt til at foretage en såkaldt ’pivot’. En pivot kan bedst beskrives som en radikal ændring af ét eller flere aspekter af ens forretningsmodel.
Her er 5 gode eksempler:
Enhver entreprenør står over for udfordringer i udviklingen af et produkt, når der skal besluttes, hvornår man skal benytte pivot, og hvornår man skal fortsætte ufortrødent / holde ud. Hvis du spørger entreprenører, der har besluttet at anvende pivot, vil du erfare, at de ville ønske, at de havde taget beslutningen tidligere.
Hvad gør du for at komme til de nødvendige pivots hurtigere?
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.