Tags: Administration, Salg
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
28.05.2014Når man tager i betragtning, at vi som mennesker udsættes for gennemsnitligt 3000 budskaber om dagen, så kræver det ganske meget at skille sig ud fra mængden.
Derfor har jeg forsøgt at finde frem til fire principper for, hvordan du laver det gode pitch, som gør netop dit budskab svært at glemme.
1. Keep it simple
Du skal være god til at udelade ting af dit pitch. Ét sted at hente inspiration er blandt nogle af verdens mest succesfulde forsvarsadvokater, der har specialiseret sig i kun at præsentere juryen for få, men velvalgte kernebudskaber.
Det sker i erkendelsen af, at tilhørerne alligevel kun erindrer en brøkdel efterfølgende – derfor må man som advokat sikre sig, at de i det mindste husker de budskaber, der taler til ens klients fordel.
På samme måde bør du fokusere på ét eller maksimalt to kernebudskaber til dit pitch.
2. Overrask modtagerne
Det amerikanske flyselskabet Southwest Airlines er blevet berømte for deres evne til at overraske kunderne.
Du kender formentlig følelsen af at gå ombord på flyet, finde dig tilrette i sædet og så enten begynde at læse i et magasin eller tage en lur i det øjeblik, at stewarden begynder at fremføre sikkerhedsinstruktionerne. Du har hørt dem mange gøre før, så din opmærksomhed drifter ligeså stille og roligt væk.
Southwest Airlines præsenterer imidlertid aldrig disse sikkerhedsinstruktioner på samme måde to gange i træk. Nogle gange oplever man som passager instruktionerne fremsagt som et rap, andre gange som en operalignende arie.
Det har givet selskabet kant, men frem for alt bliver man overrasket og husker det i mange dage bagefter.
Dit pitch skal kunne lidt af det samme – levere noget, som tilhørerne ikke forventede, og som de derfor husker og som adskiller dig fra mængden.
3. Skab et stærkt billede
Vores evne til at huske i billeder er langt stærkere end i ord. Lav derfor et pitch som er bygget op omkring konkrete billeder, modtageren kan huske.
Tænk i at skabe nogle billeder som er nemme at se for sig – og svære at glemme bagefter.
4. Start with why
Vi mennesker vil gerne være en del af noget større end os selv. Vi vil gerne begejstres, inspireres, fascineres.
Det er vigtigt at holde sig for øje, så dit pitch ikke udelukkende tager afsæt i, hvad du gør, men i ligeså høj grad hvorfor du gør det.
Du kan hente god inspiration til denne del at dit pitch ved at se Simon Sineks efterhånden berømte TedX talk ”Start with why”:
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.