Tags: Administration
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
24.06.2015I stedet for at kalde det et fancy ord som innovation, bruger vi blot ’forandringer’ eller ’forbedringer’ som betegnelser for det samme, er et udsagn, man møder i mange kommuner og virksomheder over hele Danmark.
Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.
Skepsis over for innovation er forståelig. Inden for det offentlige Danmark er begrebet beklageligvis og mange steder blevet synonymt med nedskæringer og effektiviseringer, selvom det langt fra behøver at være tilfældet.
I det private erhvervsliv er holdningen flere steder, at man ikke behøver fine ord som innovation til at beskrive de forandringer og forbedringer, man hele tiden foretager i dagligdagen.
Begge standpunkter er imidlertid problematiske. Problemet er, at man misser det kæmpe innovationspotentiale, som en jordnær og læringsbaseret tilgang til innovation kan forløse.
Dette potentiale kræver ikke, at man slynger om sig med fine ord, men det forudsætter at vi gør innovation til andet og mere end vores daglige forbedringstiltag og forandringer.
De fleste ledere i Danmark er bevidste om, at hvor al innovation kræver forandringer, så kan alle forandringer ikke beskrives som innovative – tag eksempelvis fyringsrunder pga. økonomiske vanskeligheder.
I forlængelse heraf er det også forståelsen hos de fleste ledere, at innovation kan føre til ny energi, begejstring og en følelse af fremdrift, hvorimod forandringer også ofte afføder bekymringer og måske endda frygt hos medarbejderne.
Ofte stopper erkendelsesrækken imidlertid her, og hos Listen Louder er vores målsætning og brændstof at hjælpe både kommuner og virksomheder med at flytte sig til det næste niveau: Der hvor innovation bliver direkte italesat og iværksat på en jordnær og praksisorienteret måde – uden at man dog forfalder til de vante mønstre og måder at tænke på.
Innovation, hvis det gennemføres optimalt, medfører forandringer. Jordnær og effektiv innovation ændrer ikke blot kundernes adfærd, men stiller også krav til interne forandringer i form af nye strukturer, systematikker, roller og ansvarsområder.
Som led i denne udvikling vil også den enkelte medarbejder skulle redefinere sin selvopfattelse og får ofte medindflydelse på tværs af afdelingerne.
Når vi som ledere skal lede sådanne innovationsprocesser, skal vi være os vores ansvar bevidst: Ægte innovation kræver, at vi gør noget nemmere og bedre internt samtidig med, at vores eksterne produkter og services bliver forbedret.
Først når begge forhold er opfyldt, kan vi tale om innovation, der rækker udover mindre interne forbedringer eller forandringer.
Innovation forudsætter således, at vi gør noget nemmere for os selv og bedre for kunden.
Efter denne erkendelse er næste skridt, at du som leder er i stand til at kommunikere virkeligheden til dine kolleger på en måde, hvor de føler sig inkluderet og hørt.
Helt grundlæggende skal der være plads til, at den enkelte medarbejder får lov til at reflektere over, HVORFOR innovation giver mening for ham eller hende. Hvad er det, der skal gøre, at man om morgenen kan se meningen i at gå på arbejde og gøre en indsats i forhold til den fælles innovationskultur? Især når man måske oplever, at man i forvejen har rigeligt at se til med sine andre opgaver?
Det sker alt for ofte, at vi som ledere glemmer at stille det helt grundlæggende HVORFOR-spørgsmål, inden vi tager fat i de mere håndgribelige spørgsmål omkring HVORDAN og HVAD.
Disse skal naturligvis også italesættes, men først når medarbejderne i mindre teams har fået lov til at forholde sig til, hvordan innovation kan give mening for dem.
Når de har haft denne samtale, handler innovationsledelse om at holde nøje øje med jeres tiltag – dette er jeres HVORDAN og HVAD.
Dvs. at I bør:
• Implementere værktøjer der gør fremskridt og forbedringer målbare
• Sikre vidensdeling så idé- og udviklingsprocessen bliver tværfaglig og kontinuerlig
• Løbende gennemgå systemer, praksis og processer for at sikre, at der ikke opstår flaskehalse
• Aktivt italesætte de steder, hvor jeres innovationskultur møder modstand samt prøve at forstå, hvad denne modstand skyldes.
Igennem en sådan styring af innovation vil du som leder kunne få det optimale ud af jeres innovationspotentiale og forløse de to grundsten i innovation:
Seeing things differently
&
Seeing different things.
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, online chef hos Bog & idé, marketingchef hos KaosPiloterne samt investor og rådgiver for startupfonden Accelerace.
Løw blev tilbage i 2007 udnævnt som ét af Danmarks 100 største ledertalenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I 2008 vandt hans daværende virksomhed engodsag.dk prisen som Årets IT-virksomhed.
Jonathan Løw tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Han har i 18 år været iværksætter og været med i opstarten af 4 virksomheder – senest Listen Louder, hvor han hjælper iværksættere og virksomheder med en kombination af PR, forretningsudvikling og nytænkning.
Løw var i 2012 og 13 involveret i opstarten af virksomheden Sprout, der i dag er i 60 lande og omsætter for et større 2-cifret millionbeløb. Sprout står bag verdens første blyant, der kan plantes og blive til krydderurter.
Jonathan Løw er forfatter til bøgerne ”Listen Louder” og ”GURUBOGEN”, der begge har ligget #1 på de danske bestsellerlister. Senest udgav han i efteråret 2017 ”Disruptionbogen”, mens foråret 2018 byder på udgivelsen af ”The GuruBook” – udgivet på ét af verdens største forlag – Taylor & Francis.
Jonathan Løw har brugt de 3 seneste år på at rejse rundt i 13 forskellige lande og interviewe flere end 150 førende iværksættere og ledere. Idéen er at kunne inspirere danske iværksættere ved at give dem en forståelse af, hvordan internationale virksomheder bliver startet og får succes. Jonathan Løw bruger også rejserne til selv at gøre sig klogere på området – en viden Løw siden forsøger at omsætte til foredrag og workshops til både startups og etablerede virksomheder.
Jonathan Løw er født og opvokset i Aarhus-forstaden Højbjerg. Han bor sammen med hunden Esther – en livsglad labrador med snuden i jorden. Præcis denne jordnærhed er også noget, Jonathan Løw selv forsøger
at holde fast i som afgørende for iværksætteri. Nemlig at man, ifølge Jonathan Løw, opnår succes igennem hårdt dagligt arbejde og nørdethed frem for kun store og abstrakte idéer.
Jonathan Løw kalder sig selv en idealist med interesse for business. Han arbejder ud fra filosofien ’at lytte højere’, hvilket vil sige, at man skal lytte ligeså meget, som man taler. Det gælder ifølge Jonathan Løw
ikke kun inden for iværksætteri, men er også en brugbar tilgang i forholdt til salg, ledelse, markedsføring og innovation.