Tags:
Bag ethvert køb ligger adskillige psykologiske processer, som påvirker købsbeslutningen. Her får du 3 salgspsykologiske triggere, som booster dit salg.
Salgspsykologi handler ikke kun om at forstå, hvordan kunden træffer beslutning om at købe i din butik. Den psykologiske forståelse er også afgørende for, om du kan fastholde kunderne i butikken.
Brug salgspsykologien til at udvikle relationer til dine kunder. Lyt efter og giv dem din opmærksomhed. Start med disse 3 salgspsykologiske tips.
Giv værdi og få respekt
Værdi og respekt er helt grundlæggende i salgspsykologiens verden. Hvis du behandler din kunde som endnu et nummer i rækken, skal der ikke meget til, før han går til konkurrenten og får en bedre kundeoplevelse.
Giv din kunde noget, som har værdi for ham. Giv det gratis og uden forventning om at få noget igen. Dermed trigger du det psykologiske princip om gensidig respekt. Det sker, når du på den måde hjælper dine kunder, uden at det skal være “noget for noget”.
Kunden oplever sig set og hørt. Du får flere anbefalinger og tilbagevendende kunder.
Gør det let og fjern forhindringerne
Gør det let for kunden at vælge dig. Hvordan gør du det? Det oplagte svar handler om at gøre det attraktivt for kunden at lægge sine penge hos dig. Men husk også at fjerne eventuelle forhindringer på vejen. For selvom købsmotivationen er der, skal der ikke mange forhindringer till, før kunden vender om og finder en anden butik.
Der er vi bare som mennesker psykologisk indstillet til at tage den nemme løsning i farten. Det skal bare virke.
Din landingpage og betalingsløsning er designet til at hjælpe kunden sikkert i mål, men ender ofte i praksis med at være den sidste friktion eller modstand, som får kunden til at give op. Mega ærgerligt at miste kunden på målstregen.
Mit bedste råd er at teste din løsning igennem. Er det tydeligt, hvad man skal gøre? Har du alle kundernes foretrukne betalingsløsninger? Fungerer det hele på mobil?
Det handler altså ikke kun om at give værdi og gøre det let. Gå en tur i din kundes sko og opdag de forhindringer, der kan opstå undervejs i en købsproces. Nogle af forhindringerne kan du sikkert afhjælpe.
Start kapløbet og skab kamp om varerne
En af de mest effektive salgstriggere er begrænsning. Eller scarcity og urgency på marketing lingo. Når vi som købere bliver stillet overfor et begrænset udvalg, begrænset antal eller meget kort tid at reagere i, så sker der et eller andet med købemusklen.
Trenden med live shopping på sociale medier har godt fat i begrænsningens kunst. Det er lige nu, det sker. Det er live og der er flere købere med i kapløbet. Ingen pæn kø - det er bare først til tasterne og først til mølle.
Live shopping trigger et helt grundlæggende psykologisk mønster hos os. Når vi har sat næsen op efter noget bestemt og nogen prøver at snuppe det fra os på målstregen, så sætter vi farten op.
Eksperimenterer du med live salg, kan du med fordel overveje, hvordan scarcity og urgency ser ud hos dig. Har du et begrænset antal af bestemte varer eller ligefrem udsolgte varer, som kunderne kan stå i kø til? Du kan også teste forskellige tidsbestemte incitamenter som fx gratis forsendelse ved køb indenfor en halv time.
Udnyt kundernes indbyggede konkurrencegen og skab kamp om varerne. Kunderne har det sjovere og du sælger mere.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.