Bloggen

3 grunde til at tage virksomheden fra hobby til fuld tid - og hvorfor jeg gjorde det

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så ramte corona, omstruktureringer og en ny mulighed. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

I juleferien 2019 gik tankerne samt skabertrangen og rumlede. Hvornår skal jeg gå 100% som selvstændig? Efter mange år med sidegesjæft, hobbyvirksomhed og forskellige projekter i fritiden, var det tid til at gøre alvor af drømmen. Men med måde.

1. Grib muligheden når den viser sig - eller skab den selv

Min plan var at realisere drømmen på 12 måneder. Altså til januar 2021 som fuldtidsselvstændig.

Men så kom “coronaen”, hjemmearbejdspladsen blev afprøvet for alvor, og alting kom op til større overvejelse: 

Er det værd at pendle frem og tilbage hver dag? Har jeg det arbejdsliv jeg drømmer om? Skaber jeg noget nyt og hjælper jeg nogen?

Det blev til at jeg sammen med min arbejdsgiver fik lavet en udslusningsplan fra mit “day job” - og nu er jeg klar. 7 måneder før tid! Shit, hvad skete der lige der.

2. Sæt skub på dit projekt

Det helt fantastiske er at jeg nu kan mærke: 

  • Øget motivation.
  • Projekterne der skulle have 7 måneder ekstra på deltid er speedet op og får max fokus i 7 måneder ekstra.
  • Jeg er helt sikker på at min nye disruptede plan er bedre end den gamle. 

3. Udlev din drøm

Sidder du også med en gammel drøm du gerne vil få til at gå i opfyldelse, ved at gøre idé, sidegesjæft eller hobbyvirksomhed til levevej? Så er det bare med at komme igang, få lavet en plan - eller testet dit projekt af. 

Deltidsløsningen har været rigtig god for mig i mere end 4 år. Men et par halve eller hele år vil måske også være nok for dit projekt. Det er mere risikofrit at teste noget af, hvis du ikke er økonomisk afhængig af det.

Omvendt er det nemmere at sætte skub i tingene, hvis du er afhængig af at det skal lykkes om 3-6 måneder.

Min vision

Drømmen og det jeg (måske som så mange andre) overvejede under corona-nedlukningen, var en federe hverdag. En bedre balance eller fleksibilitet mellem arbejds- og familieliv. 

Det er sjovt nok også det vi arbejder med i min egen biks Offline ApS. Her har vi en samling af initiativer fokuseret på offline hygge og nærvær. Primært igennem salg af produkter der kan hjælpe med mere offline tid. Salget sker ironisk nok via nettet. 

Nu er min pendlertur skiftet ud med permanent hjemmekontor. Det rene online-arbejdsliv er blevet udfordret af en offline dimension. Og jeg har fået sat skub på forretningen.

Har du selv nogle tips til at få et fleksibelt arbejdsliv, eller få sat fut under dine projekter, så tøv ikke med at sende mig dit tip.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Tags:
Trenden med live shopping på sociale medier har godt fat i begrænsningens kunst. Det er lige nu, det sker. Det er live og der er flere købere med i kapløbet. Ingen pæn kø - det er bare først til tasterne og først til mølle.
Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når vi snakker salg og marketing, falder snakken tit på leads og leadgenerering. Men hvad er det for noget?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Jeg tager dig med en tur igennem indholdstrekanten og så tør jeg godt love, at du kommer ud på den anden side med mindst én god idé, du kan nå at eksekvere på inden frokost.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs med og få mit bud på 7 konverteringsoptimeringer, du kan lægge ud med, for at skyde væksten i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig. I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs om Inbound marketing. Det lugter lidt af Content marketing, men har en teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn