”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Blot få år efter internettet havde set dagens lys. Og under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig:
”One of the exciting things about the Internet is that anyone with a PC and a modem can publish whatever content they can create.”
Siden da er netop disse ord blevet lidt af et mantra, særligt indenfor kommunikation og markedsføring. For den gode Bill havde fat i noget af det rigtige: Nemlig at man med det rette content ikke alene kan skabe værdi for kunderne. Man kan også skabe både opmærksomhed og resultater for sin virksomhed og sit brand.
I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet. Internettet er blevet et slaraffenland af artikler om alt mellem himmel og jord, posts og podcasts, opskrifter og optrædener, videoer, billeder og lyd. Her kan du finde lige det du leder efter. Og alt det du slet ikke har overvejet at lede efter.
Men ét er content. Altså indholdet. Det er fortsat utroligt vigtigt med både relevant, interessant og værdifuldt indhold – måske endda mere end nogensinde. Men indhold er ikke alt. For selv om det har stor betydning, så drejer det sig i stigende grad om at bringe indholdet i den rette kontekst.
Således har kontekst skubbet content ned fra tronen, og man taler i stigende grad om at ”Context is King” – i stedet for ”Content is King”
Men hvorfor har netop konteksten så stor betydning? Det skyldes blandt andet, at det ikke er alt indhold, der er lige interessant eller lige brugbart for alle. Således vil selv det mest velformulerede content om udlejning af havemaskiner have en relativt lille målgruppe – hvorimod seneste nyt om corona sandsynligvis interesserer en forholdsvis stor del af befolkningen.
Det handler derfor helt basalt om at sikre det rigtige content til de rigtige brugere. Men det handler om mere end det. Det handler nemlig også om at levere dette content på det rigtige tidspunkt og på det rigtige sted.
Ønsker du at skabe værdifuldt indhold i den rette kontekst, er der et par gode retningslinjer:
Så selv om content stadig er kongen – så er der ikke længere tale om absolut enevælde. Context er nemlig lige så meget kongen, når det gælder om at skabe indhold der opfattes værdiskabende, brugbart og relevant af modtagerne.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.