Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Er content (stadig) kongen?

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Blot få år efter internettet havde set dagens lys. Og under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig:

”One of the exciting things about the Internet is that anyone with a PC and a modem can publish whatever content they can create.”

Siden da er netop disse ord blevet lidt af et mantra, særligt indenfor kommunikation og markedsføring. For den gode Bill havde fat i noget af det rigtige: Nemlig at man med det rette content ikke alene kan skabe værdi for kunderne. Man kan også skabe både opmærksomhed og resultater for sin virksomhed og sit brand.

Context en ny konge på tronen

I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet. Internettet er blevet et slaraffenland af artikler om alt mellem himmel og jord, posts og podcasts, opskrifter og optrædener, videoer, billeder og lyd. Her kan du finde lige det du leder efter. Og alt det du slet ikke har overvejet at lede efter.

Men ét er content. Altså indholdet. Det er fortsat utroligt vigtigt med både relevant, interessant og værdifuldt indhold – måske endda mere end nogensinde. Men indhold er ikke alt. For selv om det har stor betydning, så drejer det sig i stigende grad om at bringe indholdet i den rette kontekst.

Således har kontekst skubbet content ned fra tronen, og man taler i stigende grad om at ”Context is King” – i stedet for ”Content is King”

Attraktiv, målrettet kommunikation

Men hvorfor har netop konteksten så stor betydning? Det skyldes blandt andet, at det ikke er alt indhold, der er lige interessant eller lige brugbart for alle. Således vil selv det mest velformulerede content om udlejning af havemaskiner have en relativt lille målgruppe – hvorimod seneste nyt om corona sandsynligvis interesserer en forholdsvis stor del af befolkningen.

Det handler derfor helt basalt om at sikre det rigtige content til de rigtige brugere. Men det handler om mere end det. Det handler nemlig også om at levere dette content på det rigtige tidspunkt og på det rigtige sted.

Ønsker du at skabe værdifuldt indhold i den rette kontekst, er der et par gode retningslinjer:

  • Skriv personligt og med passion. Det gør dine budskaber troværdige – og det øger muligheden for at blive opfattet som værdifuld og relevant
  • Udarbejd content der giver mening og ikke mindst værdi for modtageren. Det kan være faktuelle oplysninger, vigtige informationer eller spændende nyheder
  • Sørg for content der er relevant – både for modtageren og for tiden vi lever i. Ingen gider læse irrelevante posts eller gamle nyheder
  • Undgå skjulte reklamer eller overflødige informationer. Det irriterer blot modtageren og forringer samtidig dine muligheder for at fremstå troværdigt

Så selv om content stadig er kongen – så er der ikke længere tale om absolut enevælde. Context er nemlig lige så meget kongen, når det gælder om at skabe indhold der opfattes værdiskabende, brugbart og relevant af modtagerne.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Vælge farver og identitet
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

inbound marketing
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Læs om Inbound marketing. Det lugter lidt af Content marketing, men har en teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Hvad har en ko med sociale medier at gøre?
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så.. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her