Du ville aldrig bare gå over til en pige i byen og kysse hende på munden, uden at lave en smule forarbejde eller i det mindste advare først.
Magien opstår når flirten belønnes.
Eller: Salget kommer, når du har skabt en relation.
Flirten er content. Kysset er inbound.
Content og inbound. Marketing buzzwords. Begreberne ligner hinanden og så alligevel ikke.
Content marketing handler dybest set om at skabe organisk trafik gennem indhold, som giver værdi. Det kan fx være analyser, guides eller opskrifter. Pointen er hjælpsomhed.
Inbound marketing lugter lidt af det samme, men har en mere teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.
Man kan sige, at inbound sætter turbo på dit indhold, ved at tilføre noget systematik, som giver vækst.
Her får du 4 trin til at komme i gang.
Første skridt er at gøre din målgruppe opmærksom på, at du har noget at byde ind med. Noget, som de gerne vil have. Det handler om at vække nysgerrigheden og interessen.
Her er Google din ven.
Google belønner indhold, som virker. Kvalitetsindhold, som besvarer din målgruppes spørgsmål, er dit bedste våben i den indledende fase.
Sociale medier hjælper dig med at nå ud til nye og definerede målgrupper, hvis du smider noget budget efter det.
Nysgerrigheden er vækket. Nu skal du sørge for at tilbyde din målgruppe noget, der er værdifuldt nok til, at de vil betale for det – med den varmeste valuta i inbound marketing: kontaktinformationer.
Det kan fx være en e-bog, en beregner eller et email flow, der gør dem klogere på et emne. På dette niveau kan det også være en formular eller slide-in med et meget målrettet tilbud. Et eksempel er advokatsiden her, som tilbyder rådgivning om åbningsstatus og boopgørelse i bytte for kontaktinformationer.
Pointen er, at det skal være så godt, at din målgruppe vil låse indholdet op med en email adresse.
Du kender din målgruppe bedst og ved, hvad de tænder på.
Ja, der er lidt stalking over det, når vi kommer hertil. Men det er okay. Dine besøgende har bevidst og aktivt betroet dig deres oplysninger. Dermed bliver de aktive medspillere og ikke bare passive kilder til information.
Med de rette digitale analyseværktøjer kan du følge dine leads fra det sekund, de sætter foden ned på din landing page, blog eller email.
Deres adfærd fortæller, hvad de er ude efter. Dermed kan du skræddersy og time dine salgsbudskaber, så du rammer den enkeltes præferencer og købsrejse – fx gennem segmentering og email automation.
Når du lander et salg, kunne du godt vælge at stoppe. Målet er nået.
Men hvis du plejer forholdet til dine kunder med godt indhold og god service, bliver de dine bedste ambassadører.
Opsummeret: Flirt. Kys. Magi.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.