Bloggen

inbound marketing

4 trin: Sådan kommer du i gang med inbound marketing

Du ville aldrig bare gå over til en pige i byen og kysse hende på munden, uden at lave en smule forarbejde eller i det mindste advare først.

Magien opstår når flirten belønnes.

Eller: Salget kommer, når du har skabt en relation.

Flirten er content. Kysset er inbound.

Content og inbound. Marketing buzzwords. Begreberne ligner hinanden og så alligevel ikke.

Content marketing handler dybest set om at skabe organisk trafik gennem indhold, som giver værdi. Det kan fx være analyser, guides eller opskrifter. Pointen er hjælpsomhed.

Inbound marketing lugter lidt af det samme, men har en mere teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Man kan sige, at inbound sætter turbo på dit indhold, ved at tilføre noget systematik, som giver vækst.

Her får du 4 trin til at komme i gang.

1. Flirt med din målgruppe

Første skridt er at gøre din målgruppe opmærksom på, at du har noget at byde ind med. Noget, som de gerne vil have. Det handler om at vække nysgerrigheden og interessen.

Her er Google din ven.

Google belønner indhold, som virker. Kvalitetsindhold, som besvarer din målgruppes spørgsmål, er dit bedste våben i den indledende fase.

Sociale medier hjælper dig med at nå ud til nye og definerede målgrupper, hvis du smider noget budget efter det.

2. Konvertér til leads

Nysgerrigheden er vækket. Nu skal du sørge for at tilbyde din målgruppe noget, der er værdifuldt nok til, at de vil betale for det – med den varmeste valuta i inbound marketing: kontaktinformationer.

Det kan fx være en e-bog, en beregner eller et email flow, der gør dem klogere på et emne. På dette niveau kan det også være en formular eller slide-in med et meget målrettet tilbud. Et eksempel er advokatsiden her, som tilbyder rådgivning om åbningsstatus og boopgørelse i bytte for kontaktinformationer.

Pointen er, at det skal være så godt, at din målgruppe vil låse indholdet op med en email adresse.

Du kender din målgruppe bedst og ved, hvad de tænder på.

3. Konvertér til betalende kunder

Ja, der er lidt stalking over det, når vi kommer hertil. Men det er okay. Dine besøgende har bevidst og aktivt betroet dig deres oplysninger. Dermed bliver de aktive medspillere og ikke bare passive kilder til information.

Med de rette digitale analyseværktøjer kan du følge dine leads fra det sekund, de sætter foden ned på din landing page, blog eller email.

Deres adfærd fortæller, hvad de er ude efter. Dermed kan du skræddersy og time dine salgsbudskaber, så du rammer den enkeltes præferencer og købsrejse – fx gennem segmentering og email automation.

4. Hold dine leads varme

Når du lander et salg, kunne du godt vælge at stoppe. Målet er nået.

Men hvis du plejer forholdet til dine kunder med godt indhold og god service, bliver de dine bedste ambassadører.

Opsummeret: Flirt. Kys. Magi.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Tags:
Trenden med live shopping på sociale medier har godt fat i begrænsningens kunst. Det er lige nu, det sker. Det er live og der er flere købere med i kapløbet. Ingen pæn kø - det er bare først til tasterne og først til mølle.
Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når vi snakker salg og marketing, falder snakken tit på leads og leadgenerering. Men hvad er det for noget?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Jeg tager dig med en tur igennem indholdstrekanten og så tør jeg godt love, at du kommer ud på den anden side med mindst én god idé, du kan nå at eksekvere på inden frokost.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs med og få mit bud på 7 konverteringsoptimeringer, du kan lægge ud med, for at skyde væksten i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig. I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så.. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn