Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. Hvis den stadig ingenting vil efter en måned, så kan du med god samvittighed give den dødsstødet. Men først: Hjertemassage.
Hold ud. Også selvom du ikke får likes og kommentarer i første omgang. Kontinuerlighed er vejen frem. Dine følgere skal lige opdage, at du mener det og faktisk kommer med løbende værdi.
Sæt en eftermiddag af og planlæg flere opslag ad gangen, så det ikke bliver en stressfaktor, at du skal sidde klar 3 gange om ugen og finde på nyt indhold.
Lav indhold som ikke kræver for meget at reagere på. Reaktioner og engagement er et af hovedformålet med facebookgrupper, så sørg for at dine følgere ikke skal skræve over en alt for høj dørtærskel for at være med.
Hvordan ser indhold med lav dørtærskel ud?
Det er dybest set small talk. Det lyder måske lidt plat, hvis din facebookgruppe har et fagligt formål. Du vil gerne give dine følgere kvalitet og fagnørderi. Men alt for ofte bliver engagementet kvalt i kompliceret indhold.
Det kan fx være indhold, som kræver et meget personligt svar. Indhold der er svært at forstå eller kompliceret at udtale sig om. Tunge faglige emner som privat advokat, dødsbobehandling og voldgiftssager. Det kan være kontroversielle emner, som er forbundet med diskussion og dårlig stemning. Eller bare alt for langstrakt indhold, som ikke er brudt ned i spiselige bidder.
Det er her, den lave dørtærskel kommer ind i billedet. Det er med facebookgruppen præcis som i resten af livet: Small talk leder til big talk. Vent og se.
Tricket er at gøre det nemt. Indhold med lav dørtærskel er nemt at deltage i. Punktum.
Det kan være indhold som fx:
Forestil dig, hvad du ville tale med dine følgere om, hvis de kom til kaffe i dit køkken. Ikke hvad du ville fortælle dem om, men hvad du ville tale med dem om. Der er forskel – og det er nøglen til dit indhold med lav dørtærskel.
Hav mod til at lave ukompliceret indhold - og bliv ved med det. Med tiden kan din facebookgruppe blive en af dine vigtigste salgskanaler. Du kan sælge lige hvad du vil. Hvis du plejer din gruppe løbende og giver dine følgere lidt ægte kærlighed og nede-på-jorden-fællesskab.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.