Bloggen

10+ idéer til indhold på sociale medier

10+ idéer til indhold på sociale medier

Nogle dage kører hjernen bare på autopilot. Det kreative center er gået på weekend. Måske googler du lidt random idéer i håb om at blive inspireret - og så lander du her.

Jeg tager dig med en tur igennem indholdstrekanten og så tør jeg godt love, at du kommer ud på den anden side med mindst én god idé, du kan nå at eksekvere på inden frokost.

Indholdstrekanten

Indholdstrekanten kan jeg ikke tage æren for. Forfatter og ekspert i digitalisering og sociale medier Astrid Haug står bag modellen, som giver dig tre steder, du kan hente indhold fra. 

  • Eksisterende indhold: Har du noget indhold i forvejen, som du kan bruge?
  • Andres indhold: Findes der allerede indhold på nettet, som andre har lavet og som du kan bruge?
  • Nyt indhold: Kan du skabe noget nyt indhold selv?

Eksisterende indhold 

Eksisterende indhold kan fx være gamle billeder. Har du nogle gamle billeder fra da du startede din virksomhed? Der er næsten altid gode fortællinger og nostalgi i gamle billeder.

Du kan også genbruge et tidligere opslag. Hvis du scroller langt nok tilbage, finder du sikkert et billede eller en video, som kan genbruges i en ny sammenhæng med en ny tekst. 

Apropos genbrug - jeg så lige den anden dag, at den lokale genbrugsbutik i Viby var gået i gang med at samle outfits og præsentere dem på Facebook som inspiration.

Eksempel på præsentation af outfit:

Det er da et fint eksempel på, hvordan tingene kan få nyt liv, når de bliver sat sammen på en ny måde. Hvis du kan overføre den idé til din virkelighed, har du garanteret masser af indhold, der kan brydes op i bidder og sættes sammen påny. 

Andres indhold 

At dele andres indhold er god karma. 

Konkrete idéer til deling af andres indhold:

  • Del en podcast episode. Fortæl hvorfor du er vild med den. Tag podcasten og podcastværten, hvis du kan. 
  • Del en person eller en virksomhed du følger og fortæl hvorfor.
  • Del en artikel som bygger ovenpå dit budskab - husk at kreditere den oprindelige forfatter.
  • Lav en liste med noget. 5 tips, 10 must-reads eller 3 hemmeligheder. Lister trigger noget i mange af os.

Du kan også arrangere en takeover, hvor en ambassadør eller influencer overtager din konto for en dag eller en uge. Det er også en nem måde at dele andres indhold på. Du læner dig tilbage og ser, hvor det bærer dig hen.

Nyt indhold 

Det sidste ben i trekanten er nyt indhold. Det skal selvfølgelig til en gang i mellem, men ikke hver gang. Det er helt almindelig, god praksis at benytte sig af andres og eksisterende indhold på lige fod med nyt indhold.

Men heller ikke nyt indhold behøver at være raketfysik. 

Jeg har samlet en lille liste med idéer til dig, der bare skal have et stikord for at komme i gang med at lave nyt indhold. Her er vi ikke nødvendigvis oppe i den store strategiske luftballon. Men ser du en idé, der ligger lige til dit højreben, så snupper du bare den.

  • Besvar ofte stillede spørgsmål i et opslag
  • Præsentér en ny kollega. Hvem er hun og hvad kan hun hjælpe med?
  • Del hvad du arbejder med lige nu. Er der noget, du kan spørge om input til? Folk vil generelt gerne hjælpe. 
  • Vis et nyt produkt frem med håndholdt video. Vis, hvad det kan.
  • Vis en sjov detalje fra kontoret, lageret, kantinen eller lignende. Bag facaden-ting er altid sjove.
  • Del en gratis ressource. Det kan fx være en guide, en beregner eller en e-bog. Har du ikke en gratis ressource, må du i gang med at lave en. Det når du så måske ikke inden frokost, men så er du i gang.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Tags:
Trenden med live shopping på sociale medier har godt fat i begrænsningens kunst. Det er lige nu, det sker. Det er live og der er flere købere med i kapløbet. Ingen pæn kø - det er bare først til tasterne og først til mølle.
Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når vi snakker salg og marketing, falder snakken tit på leads og leadgenerering. Men hvad er det for noget?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs med og få mit bud på 7 konverteringsoptimeringer, du kan lægge ud med, for at skyde væksten i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig. I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs om Inbound marketing. Det lugter lidt af Content marketing, men har en teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så.. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.