Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Det er det nok også. Men hvis du bygger dit nichesite rigtigt op og giver dine læsere et unikt og brugbart indhold, så er det faktisk muligt at tjene penge på det – også mens du kigger væk.
Her er 3 ting, du skal have styr på: Søgetrafik, indhold og SEO.
Den grundlæggende motor bag et nichesite er information.
Information som løser problemer. Gerne alment kendte, men dog specifikke problemer. Som fx siden her, der svarer på spørgsmål om biogas og guider til nærmeste gastankstation.
Måske har du allerede en idé om, hvad dit nichesite skal handle om?
Det kan give mening, at gå med en idé, du er passioneret omkring. Noget, du selv interesserer dig for. Især hvis det er første gang du leger med nichesites.
Men har du erfaring med online markedsføring, kan det godt betale sig at se på, hvilke nicher der er mest profitable.
Uanset hvilken vej du går, kan du med fordel starte med at undersøge trafikken på dine søgeord. Det vil hjælpe dig med at målrette dit indhold, så du rammer den efterspørgsel der er på emnet.
Brug fx Googles Keyword Tool. Slip fantasien løs og prøv dig frem. Gå efter ord med:
Jo bedre kendskab du har til søgetrafikken for din niche, jo bedre chance for succes.
Dit domænenavn skal du til gengæld ikke svede for længe over. Det behøver ikke at være smart, det skal bare være nemt og relevant. Forestil dig, at nogen spørger dig, hvad dit site hedder. Du skal helst ikke være nødt til at stave det for dem og de skal gerne selv kunne komme i tanke om det senere.
Når dit site er i luften, skal du i gang med at skabe indhold. Her må du ikke springe over. Kvalitetsindhold er det, der bærer dig igennem, når Googles panda og pingvin kommer forbi og tjekker op på, om du skaber reel værdi.
Hvis din niche samtidig er din passion, er du formentlig godt hjulpet ved at skrive om det, du selv finder interessant. Du kender dit publikum, fordi du selv er en af dem.
Men handler din niche om noget, der ikke lige ligger til dit højreben, er du nødt til at arbejde mere strategisk med dit indhold, så det bliver bygget op omkring dine bedste søgeord.
Sørg for at skrive gode, uddybende og brugbare tekster. Skab flere indgange for søgemaskinerne, ved at skrive om flere relaterede emner. Brug infografikker, originale billeder og video som kun findes hos dig. Eller lav et Google Map, som guider til relaterede services (uden at linke til konkurrenter selvfølgelig).
Pointen er at skabe indhold, som er søgbart og linkværdigt.
Men selvom du har verdens bedste indhold, er det stadig usandsynligt at folk falder over dit nichesite helt uden hjælp. Du har allerede taget de første vigtige skridt med en grundlæggende søgeordsundersøgelse og søgeoptimeret kvalitetsindhold.
Nu skal du køre den helt hjem med lidt mere proaktiv SEO.
Start med at få styr på det interne. Brug linkbuilding til at skabe en brugervenlig navigation mellem dine sider.
Det kan godt være lidt op ad bakke med ekstern linkbuilding til et nichesite. Men husk at dine konkurrenter formentlig har det på samme måde. Så arbejdet med linkbuilding kan hurtigt betale sig.
Pro tip: Opsæt en Google Alert på dine søgeord. Det er en god genvej til de naturlige linkmuligheder.
Hvis din Google Alert pinger på en forumtråd eller et blogindlæg, kan du gå ind og give et rigtig godt svar på et spørgsmål eller embedde din originale infografik og linke tilbage til dig selv. Du kan også spørge blogindehaveren om du selv må skrive et gæsteindlæg til siden. Finder du en artikel eller en hjemmeside, som skriver om noget relevant, kan du spørge forfatteren om han vil bruge din grafik mod et link.
Jeg siger ikke, at du kommer sovende til et effektivt nichesite, men har du styr på det grundlæggende ift. søgetrafik, indhold og SEO, vil du opleve at meget af arbejdet bliver gjort for dig, mens du sover – eller ligger på stranden og sipper cocktails.
Når dit nichesite begynder at flyve, kan du tage det til next level med en strategi for indtægtsgenerering gennem fx affiliate marketing, salg af e-bøger eller online kurser.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.