Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?
Godt indhold skal distribueres.
Her finder vi 3 alternative distributionsformer frem, som måske har samlet støv på hylden i kortere eller længere tid.
Fair nok, det er nok nærmere en distributionsmetode end det er reelt indhold. Om ikke andet, så giver det både nye og tilbagevendende læsere.
Andre hjemmeside-ejere og din egen profil på forums m.v. kan benytte et RSS-feed til indlejring af dine nyeste nyheder. Simpelt og enkelt får du vist din titel og en kort beskrivelse af indholdet - med link til din artikel.
Læs mere: Sådan får du et RSS-feed
De tilbagevendende læsere får du via RSS readers, hvor interesserede læsere abonnerer på dine nyeste nyheder. Det kan fx være via Feedly.
Push-notifikationerne var hippe i starten af 2019 - eller cirka deromkring. Med et enkelt klik giver brugeren accept til, at du sender push beskeder med nyeste artikler.
Det kan være super brugbart for brugeren, som gerne vil være opdateret med seneste nyt. Samtidig får du dit indhold længere ud.
Men det kan også være irriterende.
Og i 2018-2019 var det et mareridt med popup-beskeder på alle hjemmesider, som ønskede accept til at sende notifikationer.
Efter de første fejl-accepter, var der hurtigt flere der slog funktionen helt fra i browseren. For at undgå opt-in boksen.
Overvej push-notifikationer hvis du har noget højaktuelt nyhedsstof, som brugeren gerne vil læse med det samme. Og misbrug ikke din permission til salg af dimser og dutter i din webshop.
Jep. Den er god nok. Det er den gode gamle SMS.
Siden 90’erne har vi sendt de små beskeder med smileyer og senere emojis. I 2010 toppede det med 6,6 milliarder sendte SMS’er alene i Danmark. Siden har den kurve været nedadgående og udfordret af Facebook og iMessage m.v. I 2016 var tallet halveret til ca. 3 milliarder.
Det er altså en udfordret distributionsform. Men selvom du nu sender iMessages og Messenger-beskeder mere end SMS’er, så kan du sagtens modtage en SMS. Og den læser du, gør du ikke?
Forslag: Distribuer dit top indhold - og kun det vigtigste - via SMS til særlige abonnenter, der har givet tilladelse til dette. Test det og se responsen. Læser de indholdet - eller afmelder de sig bare igen?
SMS’er kan automatiseres, fx ved at tage seneste indhold fra dit RSS-feed. Du kan lave et RSS-feed med udvalgt indhold fra en specifik kategori. Det kunne være din “breaking news” kategori. Derved får brugeren kun en SMS når det er særligt vigtigt.
Det var tre lidt alternative og måske glemte distributionsformer.
Har du andre forslag? Måske fede resultater med tryksager? Del gerne dine forslag eller erfaringer med oldschool distribution med mig.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.