Når vi snakker salg og marketing, falder snakken tit på leads og leadgenerering. Men hvad er det for noget?
Definition: Et lead er en potentiel kunde, som viser interesse for din virksomhed. Leadgenerering er den byttehandel der finder sted, når leadet giver sine oplysninger til dig og får noget af værdi i bytte.
De oplysninger du får, kan du bruge til at bearbejde dine leads frem mod et salg. På den måde kommer den værdi du giver, tilbage til dig på en ny måde.
De to begreber, som i daglig tale forkortes MQL og SQL, handler om, hvor langt dine leads er i beslutningsprocessen - og hvilke midler du skal bruge for at bearbejde dem.
Er dine leads i interesse- eller overvejelsesfasen, skal du bearbejde dem med marketing indsatser. Er de længere i processen, kan du gå mere direkte til værks og hjælpe dem til en konkret købsbeslutning.
Du kan altså kende dine leads på hvilken konverteringshændelse de foretager. Hvis en person griber røret og ringer til dig, er der højst sandsynligt tale om en SQL, hvorimod dem der downloader en guide eller tilmelder sig dit nyhedsbrev, med større sandsynlighed hører til MQL-kategorien.
Her får du 3 eksempler på, hvordan du kan imødekomme dine marketing qualified leads:
Downloads
En oplagt konverteringshændelse for MQL-kategorien er downloads af fx guides, e-bøger, opskrifter og lignende.
Du skal ikke være bange for at give en del af din viden væk gratis. Hvis folk oplever at du hjælper dem med deres problemer, vil de med større sandsynlighed komme til dig den dag, de har brug for mere.
Venteliste
Danmark er et af de lande, hvor vi har en forholdsvis høflig køkultur. Allerede i børnehaven øver vi os i at stå i kø og vente på tur. Derfor foregår det nogenlunde udramatisk, når vi som voksne trækker et nummer i Apotekets automatiske køsystem og giver os til at vente. Hvis det vi venter på er attraktivt nok, så venter vi gerne.
I den digitale virkelighed kan du bruge samme princip. Har du et attraktivt produkt, som ikke er tilgængeligt endnu - det kan fx være en bogudgivelse på trapperne eller et populært produkt, der snart kommer på lager igen - så kan du oprette en venteliste.
Ventelisten kan være i form af en lead ad, hvor man skriver sig op til at få besked, når det populære produkt er på lager. Eller det kan være en decideret forudbestilling af varen.
Nyhedsbrev
En helt enkel konverteringshændelse, som mange benytter sig af, er tilmeldingen til dit nyhedsbrev. Vi ser det ofte som et link i footeren på hjemmesiden eller sat op som en pop-up eller en lead ad.
Prøv at eksperimentere med små give-aways i forbindelse med tilmeldingen til nyhedsbrevet. Gratis fragt eller %-rabat på første køb kan hurtigt betale sig i længden, hvis du får gode leads til gengæld.
Når dine leads er mere modne til salg, er det tid til at rykke ind med det lidt tungere skyts. Du kan igen kende dine slagsklare leads på deres handlinger. Typiske konverteringshændelser for SQL kan være:
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.