x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.

Bloggen

Markedsføring før salg: Guide til effektiv leadgenerering

Når vi snakker salg og marketing, falder snakken tit på leads og leadgenerering. Men hvad er det for noget?

Definition: Et lead er en potentiel kunde, som viser interesse for din virksomhed. Leadgenerering er den byttehandel der finder sted, når leadet giver sine oplysninger til dig og får noget af værdi i bytte. 

De oplysninger du får, kan du bruge til at bearbejde dine leads frem mod et salg. På den måde kommer den værdi du giver, tilbage til dig på en ny måde.

Marketing qualified leads vs. Sales qualified leads

De to begreber, som i daglig tale forkortes MQL og SQL, handler om, hvor langt dine leads er i beslutningsprocessen - og hvilke midler du skal bruge for at bearbejde dem. 

Er dine leads i interesse- eller overvejelsesfasen, skal du bearbejde dem med marketing indsatser. Er de længere i processen, kan du gå mere direkte til værks og hjælpe dem til en konkret købsbeslutning. 

Du kan altså kende dine leads på hvilken konverteringshændelse de foretager. Hvis en person griber røret og ringer til dig, er der højst sandsynligt tale om en SQL, hvorimod dem der downloader en guide eller tilmelder sig dit nyhedsbrev, med større sandsynlighed hører til MQL-kategorien.

Eksempler på konverteringshændelser for MQL

Her får du 3 eksempler på, hvordan du kan imødekomme dine marketing qualified leads:

Downloads

En oplagt konverteringshændelse for MQL-kategorien er downloads af fx guides, e-bøger, opskrifter og lignende. 

Du skal ikke være bange for at give en del af din viden væk gratis. Hvis folk oplever at du hjælper dem med deres problemer, vil de med større sandsynlighed komme til dig den dag, de har brug for mere.

Venteliste

Danmark er et af de lande, hvor vi har en forholdsvis høflig køkultur. Allerede i børnehaven øver vi os i at stå i kø og vente på tur. Derfor foregår det nogenlunde udramatisk, når vi som voksne trækker et nummer i Apotekets automatiske køsystem og giver os til at vente. Hvis det vi venter på er attraktivt nok, så venter vi gerne.

I den digitale virkelighed kan du bruge samme princip. Har du et attraktivt produkt, som ikke er tilgængeligt endnu - det kan fx være en bogudgivelse på trapperne eller et populært produkt, der snart kommer på lager igen - så kan du oprette en venteliste. 

Ventelisten kan være i form af en lead ad, hvor man skriver sig op til at få besked, når det populære produkt er på lager. Eller det kan være en decideret forudbestilling af varen. 

Nyhedsbrev

En helt enkel konverteringshændelse, som mange benytter sig af, er tilmeldingen til dit nyhedsbrev. Vi ser det ofte som et link i footeren på hjemmesiden eller sat op som en pop-up eller en lead ad. 

Prøv at eksperimentere med små give-aways i forbindelse med tilmeldingen til nyhedsbrevet. Gratis fragt eller %-rabat på første køb kan hurtigt betale sig i længden, hvis du får gode leads til gengæld. 

Salgsklare leads

Når dine leads er mere modne til salg, er det tid til at rykke ind med det lidt tungere skyts. Du kan igen kende dine slagsklare leads på deres handlinger. Typiske konverteringshændelser for SQL kan være:

  • Telefonopkald
  • Udfyldning af kontaktformular
  • Book en analyse, vurdering, demo eller lignende
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags:
Jeg tager dig med en tur igennem indholdstrekanten og så tør jeg godt love, at du kommer ud på den anden side med mindst én god idé, du kan nå at eksekvere på inden frokost.
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Læs med og få mit bud på 7 konverteringsoptimeringer, du kan lægge ud med, for at skyde væksten i gang.
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Bag ethvert køb ligger adskillige psykologiske processer, som påvirker købsbeslutningen. Her får du 3 salgspsykologiske triggere, som booster dit salg. 

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Is content king?
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig. I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Vælge farver og identitet
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

inbound marketing
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Læs om Inbound marketing. Det lugter lidt af Content marketing, men har en teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Hvad har en ko med sociale medier at gøre?
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så.. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED:

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her