Søgemaskineoptimering og indhold går hånd i hånd. Indhold er guld uanset om du ejer en webshop, driver en blog eller sælger til et B2B-segment. Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.
Faren er at indholdsplanen ikke er baseret på søgedata. Tjek dit emne i Google Trends - er der faldende eller stigende interesse for emnet?
Brug tools som searchvolume.io til at få et indblik i antal månedlige søgninger for dit emne i snit.
Normalt ville timing handle om at ramme meget spot-on på efterspørgslen efter indholdet. Ift. søgemaskinerne skal du være ude i lidt bedre tid.
Tjek hvornår folk søger efter indhold om dit emne?
Hvis du udgiver indhold om fx julegaver, skal indholdet produceres i god tid før jul - så Google kan nå at indeksere artiklen. Udgiv derfor gerne indhold allerede en måned før du vil dele det på sociale medier og i nyhedsbreve.
Genbrug er totalt “in” generelt - og samtidig meget brugbart i forhold til indholdsproduktion.
Udarbejd indhold med “lang holdbarhedstid”
Skriv primært indhold om emner der vil være relevant nu og om et år. Aktualiteten kan stadig eksistere i indholdet - og du kan trække det frem hver gang emnet kommer til overfladen.
Måske aktualiteten binder sig til en højtid, så har du let ved at skemalægge gennemgang og opdatering af indholdet. Andre emner vil være relevant når det bliver omtalt i medierne eller der sker en hændelse: Eksempelvis når der bliver udskrevet valg.
Genbrug for alt i verden. Det sparer dig for meget arbejde - og du kan optimere det der virker, frem for kun at skabe nyt.
Husk: Bruger du årstal i dine titler og overskrifter, skal du få dem skiftet ud ved årsskiftet. Samtidig med at du opdaterer indholdet, så der er tidssvarende. Fjern også gerne årstal fra URL’en, så du har en artikel der altid er relevant.
Du skriver garanteret normalt til mennesker, og ved hvordan et aktivt og dynamisk sprog fungerer på skrift.
Men: Ofte kommer kompetente tekstforfattere til at tænke for meget på “SEO” og algoritmer.
Det er ærgerligt.
Selvfølgelig skal du inddrage ord med søgevolumen, fra step 1 i artiklen her. Men undgå at over-optimere. Skriv ikke det samme ord for mange gange i teksten. Hold søgeordstætheden nede omkring 2%. Det gør det læsbart - og du får lettere læseren med hele vejen igennem teksten.
I teksten her står ordet “content” for ca. 1% af ordene ved i alt 7 tilfælde. Mens “content marketing” er under 1% og “indhold” er oppe på 1,5%.
Mange freelancere og bureauer arbejder med content for deres kunder. Hvis du gerne vil blive bedre så lær fra de bedste. Læs guides fra dem der specialiserer sig i branchen. Deltag i et webinar - eller tag på kursus. På den måde stræber du konkret efter at blive bedre. Samtidig får du helt sikkert nye gode idéer.
Verdensmestre
I 2020 blev Brand Movers (igen) kåret som uofficielle verdensmestre i content marketing med en kundecase. Dette content marketing bureau udmærker sig i Danmark ved at udgive årlige rapporter om content, dets muligheder og forandringer gennem tiden.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.