Bloggen

Skriv indhold til SEO

5 tips til SEO og indholdsmarkedsføring

Søgemaskineoptimering og indhold går hånd i hånd. Indhold er guld uanset om du ejer en webshop, driver en blog eller sælger til et B2B-segment. Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

1. Skriv indhold som målgruppen efterspørger

Faren er at indholdsplanen ikke er baseret på søgedata. Tjek dit emne i Google Trends - er der faldende eller stigende interesse for emnet? 

Brug tools som searchvolume.io til at få et indblik i antal månedlige søgninger for dit emne i snit.

2. Timing

Normalt ville timing handle om at ramme meget spot-on på efterspørgslen efter indholdet. Ift. søgemaskinerne skal du være ude i lidt bedre tid.

Tjek hvornår folk søger efter indhold om dit emne?

Hvis du udgiver indhold om fx julegaver, skal indholdet produceres i god tid før jul - så Google kan nå at indeksere artiklen. Udgiv derfor gerne indhold allerede en måned før du vil dele det på sociale medier og i nyhedsbreve.

3. Reduce, Reuse, Recycle

Genbrug er totalt “in” generelt - og samtidig meget brugbart i forhold til indholdsproduktion.

Udarbejd indhold med “lang holdbarhedstid”

Skriv primært indhold om emner der vil være relevant nu og om et år. Aktualiteten kan stadig eksistere i indholdet - og du kan trække det frem hver gang emnet kommer til overfladen.

Måske aktualiteten binder sig til en højtid, så har du let ved at skemalægge gennemgang og opdatering af indholdet. Andre emner vil være relevant når det bliver omtalt i medierne eller der sker en hændelse: Eksempelvis når der bliver udskrevet valg.

Genbrug for alt i verden. Det sparer dig for meget arbejde - og du kan optimere det der virker, frem for kun at skabe nyt.

Husk: Bruger du årstal i dine titler og overskrifter, skal du få dem skiftet ud ved årsskiftet. Samtidig med at du opdaterer indholdet, så der er tidssvarende. Fjern også gerne årstal fra URL’en, så du har en artikel der altid er relevant.

4. Skriv til mennesker

Du skriver garanteret normalt til mennesker, og ved hvordan et aktivt og dynamisk sprog fungerer på skrift. 

Men: Ofte kommer kompetente tekstforfattere til at tænke for meget på “SEO” og algoritmer. 

Det er ærgerligt. 

Selvfølgelig skal du inddrage ord med søgevolumen, fra step 1 i artiklen her. Men undgå at over-optimere. Skriv ikke det samme ord for mange gange i teksten. Hold søgeordstætheden nede omkring 2%. Det gør det læsbart - og du får lettere læseren med hele vejen igennem teksten. 

I teksten her står ordet “content” for ca. 1% af ordene ved i alt 7 tilfælde. Mens “content marketing” er under 1% og “indhold” er oppe på 1,5%. 

5. Lær fra de bedste

Mange freelancere og bureauer arbejder med content for deres kunder. Hvis du gerne vil blive bedre så lær fra de bedste. Læs guides fra dem der specialiserer sig i branchen. Deltag i et webinar - eller tag på kursus. På den måde stræber du konkret efter at blive bedre. Samtidig får du helt sikkert nye gode idéer.

Verdensmestre

I 2020 blev Brand Movers (igen) kåret som uofficielle verdensmestre i content marketing med en kundecase. Dette content marketing bureau udmærker sig i Danmark ved at udgive årlige rapporter om content, dets muligheder og forandringer gennem tiden.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Tags:
Trenden med live shopping på sociale medier har godt fat i begrænsningens kunst. Det er lige nu, det sker. Det er live og der er flere købere med i kapløbet. Ingen pæn kø - det er bare først til tasterne og først til mølle.
Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når vi snakker salg og marketing, falder snakken tit på leads og leadgenerering. Men hvad er det for noget?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Jeg tager dig med en tur igennem indholdstrekanten og så tør jeg godt love, at du kommer ud på den anden side med mindst én god idé, du kan nå at eksekvere på inden frokost.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs med og få mit bud på 7 konverteringsoptimeringer, du kan lægge ud med, for at skyde væksten i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig. I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Læs om Inbound marketing. Det lugter lidt af Content marketing, men har en teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräun…

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så.. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.