I er på vej ud af døren og så siger hun: Skal du have det der på?
Det er sjældent et kompliment. Dog for det meste kærligt ment. Indrømmet, det kan være en hjælp med et ekstra sæt øjne på fremtoningen en gang i mellem.
Prøv at tage et kig på din virksomhed udefra. Hvordan ser den ud? Hvordan lyder den?
Vi kan også kalde det Visuel identitet og Tone of voice. Eller: dit bedste visitkort. Dine kunder møder dig, før du møder dem. Førstehåndsindtrykket sker ofte tidligere end vi tror.
Men når dit look og din lyd stemmer overens med dig, er du allerede godt i gang med at tiltrække de rigtige kunder.
Lad os se på, hvordan du giver dit bedste visitkort et servicetjek.
Farver, humør og beslutninger hænger sammen. Den første beslutning står vi med om morgenen, når vi skal have tøj på. Ofte vælger vi ubevidst tøj efter, hvilket humør vi er i, eller hvordan vi ønsker at andre skal opfatte os.
Din virksomheds farvevalg siger noget om dig. Lad os tage to eksempler fra farvepsykologiens verden.
Den røde farve bruges ofte til at signalere fare eller advarsel, fordi den er så god til at stjæle opmærksomheden fra andre farver. Men det kan jo også bruges til noget positivt.
Rød er en lidenskabelig farve, som råber lidt højt. Får vi for meget af den, kan den opleves aggressiv. Men i passende mængder giver den energi og signalerer beslutsomhed.
Den blå farve gør ikke et stort nummer ud af sig selv, men det gør den ikke mindre betydningsfuld.
Blå er beroligende og tillidsvækkende. Den viser intelligens og ansvarlighed. Af samme grund er det en populær farve for banker, hospitaler og flyselskaber.
Blå er redningsmanden der kommer dig til undsætning.
Med andre ord er det ikke helt ligegyldigt, hvilken farve tøj du har på.
Når du har valgt en grundfarve, kan du fx bruge Adobes Colorwheel til at lege med nuancerne, finde gode farveforløb, komplimentærfarver osv.
Djurslands Efterskole er et godt eksempel på, hvordan der er leget med farverne omkring grundfarven blå og hvordan tonen er bearbejdet, så den afspejler målgruppen.
Her handler det egentlig ikke om at opfinde noget nyt, men at finde ind til noget, du allerede kender. Din egen stemme.
Tænk på om den sproglige tone på dine egne medier, afspejler det man møder, når man sidder i rum med dig.
Prøv at sætte ord på, hvordan du lyder. Er du direkte, underholdende, formel eller noget helt andet? Vælg fx 3-5 ord, som kendetegner din stemme. Det giver dig nogle nuancer at arbejde med, uden at det peger i for mange retninger.
Pas på med at falde for fristelsen til at lyde klog. Ikke fordi kunden er dum, men fordi du risikerer at ramme forbi kundens beslutningscenter.
Langt de fleste beslutninger bliver taget i den limbiske del af hjernen, hvor vi reagerer på følelser og instinkt. Konteksten betyder meget for beslutningsprocessen og det samme gør ikke-sproglige faktorer, som fx visuelle indtryk.
De fleste af os er indrettet sådan, at vi udsætter beslutninger, hvis vi kan. Så det handler om at ramme plet i den limbiske hjerne.
Det gør vi fx ved at bruge erfaringssprog. Vi holder os lavt på abstraktionsstigen, hvor sproget er let at afkode og relatere til. Hvis vi eksempelvis taler om tøj, giver det lynhurtigt konkrete billeder på nethinden. Taler vi om tekstil eller beklædning, kan det pludselig betyde mange flere ting.
Mange gange handler det om at skrive mere, som du taler. Jo, det må man godt. Det er vel det, kommunikation handler om. Mennesker, der taler med hinanden.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.