Køer følger hinanden. De spiser samme sted. De skider samme sted. Når de kommer på græs, er de først og fremmest glade. Men de er også forvirrede. Derfor kigger de på hinanden.
Det samme gør vi på sociale medier.
Okay, lidt for karikeret eksempel, men min pointe er, at koen ikke er det eneste flokdyr. Når vi er på sociale medier, er det naturligt for os at se på hinanden og følge efter.
Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.
Din originalitet ligger i din virksomheds DNA. Det er her, du adskiller dig fra andre. Ikke i det produkt, du sælger.
I virkeligheden sælger du ikke et produkt, men en idé om et produkt. Lad os sige, du sælger brætspil. Så sælger du hygge, spænding, fritid, håneret osv. Listen med dopaminfremmende gevinster, er næsten lige så uendelig som brætspillene på dit lagerhotel.
Det virker naturligt, at starte med dit produkt. Men det er også overfladisk og uinspirerende. Prøv at vende informationerne rundt. Start med at kickstarte modtagerens egne behov og ønsker – derefter er det oplagt at fortælle, hvordan du kan hjælpe med at gøre drømmen til virkelighed.
Sociale medier er som navnet antyder: sociale. Det betyder, at vores succes på sociale medier afhænger af brugernes adfærd og vores evne til at give reel værdi.
Det er de færreste, som følger din side for din skyld. Din mor gør nok. Men alle vi andre følger dig, fordi du giver os noget, vi opfatter som værdifuldt. Det kan være inspiration, opskrifter, underholdning eller en prøvepakke på et produkt.
Overvej om du kan give gratis og uforpligtende værdi. Når vi får noget givet, sænker vi paraden. Det er ikke helt dumt, at sænke paraden hos mennesker, som viser interesse for den idé, du sælger.
Er det manipulation? Ja tak, nøjagtig ligesom konkurrencer, tilbud, rabatter og early bird. Men hvor de mere traditionelle salgstricks virker på den korte bane, bliver loyaliteten langsomt bygget op omkring opfattet værdi og inspiration.
Inspiration kan også være så enkelt som hos Egecarpets, der sætter ’Pin it’ på deres billeder af designtæpper og lækre indretningsidéer – så det er let at gemme eller dele yndlingsbilledet på Pinterest.
Vi lever i en højlydt verden og der er kamp om pladsen på sociale medier. Newsfeedet er overfyldt og algoritmerne korrigerer hele tiden. Vi kan kun drømme om at være på forkant.
Du kan med fordel vælge de medier, der passer bedst til dig, og fokusere ind på dem. Også selvom det betyder fravalg af andre medier.
Facebook er stadig den bredeste platform, hvor langt de fleste målgrupper er at finde. Men hvis dit produkt egner sig perfekt til visuel markedsføring, giver det måske bedre mening for dig, at prioritere dine ressourcer på Instagram?
Prioriteringen kan også være et spørgsmål om økonomi. Det er sandt, at det er gratis, at være på sociale medier, men det er kun en halv sandhed. Godt indhold og tilstedeværelse koster tid – og synlighed koster annoncekroner.
I sidste ende handler sociale medier om relationer. Jo flere medier du spreder dig over, jo flere følgere skal du underholde og engagere. Det er kedeligt, hvis du får skabt en kultur, hvor man læner sig tilbage og venter på, at der sker noget på scenen. Jo mindre community, jo større incitament til at engagere sig. Det er der, sociale medier bliver sjovt og personligt.
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.
Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist.